کد خبر: 598021
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

امروز شرایط به گونه‌ای است که به جز رهبری و سران سه قوه کاری از کسی ساخته نیست

نمی‌توان منکر نارضایتی بیش از چهار پنجم جامعه ایران از وضع موجود شد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که از دست سایر مسئولان نظام به جز رهبری و تعدادی از سران سه قوه کاری ساخته نیست.

امروز شرایط به گونه‌ای است که به جز رهبری و سران سه قوه کاری از کسی ساخته نیست
کد خبر: 598021
|
۱۴۰۱/۱۱/۳۰ ۱۲:۵۰:۰۰

حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور در جشن پیروزی انقلاب درباره بخشودگی هنرمندان، ورزشکاران و فعالان رسانه‌ای داخل و خارج از کشور که در ماه‌های گذشته مواضعی گرفته بودند و اینکه چقدر ضرورت دارد تا موضوع مطرح شده از سوی آقای رئیسی منتهی به این بخش‌ها نباشد و در فراهم آوردن مقدمات آزادی بیان، زمینه آزادی پس از بیان هم فراهم شود تا تمام گرایشات و عقاید بتوانند انتقادات و مواضع مختلف خود را مطرح کنند، گفت: آنچه که آقای رئیسی از آن به عنوان عطوفت و بخشودگی نظام یاد می‌کنند، بیش از آنکه ناشی از اقدامات ایشان باشد، برگرفته از انگیزه‌ها و پیگیری‌های رئیس قوه‌قضائیه و موافقت رهبری است که در نتیجه آن تعدادی از زندانیان و متهمان آزاد شدند. هر چند این اقدام کافی نیست، اما در جای خود قدمی مثبت و رو به جلو است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی رسولی را در ادامه می خوانید:

  • تقریبا یکی از راهکارهای پیشنهادی اکثر تحلیل‌گران دلسوز حال و روز امروز کشور به مجموعه نظام، گام نهادن در مسیر تفاهم عمومی و آشتی ملی است که به شدت طی سال‌های اخیر از سال ۹۶، ۹۸ و این ۵، ۶ ماهه اخیر مورد تخریب قرار گرفته است. آثار و تبعات ناشی از این اتفاقات به رضایت عمومی مردم آسیب زده و بیهوده باعث امیدواری جریانات مخالف ایران عمدتا در خارج از مرزها شده است.
  • به هر میزانی که ما در عرصه داخلی تفاهم و رابطه متقابل رضایتمندانه‌تری بین اکثریت مردم و حکومت داشته باشیم، به همان میزان بر قدرت ملی کشور افزوده خواهد شد و در آن صورت نظام با تکیه بر این ظرفیت ملی، بهتر می‌تواند با چالش‌های عدیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داخلی از یکسو و مواجهه با هجمه‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شود. آقای خاتمی که سال‌ها قبل آشتی ملی را مطرح کردند با پیش‌بینی چنین روزهایی بود.
  • هنوز افراد بی‌شماری مانند ایشان برای چندمین بار به حبس طولانی‌مدت محکوم شدند و خبری از آزادی آنان نیست. آشتی ملی که آزادی زندانیان و متهمین، قدم‌های آغازین این فرآیند است در صورتی می‌تواند کامل گردد که هم برای داخل کشور و هم برای ایرانیان خارج از کشور به صورت رسمی عفو عمومی عملیاتی صورت بگیرد و اعلام شود که هیچ شهروند ایرانی در داخل و خارج از کشور صرف انتقاد از حکومت و یا طرح پیشنهاداتی در ارتباط با آینده بهتر ایران مورد تعقیب امنیتی و قضایی قرار نخواهد گرفت. 
  • در آن صورت فکر می‌کنم آرامشی بر فضای عمومی کشور حاکم خواهد شد و در سایه این آرامش از شدت فشارهای بین‌المللی به خصوص اروپا و آمریکا کاسته خواهد شد و مجالی دست خواهد داد تا با تکیه بر این کسب رضایت بیشتر عمومی و نشان دادن ظرفیت کامل نظام برای تحمل منتقدان، اسباب پرداختن به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که امروز ایران ما با این دسته از مشکلات مواجه است، فراهم شود.
  • امروز شرایط به گونه‌ای است که از دست سایر مسئولان نظام به جز رهبری و تعدادی از سران سه قوه کاری ساخته نیست. من پیش‌بینی می‌کنم چنانچه دامنه آزاد کردن زندانی‌ها به نحوی که اشاره شد گسترش و توسعه پیدا کند، وجدان عمومی جامعه ایران و اکثریت مردم ناراضی فعلی با این رویکرد نظام برخورد و عکس‌العمل مشفقانه و همراهانه خواهند داشت و با همکاری دوسویه ملت و حاکمیت می‌توان امیدوار بود که با هزینه کمتر و ثمرات بهتری از تنگناهای عمیق و گسترده امروز کشور عبور کنیم.
  • به طور قطعی بخش زیادی از مردم ایران همچنان دل در گروی ارزش‌های انقلاب اسلامی دارند. اگر این دلبستگی نبود علیرغم فشارهای وارده به اصول و مبانی انقلاب، بر تعداد و گستره شعاردهندگان در میدان به شدت افزوده می‌شد.
  • این ۷۰، ۸۰ درصد بالقوه ناراضی هستند و همچنان به امید گشایش‌های بعدی و همچنان دلبسته انقلاب هستند. زیرا اعتقاد دارند بهترین عزیزان این کشور جان عزیزشان را فدا کردند تا انقلاب به ثمر برسد.
  • واقعیت اجتناب‌ناپذیر این است که نمی‌توان با تکیه بر این صحنه‌ها، نارضایتی بیش از چهار پنجم جامعه ایران از وضع موجود،‌ به ویژه در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و سیاسی را منکر شد.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها