کد خبر: 641070
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۱
| |

بعد از پایان جنگ چه کسی غزه را اداره می‌‌کند؟

نشریه پلیتیکو گزارش داد آلمان پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ اسراییل و حماس، کنترل غزه را در دست بگیرد.

بعد از پایان جنگ چه کسی غزه را اداره می‌‌کند؟
کد خبر: 641070
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۰۰:۰۱

نشریه پلیتیکو گزارش داد آلمان پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ اسراییل و حماس، کنترل غزه را در دست بگیرد.

به گزارش صداوسیما به نقل از نشریه پلیتیکو نوشت: آلمان به دنبال کنترل غزه است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین به نقل از نشریه پلیتیکو، آلمان پیشنهاد کرده است که سازمان ملل متحد پس از پایان جنگ اسراییل و حماس، کنترل غزه را در دست بگیرد.

به نوشته این نشریه هم فلسطینی‌ها و هم برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در مورد امکان تحقق پیشنهاد آلمان تردید دارند و یکی از مقامات ارشد فلسطینی در اروپا آن را غیرقابل قبول خواند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته میلادی درباره کنترل غزه بعد از جنگ گفته بود: یک تشکیلات خودگردان فلسطینی کارآمد و احیا شده باید در نهایت غزه را اداره کند.

آنتونی بلینکن، اما هیچ دلیلی در مورد چگونگی اجرا کردن این پیشنهاد یا غلبه بر مخالفان اسرائیل ارائه نکرد.

بلینکن همچنین هشدار داده است که اسرائیل پس از پایان جنگ با حماس نمی‌تواند غزه را دوباره اشغال کند.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود که این رژیم مسئولیت امنیتی کلی غزه را برای مدت نامعلومی» بر عهده خواهد گرفت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، چشم‌انداز خود را درباره اتفاقات پس از جنگ ارائه و تاکید کرد که اسرائیل نمی‌تواند پس از جنگ در غزه بماند.

جوزپ بورل افزود: ما معتقدیم که یک مقام فلسطینی باید به غزه بازگردد که منظور او یک مرجع فلسطینی ست و نه تشکیلات خودگردان فلسطین.

نشریه پلیتیکو می‌نویسد طرح آلمان برای کنترل غزه پس از جنگ، درقالب یک سند دو صفحه‌ای و غیررسمی به تاریخ ۲۱ اکتبر/ ۲۹ مهر (دو هفته بعد از شروع جنگ) ارائه شده است.

این طرح پنج سناریو مختلف در مورد آینده نوار غزه، از جمله اشغال مجدد غزه توسط اسرائیل، و کنترل آن توسط تشکیلات خودگردان فلسطین یا مصر را ارائه می‌کند.

برلین مدعیست که این سناریو به معنای بین‌المللی‌سازی غزه زیر چتر سازمان ملل و شرکای منطقه‌ای با انتقال دقیق سازمان‌دهی‌شده به سمت خودگردانی فلسطین، و در شکل مطلوبش از طریق برگزاری انتخابات است، ائتلافی که امنیت لازم را تامین می‌کند.

برلین همچنین هشدار داده است که این طرح مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در عرصه سیاسی و تامین مالی و همچنین یک ائتلاف بین المللی برای مشارکت در مسائل امنیتی در کنار سازمان ملل است.

بر اساس طرح برلین اتحادیه اروپا باید نقشی فعال را در شکل‌دهی به این طرح پس از جنگ بر عهده بگیرد.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، طرح سازمان ملل را در سخنرانی هفته گذشته خود در جمع سفیران اتحادیه اروپا تکرار کرد و گفت که پس از درگیری، جهان باید اطمینان حاصل کند که غزه دیگر پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نیست.

فون در لاین گفت: طرح‌های مختلفی در مورد اینکه چگونه می‌توان تضمین کرد که یک نیروی صلح بین‌المللی تحت دستور سازمان ملل در غزه مستقر شود، مورد بحث قرار می‌گیرد.

به نوشته پلیتیکو چندین دیپلمات پیش بینی کرده اند که طرح آلمان به اندازه کافی پیش نمی‌رود.

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان به تازگی پیشنهاد برلین را مطرح کرد و گفت: غزه نباید اشغال شود، بلکه در حالت مطلوب، باید تحت حمایت بین المللی قرار گیرد.

این نشریه می‌نویسد: پیشنهاد آلمان برای کنترل غزه باعث برانگیخته شدن خشم مقامات فلسطینی ست که که از اظهارات اتحادیه اروپا در مورد آتش بس در غزه ناراضی بودند.

سازمان همکاری اسلامی که دارای ۵۷ کشور مسلمان به عنوان عضو است روز دوشنبه همزمان با نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نشست خبری برگزار کرد تا استدلال کند که اعضا تا زمانی که آتش بس در غزه وجود نداشته باشد قصد ندارند درباره آینده آن صحبت کنند.

در بروکسل ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر وقفه کوتاه آتش در غزه که آنرا راهرو بشردوستانه می‌نامند توافق کرده‌اند، اما در مورد آتش‌بس اتفاق نظری وجود ندارد.

آتش بسی که موافقان از جمله فرانسه و اسپانیا دارد، اما آلمان و اتریش با آن مخالفند.

عبدالرحیم الفارا، رئیس نمایندگی فلسطین در اتحادیه اروپا، بلژیک و لوکزامبورگ، کنترل غزه توسط سازمان ملل را غیرقابل قبول می‌داند.

وی به پلیتیکو گفت: نقش سازمان ملل در آینده تامین حفاظت بین المللی در مرزهاست و نه طرح آلمان که در آن صحبت از اداره امور غزه توسط سازمان ملل است.

الفارا افزود: در مورد این طرح با تشکیلات خودگردان فلسطین مشورتی صورت نگرفته است و اینکه این طرح پیش از پرداختن به آینده منطقه به هیچ شکلی به آتش بس اشاره نکرده است.

وی گفت: آن‌ها در مورد چگونگی محافظت از مردان و زنان در حال حاضر صحبت نکرده ا ند بلکه تنها از آینده غزه سخن گفته اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • یک ایرانی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲

    اسراییل

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها