کد خبر: 532072
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۱۱:۳۹:۵۵
| |

اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه:

حوزه نمی‌تواند چشم بر نیازهای نظام ببندد

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: وقتی خورشید انقلاب و نظام اسلامی بر ایران تابید و در ماروای مرزها در شکل محور مقاومت جلوه‌گر شد، صدها پرسش مطرح می‌شود و فقه، تفسیر و فلسفه ما باید به طیف رنگارنگ نیازها پاسخ دهد.

حوزه نمی‌تواند چشم بر نیازهای نظام ببندد
کد خبر: 532072
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۳ ۱۱:۳۹:۵۵

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه امروز در نشست اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که در سالن همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، در مورد کاری که حوزه باید برای انقلاب اسلامی انجام دهد و رسالتی که بر دوش حوزه قرار دارد اظهار کرد: انقلاب اسلامی با این ابعاد پدیده‌ای کم نظیر و بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است.

به گزارش فارس، وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با تکیه بر آموزه‌های اسلام پیروز شد و به همین علت به همه قلمروهای زندگی بشر نگاه داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی فراساحتی است و به همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره نگاه دارد و فرامرزی عمل می‌کند و بشریت را خطاب قرار می‌دهد و برآمده از دین و با قرائت حوزوی است که مفسر آن امام و رهبری معظم هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر قشر و نهادی برابر این پدیده استقلال آفرین و نجات بخش وظیفه ای دارد گفت: وقتی از وظیفه حوزه سخن می‌گوییم به جز وظایف عامی که همه جامعه دارند حوزه وظایف ویژه و خاصی هم دارد.

اعرافی به وظایف خاص روحانیت در قبال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه حوزه علمیه حوزه‌های فکری، دانشی و معرفتی است.

وی با اشاره به تجلی دین در دنیای معاصر و گره‌گشایی دین در عرصه‌های فرهنگ، سیاست و جامعه گفت: ما یک سخن جدید و گفتمان تمدنی داریم و حوزه باید پیشگام در سیاست و دارای مواضع پیش‌رو در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و به نیازهای بنیادی از منظر اسلامی جواب دهد.

امام جمعه قم گفت: وقتی خورشید انقلاب و نظام اسلامی بر ایران تابید و در ماروای مرزها در شکل محور مقاومت جلوه‌گر شد به دنبال آن صدها پرسش مطرح می‌شود و فقه، تفسیر و فلسفه ما باید به طیف رنگارنگ نیازها پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مسئولیت سنگینی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه و اندیشه‌های ناب فقهی، کلامی و معرفتی شکل گرفت و امروز هم برای تداوم به اندیشه و تولید فکری نیاز دارد.

اعرافی تصریح کردک گسترش مرزهای علوم اسلامی به سمت پرسش‌های نو و با تکیه بر روش دقیق اجتهادی امر مهمی است؛ فقه ما در تاریخ هزار ساله ریشه دارد و فقه باید به مسائل جدید پاسخگو باشد تا بتوانیم نرم افزارهای اندیشه غرب که علوم انسانی آنها است را پاسخ دهیم و با آن‌ها مقابله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دوم حوزه علمیه در عرصه کادرسازی است گفت: حوزه نمی‌تواند در گوشه‌ای بنشیند و چشم را به نیازهای گوناگون نظام ببندد و این نیاز به برنامه‌ریزی در رشته‌های گوناگون دارد.

اعرافی عنوان کرد: در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از ۷۰ کانال شناسایی شده و برای هر کدام نیازمند تربیت نیرو هستیم و از سطوح بالای نظام تا پایین نیاز به کادر و نیروی قوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاستی که بر اساس مصوبات شورای عالی پیش می‌رود به دنبال خروجی هدفمند در حوزه است که معطوف به نیازهای نظام است و طرح‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده و برخی هم به مقام عمل رسیده است.

اعرافی با بیان اینکه در حوزه دو خط را به موازات هم باید پیگیری کنیم، گفت: کادرسازی برای جامعه در قالب مسجد یا در قالب حضور در عرصه‌های خاص نهادی و گفتمان‌سازی، جهاد تبیین و تبلیغ این وظایف مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ضمن کادرسازی و غنی‌سازی گنجینه دانش اسلامی، در ارتباط با مردم باید تبیین اندیشه انقلابی و نشان دادن راه صحیح را دنبال کنیم و تا کنون هم این کار بر دوش حوزه بوده است.

وی دیگر وظیفه حوزه نسبت به نظام اسلامی را اطاعت و حمایت دانست و گفت: پایداری و پاسداری از اندیشه ولایت فقیه و نظام ولایت فقیه موضوع مهم دیگر است.

اعرافی بر لزوم داشتن مواضع روشن و حضور در عرصه‌های سیاسی متناسب با جایگاه حوزه تاکید کرد و گفت: سیاستی که در مورد حوزه‌های بلاد دنبال می‌کنیم این است که اختیارات بیشتری را به آن‌ها بسپاریم که این کار باید همراه با کیفیت باشد و ارتقای کیفیت حوزه‌ها در اخلاق و آموزش مورد نظر است.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت‌‌ درس‌های خارج درست و دقیق در استان‌ها در دستور کار است، گفت: در چند سال اخیر حدود ۵۰ درس خارس دراستان‌ها تقویت شده است و در کنار درس‌های خارج تقویت رشته‌های مورد نیاز نیز دنبال می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها