کد خبر: 536872
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۰:۰۲:۲۸
| |

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه تشریح کرد:

جزئیات آخرین وضعیت پرونده «جمشید شارمهد» و «حبیب اسیود»

سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

جزئیات آخرین وضعیت پرونده «جمشید شارمهد» و «حبیب اسیود»
کد خبر: 536872
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۰:۰۲:۲۸

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری صبح امروز خود ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: بدون شک انقلاب اسلامی ایران بزرگترین‌ تحول در قرن معاصر بود و کلیه معادلات جهانی را بر هم زد. در حالی که جهان دو قطبی بود و هر انقلابی که در اقصی نقاط جهان به پیروزی می‌رسید تحت پرچم یکی از این دو قطب یا وابسته به مکتب کمونیسم یا لیبرالیسم شکل می گرفت، به یک باره انقلابی به پیروزی رسید که مبتنی بر آموزه‌های دینی بود.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: شعار انقلاب، نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی ایران بود؛ پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد کلیه نظریه پردازان انقلاب‌ها در نظریات خود تجدید نظر کنند و آموزه‌های دینی و احکام اسلام را به عنوان یکی از معیارها و مبانی انقلاب به حساب بیاورند؛ انقلابی که الگوی انقلاب‌های بعدی شد و به کلیه محرومین و مستضعفین جهان اعتماد به نفس بخشید.

وی افزود:  انقلاب اسلامی الگویی شد برای تمام ازادی خواهان جهان؛ ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی است و این روز مبارک را خدمت تمام نیروهای نظامی و انتظامی تبریک عرض می کنم، در این روز همافران نیروی هوایی با بیعتی که با حضرت امام (ره) داشتند، کمر طاغوت را شکستند و به انقلابیون روحیه دادند که نتیجه آن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بود.

سخنگوی دستگا قضا با اشاره به شهادت جانشین پاسگاه بیدزرد استان فارس که چندی پیش توسط اوباش به شهادت رسید، گفت: شهادت مظلومانه افسر جوان نیروی انتظامی شهید رنجبر را خدمت نیروهای انتظامی، نظامی و خانواده وی، تسلیت عرض می کنم. بدون شک‌ امنیت پایداری که از آن بهره مند هستیم مرهون خون این شهدا است، شهدایی که در راه دفاع از مملکت و در راه دفاع از امنیت کشور جان خود را فدا کردند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شکایت بیماران پروانه‌ای از دولت آمریکا گفت: بیماران پروانه‌ای بیماری شان به نحوی است که پانسمان خاصی نیاز دارند که این پانسمان‌ها توسط یک شرکت سوئدی تولید می‌شوند. متاسفانه در اثر تحریم‌های ظالمانه از ورود این پانسمان به داخل کشور خودداری شد. ما دیدیم که ده‌ها نفر از بیماران پروانه‌ای فوت شدند و بیماری برخی از این عزیزان تشدید شد. بر این اساس جمعی از خانواده‌های بیماران پروانه‌ای اقدام به طرح دعوا علیه کشور آمریکا و مسئولان این کشور در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران کردند که این پرونده در جریان است.

وی افزود: تعداد شکاتی که در این پرونده حضور دارند حدود ۲۹۵ نفر است که علیه ۳۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی در آمریکا از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه سابق آمریکا طرح دعوا کردند. پرونده در مرحله کارشناسی و بررسی و مستندات در پزشکی قانونی است ان‌شاءالله به محض تکمیل شدند تحقیقات حکم آن صادر خواهد شد.

خداییان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های گذشته شاهد برگزاری دادگاه ۲ فرد به اتهامات تروریستی مهمی بودیم که یکی از آن‌ها یعنی آقای حبیب اسیود چعب تبعه کشور سوئد و دیگری یعنی آقای شارمهد تبعه کشور آلمان و مقیم کشور امریکا بوده است، لطفا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ی این ۲ متهم توضیحاتی ارائه بفرمایید و همچنین توضیح دهید آیا در خصوص حمایت‌های ویژه برخی کشور‌ها از گروهک‌های تروریستی ضد مردم ایران، اقدام خاصی در دست پیگیری و انجام هست یا خیر، گفت: این روزها جریان محاکمات این دو گروهک‌ تروریستی منتشر میشود و مردم در جریان محاکمات بودند.

وی افزود: یکی از این پرونده ها که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست آقای صلواتی در جریان است، پرونده شخصی به نام جمشید شارمهد است که به اتهام افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، تحت تعقیب است. این گروهک تحت مدیریت این فرد اقدامات تروریستی زیادی از جمله انفجار حسینیه ره پویان شیراز که منجربه شهادت ۱۴ نفر از مردم شیراز شد، انجام داده است؛ حدود ۳۰۰ نفر در این حادثه تروریستی مجروح شدند، همچنین انفجار در کفش‌داری حرم مطهر حضرت امام (ره)، آتش سوزی در یکی از هتل های تهران که افراد در حال ساخت بمب بودند؛ از جمله اقدامات تروریستی متهم در داخل کشور است.

وی ادامه داد: این شخص تبعه کشورهای غربی و مقیم آمریکا است و تحت حمایت کشورهایی است که دم از حقوق بشر می زنند. علاوه بر این پرونده، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست آقای افشاری، پرونده گروهک تروریستی حرکه النضال را داریم که سرکرده آن‌ فرج الله چعب است که به اتهام افساد فی الارص از طریق طراحی، هدایت و سردستگی این گروهک تروریست، اقدام به فعالیت های تروریستی کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از جمله اقدامات تروریستی این گروهک؛ حمله به مردم اهواز در حاشیه اجرای رژه نیروهای نظامی بود که در این رابطه ۲۵ نفر از مردم اهواز به شهادت رسیدند، همچنین بمب گذاری در ادارات متعددی در خوزستان اعم از اداره مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، محیط زیست، خطوط انتقال نفت، فرمانداری های دزفول و آبادان است. این شخص هم تبعه کشور سوئد است و مردم مشاهده می کنند کسانی که دستشان به خون مردم بی گناه الوده است، تحت حمایت کشورهایی قرار دارند که دم از حمایت از حقوق بشر می زنند اما برای مردم سایر کشورها حقی قائل نیستند.

خداییان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به فوت پدر بابک خرمدین بفرمایید که پرونده در چه وضعیتی قرار دارد و مجازات مادر او به کجا رسیده است، افزود: پرونده شخصی که در زندان فوت شد منتهی به قرار موقوفی تعقیب شد، اما همسر ایشان به اتهام معاونت در سه فقره قتل تحت تعقیب است که پرونده منتهی به صدور کیفر خواست شده و در مرحله ارجاع به دادگاه است. آن شخصی هم که فوت شد متهم به سه فقره قتل عمد بود.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها