کد خبر: 633848
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۴۰:۰۵
| |

رویترز:

عادی‌سازی عربستان و اسرائیل منوط به توافق دفاعی با آمریکا است

خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) به نقل از منابع آگاه منطقه‌ای اعلام کرد، عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی منوط به توافق دفاعی با ایالات متحده آمریکا است.

عادی‌سازی عربستان و اسرائیل منوط به توافق دفاعی با آمریکا است
کد خبر: 633848
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۴۰:۰۵

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه منطقه‌ای اعلام کرد، عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی منوط به توافق دفاعی با ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش ایسنا، رویترز به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرد، این توافق ممکن است مانند توافق بحرین باشد.

این منبع آمریکایی افزود: ایالات متحده ممکن است عربستان سعودی را به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو طبقه بندی کند.

سه منبع منطقه‌ای آگاه از مذاکرات گفتند، عربستان سعودی مصمم است به یک توافق نظامی دست یابد که ایالات متحده را ملزم به دفاع از آن در ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌کند و حتی اگر این رژیم امتیازات اساسی به فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل ندهد، این توافق را لغو نخواهد کرد.

این توافق ممکن است در سطح ضمانت‌های قاطع دفاعی به سبک ناتو نباشد که در ابتدا زمانی که این موضوع برای اولین بار بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر وی به ریاض در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ مورد بحث قرار گرفت، به دنبال آن بود.

یک منبع آمریکایی گفت: این توافق ممکن است شبیه معاهداتی باشد که ایالات متحده با کشورهای آسیایی منعقد کرده است یا اگر کنگره آن را تأیید نکند، ممکن است شبیه توافق آمریکا با بحرین باشد که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است. چنین توافقی به حمایت کنگره نیاز ندارد.

این منبع اظهار داشت که واشنگتن همچنین می تواند با طبقه بندی عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی غیر ناتو، هر توافقی را بهبود بخشد، امتیازی که قبلاً به رژیم صهیونیستی اعطا شده است.

اما همه منابع گفتند که عربستان سعودی در صورت مورد حمله قرار گرفتن همانند حمله موشکی به پایگاه‌های نفتی این کشور در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ که بازارهای جهانی را تکان داد، چیزی کمتر از ضمانت‌های الزام آور از سوی ایالات متحده برای محافظت از خود نمی‌پذیرد. انعقاد توافقنامه‌ای برای حمایت آمریکا از بزرگترین صادرکننده نفت جهان در ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، با سازش دو دشمن قدیمی و پیوند ریاض با واشنگتن پس از مداخلات چین در منطقه، منطقه خاورمیانه را تغییر می‌دهد. این یک پیروزی دیپلماتیک برای بایدن خواهد بود تا قبل از انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ به آن ببالد.

در سایه توافق عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان ممکن است فلسطینی ها از برخی محدودیت های رژیم صهیونیستی رهایی پیدا کنند، اما چنین اقداماتی در سطح آرزوهای آنها برای تشکیل کشور نخواهد بود.

سه منبع منطقه‌ای مطلع مذکور از مذاکرات گفتند که مانند دیگر توافق‌هایی که عرب‌ها و رژیم صهیونیستی طی دهه‌ها به دست آورده‌اند، در این توافق هم خواسته اصلی فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل در جایگاه دوم قرار خواهد گرفت.

یکی از منابع گفت: عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی خواهد بود. اگر فلسطینیان با آن مخالفت کنند، پادشاهی راه خودش را خواهد رفت.

وی افزود: عربستان از طرح صلح برای فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، اما این بار نه فقط برای فلسطینی‌ها بلکه برای خودش هم چیزی می خواهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها