کد خبر: 635684
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

حتی جنگ اخیر اسرائیل و حماس هم باعث نخواهد شد عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متوقف شود

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: من تصور می‌کنم حتی جنگ اخیر اسرائیل و حماس هم باعث نخواهد شد که عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متوقف شود.

حتی جنگ اخیر اسرائیل و حماس هم باعث نخواهد شد عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متوقف شود
کد خبر: 635684
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰

جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی چه تأثیری بر روابط عربستان با این رژیم خواهد داشت؟ آیا عربستان به طور کلی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صرف نظر می‌کند یا سعودی‌ها تن به طراح موسوم به «صلح ابراهیم» می‌دهند؟

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: عربستان دستِ‌کم رهبری مسلمان سنی جهان را بر عهده دارد اما در عین حال در بیانیه‌اش بعد از حمله حماس به اسرائیل سعی کرده وجه میانه را داشته باشد و نه طرف فلسطینی‌ها و نه طرف اسرائیل را گرفته است و صرفا اظهار ناراحتی کرده و گفته است که با دقت قضایا را دنبال می‌کنیم.

به گزارش نامه نیوز بخش هایی از گفت و گوی بیگدلی را در ادامه می خوانید:

 

  • دولت آمریکا هم گفته است که نشانه‌ای از دخالت ایران در حمله حماس دیده نمی‌شود که این پیامی است از سوی آمریکا که نمی‌خواهد درگیر جنگ شود زیرا می‌داند اگر جنگ وسیعی در منطقه رخ دهد عملا امکان توافق اسرائیل و عربستان وجود نخواهد داشت.
  • آمریکا می‌داند اگر اسرائیل و عربستان توافق کنند نه تنها کشورهای عرب دیگر بلکه کشورهای مسلمان غیر عرب مانند مالزی، پاکستان و اندوزی هم شاید به سمت توافق با اسرائیل سوق داده شود و این شرایط برای آمریکا مطلوب است.
  • از این سو ایران هم همه اینها را می‌داند و در شرایطی که کشورهای همسایه‌اش مانند ترکیه و آذربایجان روابطشان را با عربستان عادی‌ کرده‌اند، نمی‌خواهد دامنه این عادی‌سازی به کشورهای دیگر هم سرایت کند.
  • من تصور می‌کنم حتی جنگ اخیر اسرائیل و حماس هم باعث نخواهد شد که عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متوقف شود اما این هم به معنای آن نیست که همین فردا توافق میان عربستان و اسرائیل امضا می‌شود و عربستان می‌خواهد مذاکراتی مفصل داشته باشد و حتی شاید این مذاکرات تا پایان دولت جو بایدن هم به نتیجه نرسد زیرا عربستان مشکلات عدیده در این موضوع دارد.
  • بن سلمان می‌خواهد به آرامی از مسئله فلسطین عبور کند اما در عین حال نگران نوع نگاه مردم کشورش و البته مردم کشورهای عربی است زیرا احساسات عربی مردم کشورهای عرب به راحتی از مقوله فلسطین عبور نمی‌کند و عربستان کشور کوچکی مانند امارات و بحرین نیست که بتواند با نادیده‌گرفتن هر مناسباتی روابطش را با اسرائیل عادی کند.
  • بن سلمان می‌کوشد تا هر طور که شده با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کند و می‌خواهد هیچ بحرانی پیش رویش نباشد. دیدیم چگونه از موضوع یمن گذشت و با ایران هم شرایط را عادی کرد. البته اختلافات میان ایران و عربستان پایان نیافته است و سعودی‌ها گفتند که زمانی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم که ایران به برجام برگردد و کشورهای عربی بیرون برود که خب فعلا این دو شرط محقق نمی‌شود اما در عین حال عربستان سعی کرد گرچه مناسباتش را با ایران در بهترین حالت قرار ندهد اما از حالت ارتباطی مناشقه‌برانگیز هم بیرون آورد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها