کد خبر: 591746
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۰۳:۲۰:۰۰
| |

آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت کل جهان را قطع کند؟

اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی دیگر از کشورهای جهان را از آن بیرون کند.

آیا رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت کل جهان را قطع کند؟
کد خبر: 591746
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۶ ۰۳:۲۰:۰۰

کارشناس شبکه افق اعلام کرد رفع تحریم‌های اینترنتی علیه ایران از سوی آمریکا یک بازی سیاسی است و ایران به یک اینترنت ملی نیاز دارد چرا که رئیس جمهور آمریکا کیفی همراه دارد که هر لحظه می‌تواند اینترنت را قطع کند. 

به گزارش دیجیاتو، اما آیا رئیس جمهور آمریکا توانایی قطع اینترنت را دارد؟

سازمان «آیکان» (ICANN) مسئول مدیریت واگذاری نام‌‌های دامنه و آدرس‌‌های پروتکل اینترنت است تا ارتباط میان کاربر و وب‌سایت از طریق تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی برقرار شود.

در واقع اینترنت تحت کنترل و اختیار هیچ کشوری نیست تا بتواند یکی دیگر از کشورهای جهان را از آن بیرون کند. حتی شرکت ارتباطات زیرساخت، ترافیک بین المللی ایران را «حداقل» از ۱۲ گیت‌وی اصلی در کشورهای همسایه تأمین می‌کند. 

از طرف دیگر، ارتباطات بین‌المللی یکی از پایه‌ای ترین موارد حقوق بشر محسوب می‌شود و حتی در اسناد دفتر OFAC که زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا است هم این حق به رسمیت شناخته شده است.

همچنین نباید فراموش کرد که در سال ۲۰۱۶ - ۱۳۹۵ زمانی که سازمان آیکان در یک اقدام تاریخی از دولت آمریکا مستقل شد، بعضی افراد با جایگاه‌ سیاسی مانند «تد کروز» رسما اعلام کردند که «مدیریت کلی اینترنت از دست آمریکا خارج شده است.»

در بدترین سناریوی ممکن، دولت آمریکا با افزایش بسیار شدید تحریم‌ها شاید بتواند خرید اینترنت توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و دولت را مشکل‌تر کند، اما در فضای سیاسی فعلی چنین چشم‌اندازی دیده نمی‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها