کد خبر: 592242
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۱:۱۶:۳۶
| |

مرور کوتاه «اعتمادآنلاین» بر خبرهای بیست‌وهشتم دی در پنج‌دقیقه:

روز سپاه؛ از استراسبورگ تا استانبول

مهم‌ترین خبرهای روز بیست‌وهشتم دی‌ماه را در اعتمادآنلاین با هم مرور می‌کنیم.

روز سپاه؛ از استراسبورگ تا استانبول
کد خبر: 592242
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۱:۱۶:۳۶

در روزی‌که پارلمان اروپا نخستین گام را برای تروریست‌خواندن سپاه برداشت، مهم‌ترین خبرهای روز بیست‌وهشتم دی ۱۴۰۱ با گزارش اعتمادآنلاین هم مرور می‌کنیم؛ به این خبرها می‌توان اعتماد کرد.

گاز کم است و برق بیش‌تر مصرف می‌شود

وضعیت گاز در بسیاری از مناطق مملکت از خاش در سیستان و بلوچستان تا گلستان و خراسان شمالی هم‌چنان «بحرانی» است و هم‌زمان، سخنگوی صنعت برق ایران خبر داد در پی کمبود چشمگیر گاز، مصرف برق در کشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

پارلمان اروپا: سپاه تروریست است/ وزیر کشور: ایرادی ندارد

پارلمان اروپا امروز رای داد که در گزارش سالانه سیاست‌خارجی‌اش به اتحادیه اروپا، تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هم بگنجاند و در نتیجه از اتحادیه کشورهای اروپایی بخواهد، سپاه را تروریست قلمداد کنند- که البته این مهم پیامدهایی سیاسی و اقتصادی دارد.

در ایران چه‌کسانی به این مهم واکنش نشان دادند؟

اول وزیر کشور، احمد وحیدی، از سرداران سپاه، گفت: «جای هیچ نگرانی نیست... این‌که غرب بخواهد یک نیروی رسمی را تروریست بنامد، نشان‌دهنده ضعف‌شان است. سپاه در دل مردم جا دارد.»

دوم اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و از سرداران سپاه، کمی ماجرا را جدی‌تر گرفت و گفت «ممکن است تبعات توطئه اتحادیه اروپا علیه سپاه برای کشورهای اروپایی قابل‌تحمل نباشد.»

سوم روزنامه جوان، روزنامه نزدیک‌به سپاه، هم نوشت این یک اعلان جنگ است و اروپا باید سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات کنند.

راستی جوزپ بورل، مسوول سیاست‌خارجی اروپا، در بحث امروز پارلمان اروپا شرکت نداشت و یک نماینده این پارلمان در توییتر به او طعنه زد که جا زده و نیامده- به هر روی باید تا فردا و روزهای آینده منتظر ماند.

البته در تهران برخی رکوردشکنی قیمت یورو(۴۶هزارتومان) و گران‌ترشدن طلا را از تاثیرات رای اتحادیه‌اروپا برشمردند- یعنی ارز و طلا منتظر روزهای آینده نمانده‌اند.

با آژانس چندچندیم؟

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، امروز بر این موضع پافشرد که جمهوری‌اسلامی پاسخ‌های لازم را درباره «کشف آثار اورانیوم در سه نقطه ایران» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده و همکاری‌های ایران و آژانس «برقرار است.»

البته اسلامی پیش از این هم  گفته بود که پرونده این اماکن مشکوک در آژانس بسته شده اما کمی بعد شورای حکام آژانس قطع‌نامه داد هنوز پاسخی قانع‌کننده از ایران نگرفته و از تهران خواست که دراین باره همکاری کند.

با سر بریده گشتن، هشت‌سال زندان دارد

سخن‌گوی قوه‌قضاییه مطلع‌مان کرد سجاد حیدرنوا، مردی که سال گذشته در یک فقره قتل ناموسی با سربریده همسرش، قهقهه مستانه سر می‌داد و در خیابان‌های اهواز ظاهر شد، به هشت سال و دو ماه زندان محکوم شده است- گویا خانواده مقتول از حق قصاص گذشته‌اند و متهم و برادرش از بابت جنبه‌ی عمومی جرم محکوم شده‌اند.

این خبر در روزهایی که برخی معترضان زندانی با اتهام محاربه یا اقدام علیه امنیت ملی و محکومیت‌های بسیار سنگین‌تر روبه‌رویند، جنجالی شد.

سری به روستاهای زلزله‌زده

باید به خوی سری بزنیم. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر حوالی این شهر را در آذربایجان، لرزاند، به حدود ۳۰۰ خانه‌ی روستایی آسیب زد و ۵۸۰ زخمی برجا گذاشت- امیدواریم در این سر سیاه زمستان هرچه‌زودتر زندگی زلزله‌زدگان سروسامان بگیرد.

باز هم مرگ کارگران

در همان حوالی شمال‌غرب کشور، در اردبیل، یک روز پس از گازگرفتگی ده‌ها دانش‌آموز و معلم یک دبیرستان در ادبیل، سه کارگرِ اهوازی یک مرغداری واقع در یک ناحیه صنعتی نوجه‌ده اردبیل نیز بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان‌شان را از دست دادند.

از اوکراین چه خبر؟

از خبرهای مهم جهان هم یکی این بود که در اوکراین درگیر جنگ با اشغال روسیه، وزیر کشور اوکراین به همراه ۱۷ تن دیگر با سقوط یک فروند بالگرد در نزدیکی یک مهدکودک در شهر کی‌یف، پایتخت، جان‌شان را از دست دادند.

برخی کنکور دارند؛ بسیاری اینترنت ندارند

راستی این آخر شبی بدانید که وزیر ارتباطات گفته: «فردا از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ اینترنت تنها در محدوده حوزه‌های امتحانی کنکور خواهد شد.»- در این چندساله اخیر لو رفتن سوالات و پاسخ‌نامه کنکور بدجوری دردسرساز شده و حالا مسوولان تصمیم گرفتند همین باریکه‌ اینترنتی هم که داریم قطع کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها