کد خبر: 643645
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ۰۸:۵۰:۳۳
| |

اقدام کم‌سابقه گوترش برای مردم غزه؛ ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل فعال شد

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه ارسال کرد.

اقدام کم‌سابقه گوترش برای مردم غزه؛ ماده ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل فعال شد
کد خبر: 643645
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۶ ۰۸:۵۰:۳۳

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل شامگاه چهارشنبه نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه ارسال کرد.

به گزارش ایرنا، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه  نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.

 این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل  که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

گوترش در این نامه گفته است:  «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بشردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: وضعیت غزه ممکن است صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران استفاده کند.

این مقام ارشد سازمان ملل در این نامه  از اعضای شورای امنیت خواسته است  که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شده است.

گوترش در این نامه گفته است: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.»

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: «اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»

سخنگوی سازمان ملل درباره نامه گوترش به شورای امنیت به خبرنگاران گفت: استفاده از ماده ۹۹ سازمان در چندین دهه گذشته رخ نداده است. ما به نقطه فلج شدن در عملیات های خود در منطقه ای نزدیک شده ایم که در آن بیش از ۱۵ هزار نفر کشته شده اند.

دوجاریک افزود: ما از عبارت فاجعه در هر جا استفاده نمی کنیم. ما امیدواریم این نامه شورای امنیت را تحت تاثیر قرار دهد تا اقدام کند. هدف از این نامه فشار بیشتر بر شورای امنیت است. این نامه از شورای امنیت می خواهد برای آتش بس اقدام کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها