ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

دولت باید زودتر از فضای ماه عسل خارج شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت نباید مورد سیاست‌های موسمی قرار گیرد تا دچار مشکل شود، باید از این فضای اولیه ماه عسلی زودتر خارج شود و به سمت سیاست‌های اطمینان خیز حرکت کند.

دولت باید زودتر از فضای ماه عسل خارج شود
کد خبر: 516257
|
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ ۱۱:۳۳:۵۴

اعتمادآنلاین| غلامرضا ظریفیان درباره هشدار کارشناسان و متخصصان در خصوص این‌که از اگر گرانی و مشکلات معیشتی که در این چند وقت اخیر شاهدش هستیم ادامه پیدا کند در ماه‌های آینده ما با اعتراضات مردمی از جنس معیشتی و اقتصادی روبه‌رو خواهیم بود، ابتدا دولت چه برنامه‌ای در کوتاه و میان مدت برای حل این معضلات داشته باشد؛ سپس این‌که جریان‌های سیاسی چه کمکی می‌توانند به دولت در این زمینه انجام دهند، گفت: ابتدا باید خاطرنشان کرد که این دولت تازه کار را تحویل گرفته است، البته امیدی هم در بین کسانی که نیاز بیشتری به مسائل معیشتی دارند ایجاد کرده است اما اعلام می‌کند تورم وجود دارد.

به گزارش ایلنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: همه این را می‌دانند که مسئله اقتصاد کشور یک مسئله در هم پیچیده با مسائل داخلی و خارجی است و اگر این 2 معقوله را نتوانیم به یک توزانی برسانیم، صرف امکانات داخلی در شرایط کنونی نمی‌شود برخی از انتظارات را پاسخ دهیم. وقتی فضای روانی اقتصاد کشور را مشاهده کنیم، می‌بینیم با برخی از تلاطمات چگونه قیمت ارز بالا می‌رود! در این شرایط به نظر می‌رسد بدون نگاه به تجارت و سیاست خارجی، صرفاً نمی‌توان با امکانات داخلی در شرایط کنونی مشکلات کوتاه و میان مدت را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات درازمدت را هم نمی‌شود بدون توازن سیاست خارجی و سیاست داخلی حل کرد، اظهار داشت: به اعتقاد من اگر دولتمردان به این امر توجه نکنند و یک توازنی بین سیاست داخلی و خارجی ایجاد نکنند، حتما ما در آینده نزدیک با مشکلات تورم و سطح انتظار بیشتر رو به رو خواهیم شد و در عین حال این امید که در سطح اقشار محروم‌تر جامعه ایجاد شده است که می‌تواند فرصت خوبی برای دولت باشد و برخی از مشکلات را حل کند هم فی‌الواقع آسیب می‌بیند.

ظریفیان یادآور شد: مسئله بعدی انسجام دولت در مسائل اقتصادی است، امیدوارم این گونه نباشد اما خبرهایی که وجود دارد حکایت از این دارد که این انسجام یا هنوز حاصل نشده یا به دلیل نوع متفاوت دیدگاه‌های دولت در عرصه اقتصادی، شکاف‌هایی در میان بازیگران اقتصادی وجود دارد که اگر توجه نکند، خود آن هم می‌تواند یک شکاف جدی برای اعمال سیاست‌گذاری‌های درست باشد و دولت باید بتواند درون خودش این مشکل را برطرف کند.

وی ادامه داد: آقای روحانی هم از همین ناحیه دچار مشکل شد و رنج می‌برد و در درون دولت از یک سیاست واحد اقتصادی برخوردار نبود که این امر مشکلاتی هم ایجاد کرد. این دولت شعارش انسجام است و من فکر می‌کنم حداقل در عرصه اقتصادی به نظر می‌رسد فعلا آن انسجام لازم را ندارد و بیشتر در سطح پیام و شعارها سیر می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: به اعتقاد من دولت به عنوان اولویت بعد از کرونا باید تکلیف سیاست‌هایش برای بحث کوتاه و میان‌مدت برای مقابله با تورم، جبران بحث اشتغال و تولید و این‌که چه می‌خواهد انجام دهد را روشن کند؛ چراکه زمان به سرعت می‌گذرد.

وی اظهار داشت: امروز نزدیک به 2 ماه از روی کار آمدن دولت گذشته است و اگر برنامه‌ها و سیاست‌هایش را تدوین و مشخص نکند و بخواهد در حد پیام‌ها با مردم رو‌به‌رو شود، طبیعتا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. من فکر می‌کنم باتوجه به اینکه واقعا مردم در تنگنا هستند، هم دولت باید خودش را منسجم کند و هم همه جناح‌ها؛ به شرط آن که دولت این فرصت را ایجاد کند که جناح‌ها کمک کنند و تا حدی آن رنج سنگین مردم را کاهش دهند.

ظریفیان خاطرنشان کرد: همه اقتصادانان و کسانی که نقش اجرایی در اقتصاد کشور داشتند با هر ایده و فکری می‌توانند کمک کنند که دولت از این مسیر به سلامت عبور کند تا بعد یک فرصتی پیدا شود.

وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم علیرغم اینکه دولت اظهار می‌کند اقتصاد نباید محدود شود ولی به هر حال اساساً علم اقتصاد امروز یک علم مشروط است، امروز هیچ کشوری حتی آمریکا و چین نمی‌توانند با اتکاء به اقتصاد صرفاً درون‌زا،‌ مسائل اقتصادی را حل کنند. روابط بین‌الملل چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت دلار، قیمت طلا، قیمت بسیاری از محصولات استراتژیک که در دنیا تکان می‌خورد، تاقیرگذار است و ما هم جزئی از این جامعه جهانی هستیم و به شدت ما را هم متاثر می‌کند به هر حال دولت باید هم تکلیفش را سریع‌تر با مسئله برجام حل کند تا از نظر روانی جامعه احساس اطمینان کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت غیر از انسجام درونی اقتصادی و کمک گرفتن از همه کسانی که در عرصه اقتصاد می‌توانند کمکش کنند باید گام جدی‌تری بردارد تا هم فضای روانی کشور و هم سرمایه‌های ایران که در خارج از کشور است را بتواند بازگرداند که با برنامه بتواند درست مورد مصرف قرار گیرد.

وی در پایان بیان کرد: دولت نباید مورد سیاست‌های موسمی قرار گیرد تا دچار مشکل شود، باید از این فضای اولیه ماه عسلی زودتر خارج شود و به سمت سیاست‌های اطمینان‌خیز و نه موسمی و بعضاً نمایشی حرکت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها