کد خبر: 603114
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۷:۳۰:۰۴
| |

امیرعبداللهیان درباره حضور شمخانی در مذاکرات با عربستان:

پیشنهاد ما مدیران کل سیاسی وزارت خارجه بود، پیشنهاد سعودی‌ها همتای شمخانی؛ ما هم پذیرفتیم

پیشنهاد ما این بود مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های ایران و عربستان گفت‌وگویی را در پکن و یک هفته بعد از سفر دکتر رئیسی به ابتکار طرف چینی داشته باشند. در رفت و برگشت پیام‌ها، پیشنهاد طرف سعودی مبتنی بر این بود که ما نیازمند یک دور مذاکره سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم.

پیشنهاد ما مدیران کل سیاسی وزارت خارجه بود، پیشنهاد سعودی‌ها همتای شمخانی؛ ما هم پذیرفتیم
کد خبر: 603114
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۷:۳۰:۰۴

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران امروز آخرین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۱ را برگزار کرد.

مهمترین محورهای سخنان وزیر امور خارجه را در ادامه می‌خوانید:

 

*پنج دوره مذاکره امنیتی با عربستان در بغداد داشتیم در جریان سفر دکتر رئیسی به پکن ابتکاری را از قبل رئیس جمهور چین مطرح کرده بود که مورد موافقت سران دو کشور ایران و عربستان قرار گرفت. آخرین گفت‌وگوها بین دکتر رئیسی و آقای شی در جریان سفر بهمن رئیس جمهور انجام شد. پیشنهاد ما این بود مدیران کل سیاسی وزارتخانه‌های ایران و عربستان گفت‌وگویی را در پکن و یک هفته بعد از سفر دکتر رئیسی به ابتکار طرف چینی داشته باشند. در رفت و برگشت پیام‌ها، پیشنهاد طرف سعودی مبتنی بر این بود که ما نیازمند یک دور مذاکره سطح بالای امنیتی بین دو کشور هستیم. در نتیجه فردی که عربستان معرفی کرد همتای آقای شمخانی بود و تیمی متشکل از بخش‌های امنیتی، نظامی و وزارت خارجه آقای شمخانی و همتای سعودی را همراهی کردند.

*در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد. توافق داریم هیأت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها بازدید و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگر‌ی‌ها را فراهم کنیم.

*در مناسبات ایران و عربستان توافق داریم روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. از طریق حافظ منافع مناسبات خود یعنی سوئیس در ۱۰ روز گذشته پیام‌هایی را از عربستان دریافت و هم منتقل می‌کنیم. آخرین پیام در ۲۴ ساعت گذشته اعلام آمادگی ایران برای نشست وزرای خارجه و پیشنهاد سه مکان برای برگزاری این نشست بود که بر مبنای موافقت طرف مقابل و هماهنگی بین ما زمان و مکان را هر چه زودتر توافق خواهیم کرد و اقدام عملی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور بزودی رقم خواهد خورد.

*برخی طرف‌ها در کشور به دنبال این هستند دوقطبی‌های جدیدی را تولید کنند. وزارت خارجه در هماهنگی کامل با مقامات عالی نظام و رئیس جمهور است. وزارت خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش‌هایی که در حوزه سیاست خارجی وظایف ذاتی دارند در هماهنگی با وزارت خارجه این کارها انجام می‌شود. وجه غالب سفرهای شمخانی که این روزها تصادفا قدری متراکم شده بعد امنیتی دارد. در موضوع ایران و عربستان به پیشنهاد طرف سعودی پذیرفتیم یک دور پایانی مذاکرات امنیتی انجام شود. براساس معرفی طرف سعودی ما نیز طرف خود را معرفی کردیم.

*در گفت‌وگوهای من با وزیر خارجه امارات و در آخرین سفرم به امارات دغدغه‌های امنیتی را در خصوص هرگونه تهدید از سوی رژیم صهیونیستی بیان کردیم. شمخانی بیش از چهار ماه قبل قرار بود این سفر را انجام دهد.

*تقسیم کار است و هماهنگی کامل وجود دارد و در خصوص همه جزییات امنیتی در شورای عالی امنیت ملی بین دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه‌ها هماهنگی کامل هست.

*با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیأت سیاسی و نظامی ما به عمان سفر و هیأت اوکراین به عمان آمد و مدراکی خواستیم درباره کاربرد پهپادهای ایرانی، آنچه طرف اوکراینی ارائه داد عکس‌های مبهم، مخدوش و ماهواره‌ای بود که هیچ چیز را ثابت نمی‌کرد.

*ایران از هیچ یک از  طرفین جنگ حمایت نمی‌کند. ما در کنار صلح هستیم. از مذاکره و گفت‌وگو حمایت می‌کنیم. سه شب پیش در گفت‌وگو با جوزپ بورل و از مسیر دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها به طرف اوکراینی اعلام کردم در هفته آینده برای گفت‌وگوهای دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به دعوت همتای خود عازم مسکو هستم و ایران آمادگی دارد به تلاش‌هایش برای توقف جنگ و از سرگیری مذاکرات ادامه دهد و آمادگی خود را در خصوص هرگونه ابتکار و پیشنهادی که اوکراین برای خروج از بحران داشته باشد اعلام کردیم و منتظر پاسخ طرف اوکراینی هستیم.

*علاوه بر روابط نزدیک با روسیه جدایی کریمه از اوکراین را به رسمیت نشناختیم و جدایی بخش‌هایی از اوکراین را به رسمیت نشناختیم و وزارت خارجه به صراحت در بیانیه‌های رسمی از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین حمایت کرده است.

*از مارس سال گذشته سندی را از طریق نماینده‌ معرفی شده از سوی آمریکا از کشوری ثالث به امضا رساندیم. تبادل زندانیان را موضوعی کاملا انسانی می‌دانیم. در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی برای بروزرسانی سند و تبادل زندانیان بین ما و طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم وجود دارد، ولی مبنایی هر توافقی صورت جلسه‌ای است که در مارس به امضا رسیده است. طرف آمریکایی باید به ابعاد انسانی این موضوع توجه کند و این مورد تأکید ماست.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نتیجه سفر به تهران ابراز رضایت داشت. در مسیر درست همکاری‌‌های مشترک قرار داریم. یکی از توافقات ما این بود تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و‌آمد و گفت‌وگوها برای رفع سوءتفاهمات و برطرف شدن اتهامات ادعایی از ایران بپردازند و نتیجه این شود که این موضوعات برای همیشه از روی میز اختلافات آژانس و سازمان انرژی اتمی برداشته شود.

همکاری ایران و آژانس می‌تواند در گفت‌وگوی رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را بر جا بگذارد.

*سلطان عمان در جریان سفر به منامه ابتکاری را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کرد. دو ماه پیش یک توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیأت‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد و هیأت فنی خود را به منامه اعزام و از سفارتخانه بازدید کرد. هیأت پارلمانی ما نیز برای شرکت در اتحادیه بین المجالس به منامه سفر کرد. از بازگشت روابط با کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدواریم موانعی که در این مسیر بین دو کشور است از میان برداشته شود و در این مسیر گام‌های مناسب را برداریم.

*در حاشیه نشست بغداد دو در اردن گفت‌وگوی کوتاهی با رئیس جمهور مصر داشتیم و بعد از آن از طریق دفتر حفاظت منافع در قاهره با برخی مقامات در مصر گفت‌وگوهایی برای ارتقای مناسبات سیاسی دو کشور انجام شد. همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می‌دانیم و از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات دو کشور استقبال می‌کنیم.

*در جریان نشست بغداد ۲ با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگوی دوستانه انجام شد پادشاه اردن از سوی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها همواره مورد توجه قرار دارد. ملک عبدالله گفت سلام‌های من را به رئیسی ابلاغ کنید و علاقه‌مند هستم در آینده نزدیک به ایران سفر کنم. ایران از سفر ایشان استقبال می‌کند. سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز است و فعالیت‌های ما در سطح کاردار ادامه دارد و از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها