خداییان، سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده دو سرکرده گروهک‌های تروریستی در جریان رسیدگی است

در رابطه با فضای مجازی قوه قضاییه تابع قانون است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده دو سرکرده گروهک‌های تروریستی در جریان رسیدگی است و هنوز رسیدگی به اتمام نرسیده و این رسیدگی علنی است.

پرونده دو سرکرده گروهک‌های تروریستی در جریان رسیدگی است
کد خبر: 541908
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۰۹:۲۴:۰۵

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام دستگاه قضا مبنی بر رفع تصرف از حریم رودخانه‌ها گفت: اخیرا با همکاری دستگاه قضایی و با تاکیدات ریاست قوه قضائیه و همکاری دولت اقدامات بسیار مفیدی صورت گرفت؛ به خصوص در حریم رودخانه کرج ۱۹ دستگاه اجرایی به حریم رودخانه تجاوز کرده بودند که ۱۴ دستگاه رفع تصرف شد. برخ اشخاص حقیقی که دارای مستحدثاتی بودند رفع تصرف شد و برخی نیز نیاز به رفع تصرف دارد. با همکاری با دولت اقدامات خوبی انجام دادیم و انتظار داریم کسانی که به حریم رودخانه تجاوز کرده‌اند شخصا اقدام به رفع تصرف کنند. طبیعتا اگر این کار را شخصا انجام ندهند با حکم قضایی نسبت به رفع تصرف آن‌ها اقدام خواهد شد. این اقدام مقطعی نیست و ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه در حمایت از تولید داخلی در مبارزه با قاچاق کالا چه اقداماتی صورت داده است، گفت: در رابطه با حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری قوه قضائیه اقدامات بسیار موثری داشته است. در اجرای دستورالعمل‌ها ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی با حضور مسئولان عالی قضایی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در دادستانی فعال است و در استان‌ها این ستاد بطور مرتب جلسه دارد و همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرین‌ها دارند. وظیفه مبارزه با قاچاق تنها به عهده قوه قضائیه نیست و دولت هم مسئولیت دارد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت وجود دارد که بسیاری از دستگاه‌ها در آن مشارکت دارند. در بحث مبارزه با قاچاق کالا اگر دستگاه‌های دولتی مرتکب قاچاق شوند قوه قضائیه ورود کرده و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو سرکرده گروهک‌های تروریستی گفت: این دو پرونده در جریان رسیدگی است و هنوز رسیدگی به اتمام نرسیده و این رسیدگی علنی است. این دو گروهک علیرغم اینکه مرتکب جرائم تروریستی متعددی شده‌اند، مردم می‌بینند این پرونده‌ها با رعایت کلیه قوانین بین‌المللی و داخلی از استانداردهای لازم برخودار هستند. ما این موردها را با برخی کشورها مقایسه می‌کنیم که این استانداردها رعایت نمی‌شود. 

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص موضوع کمبود بودجه در دستگاه قضا گفت: استحضار دارید که در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد که هر سال دو و نه دهم درصد از بودجه کشور در اختیار قوه قضائیه گذاشته شود. در همان قانون تکلیف شده قوه قضائیه از این محل برای اجرای برنامه‌ها اقدام کند و گزارش عملکرد خود را به مجلس ارائه کند اما در این مدت هیچ سالی این حدنصابی که در قانون تعریف شده در اختیار قوه قضائیه گذاشته شود. در بودجه سال ۱۴۰۱، اعتقاد ما این است که باز هم آن میزانی که در لایحه پیش‌بینی شده کمتر از این میزان است و این موضوع به مجلس منعکس شده و انتظار ما این است که نسبت به اجرای این حق قانونی اقدام شود.

خداییان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اراضی آزاد شده در مبارزه با زمین‌خواری، گفت:‌ همانطور که بارها عرض کردم موضوع مبارزه با زمین‌خواری یک اقدام مهم است که جنبه مقطعی ندارد و خوشبختانه در این دوره دولت محترم هم با دستگاه قضا همکاری دارد. ما در سال۱۴۰۰،  ‌۴۸ هزار و ۷۵۰ پرونده در ارتباط با زمین از قبیل تصرف یا تغییر کاربری داشته‌ایم که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شده است. البته حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ فقره حکم قلع و قم بنا هم داشته‌ایم. در خصوص حدنگاری اراضی کشور لازم است عرض کنم با توجه به اینکه حمایت ار راضی از اهمیت بالایی برخوردار است، خوشبختانه اقدامات مناسبی از طریق سازمان ثبت اسناد صورت گرفته و ۹۱ درصد از ارضی طبیعی سند مالکیت کاداستری برای آن‌ها صادر شده و امیدوار هستیم در سال جاری ۱۰۰ درصد اراضی ملی در اجرای این طرح دارای سند حدنگاری شده باشند. بحث اجرای این طرح جنبه پیشگیرانه دارد و چنانچه این اقدام را به پایان برسانیم از تغییر کاربری‌ها پیشگیری به عمل می‌آید.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع بازار بورس و تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که بازار سرمایه مشکلاتی پیدا کرد به این موضوع ورود کرده و من عرض کردم که ما ضمن اینکه به مسئولان مربوطه هشدار داده‌ایم، پرونده‌هایی هم تشکیل شده در خصوص اعضای هیات مدیره بازار سرمایه که به شورای عالی بورس ارجاع شده است. همچنین پرونده‌ای کیفری در بازرسی تشکیل شد و اعضای هیات مدیره دعوت و تفهیم اتهام صورت گرفت. در خصوص برخی مسئولان پرونده به قوه قضائیه ارجاع و حکم‌هایی صادر شده است و البته اقدامات ما ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دستگاه قضا در رابطه با «طرح صیانت» گفت: در رابطه با فضای مجازی قوه قضائیه تابع قانون است و اگر قانونی در مجلس به تصویب برسد ما آن را اجرا خواهیم کرد. طرح هنوز در مراحل اولیه است و اظهارنظر در این رابطه زود است. در شورای فضای مجازی دستگاه قضا تنها یک عضو است و یک حق رای دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص بازدید رئیس دستگاه قضا از گمرک شهید رجایی گفت: موضوعی که الان در دستور کار دولت و قوه قضائیه است، ساماندهی کالاهای موجود در گمرک است و کار مشترکی که اخیرا صورت گرفته است اقدام بسیار خوبی است و ساماندهی خوبی صورت گرفته است. در این بررسی‌ها اگر چنانچه مشخص شود کالایی که باید به موقع ترخیص می‌شد به موقع ترخیص نشده طبیعی است اگر به دلیل سهل‌انگاری یا عمد مسئولان باشد قابل تعقیب است اما مهم پیشگیری از این اقدام است که امیدوارم با تمهیدات جدید شاهد این مسائل نباشیم. فعلا در این رابطه پرونده‌ای تشکیل نشده است.

خداییان در پاسخ به این سوال که بعضا برخی بانک‌ها از تولیدکنندگان به تعزیرات شکایت می‌کنند اما اگر حکم به نفع‌شان نباشد همان را به دادسرا می‌برند، مواردی که در صلاحیت سازمان تعزیرات بوده را می‌توان در دادسرا شکایت کرد، گفت: در رابطه با صلاحیت سازمان تعزیرات این نهاد رسیدگی به تخلفات را بر عهده دارد و تخلف غیر از جرم است، در نتیجه ممکن است موردی در سازمان تعزیرات رسیدگی شده و بخش جرم آن در دادسرا بررسی شود. ممکن است موضوعی نه تخلف باشد و نه جرم که باید در محاکم قضایی بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر کاربری دادستانی قم گفت: موضوع تغییر کاربری غیرمجاز جرم است و متاسفانه جرمی است که آمار بالایی دارد. به خصوص با توجه به اینکه نقل و انتقال راضی با سند عادی صورت می‌گیرد این موضوع فروش این اراضی را مهیا می‌کند ما امروزه این را در کشور داریم. در خصوص سوال شما مبنی بر تغییر کاربری در دادستانی قم اگر این موضوع اثبات شود، قابل پیگیری است اما پرونده‌ای در این خصوص در دادگستری قم نداریم و باید حتما ورود کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام شود.

خدائیان درباره تحولات مورد نظر رئیس قوه قضائیه که در سند تحول هم آمده است و درستورات اژه‌ای در این خصوص گفت: سند تحول دستگاه فضایی را بارها عرض کردیم سندی قائل به شخص نیست و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری همچنان در دستور کار است و با پیگیری منظم مرتب رصد می‌شود. برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرایی شده است. بیش از ۵۰ دستورالعمل،‌ بخشنامه و آیین‌نامه به امضا رسیده و ابلاغ شده است. سامانه‌های متعددی در سند تحول اجرایی شده‌اند. بسیاری از احکام این سند خوشبختانه به موقع اجرا شده و در حال اجرای برنامه‌های میان‌مدت هستیم. برخی موضوعات نیاز به قانون دارد که لوایح در معاونت حقوقی در دست تدوین است که در زمان خودش اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا دو پرونده کمیسیون اصل نود در خصوص رئیس جمهور پیشین به نتیجه رسیده است، گفت: گزارشاتی از ناحیه نمایندگان محترم به مرجع قضایی ارجاع شده اما هنوز در این خصوص کسی احضار نشده است. هر پرونده نیاز به بررسی و جمع آوری اسناد و مدارک دارد و بعد از آن احضار صورت میگیرد. باید منتظر باشیم مراجع قضایی تحقیقات خود را کامل کنند.

خداییان همچنین درباره نظارت‌ها و اقدامات دستگاه قضا بر تخلفات و تبلیغات در فضای مجازی گفت: اگر جرایم در فضای مجازی اتفاق بیفتد لازم است با آنها برخورد شود. امروز شاهدیم در فضای مجازی جرایمی مانند کلاهبرداری، افترا، تهمت و امثال آن صورت می گیرد. پرونده‌های متعددی در این خصوص تشکیل شده است. در ماه‌های اخیر پرونده‌هایی در ارتباط با کلاهبرداری با سواستفاده از رمزارزها تشکیل شد. برخورد با جرایم در فضای مجازی همچنان در دستور کار است. مسئولان امر این فضا را مدیریت کنند؛ مدیریت به معنای محدودیت نیست.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها