کد خبر: 624105
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۱ ۲۳:۵۵:۴۹
| |

قطب شمال؛ عرصه جدیدی برای مقابله آمریکا و روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به زمین تازه رقابت آمریکا و روسیه یعنی قطب شمال پرداخته است.

قطب شمال؛ عرصه جدیدی برای مقابله آمریکا و روسیه
کد خبر: 624105
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۱ ۲۳:۵۵:۴۹

ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت دنیای تک قطبی سال‌های اخیر، در واکنش به کاهش قدرت و جایگاه خود به دنبال گشودن یک جبهه جنگ سرد جدید در مناطق پیرامون مدار قطبی شمالگان است.

به گزارش شفقنا، به گفته جرمی کوزماروف سردبیر مجله Covert Action؛ گشوده شدن این جبهه جدید بخشی از تقلا و تلاشی است که برای تسلط بر منابع مدفون در زیر یخ صورت می‌گیرد.

یک کارشناس ارشد در زمینه رقابت‌های قدرت‌های جهانی می‌گوید که ایالات متحده آمریکا در تلاش برای تصاحب ثروت و منابع طبیعی کشف‌شده در اثر عقب‌نشینی صفحات یخی، به دنبال افزایش تنش‌ها در مدار قطب شمال است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده که واشنگتن به زودی کنسولگری خود را در شهر ترومسوی نروژ افتتاح خواهد کرد- که این را می‌توان اولین ماموریت دیپلماتیک آمریکا در بالای مدار قطب شمال عنوان کرد.

جرمی کوزماروف ژورنالیست باسابقه به اسپوتنیک می‌گوید که از سال ۱۹۹۶ به این سو که می‌توان آن را به دلیل تأسیس شورای قطب شمال- متشکل از هشت دولت اطراف قطب شمال- دوران همکاری نامید، چیزهای بسیار زیادی تغییر کرده است. اشاره این روزنامه‌نگار به شورایی است که هشت کشور درون مدار شمالگان از جمله کانادا، دانمارک، نروژ، فنلاند، ایسلند، روسیه، سوئد و ایالات متحده آمریکا اعضای آن به شمار می‌آیند.

کوزماروف می‌گوید که «این شورا با این تنش‌ها و به عبارت بهتر با این جنگ سرد جدید و البته این پایگاه دیپلماتیک جدید رها و متروکه شده است. در واقع نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا در حال حرکت به سمت قطب شمال است و روس‌ها این حرکت را بسیار بسیار تحریک‌آمیز یافته‌اند».

به گفته این مفسر سیاسی و تحلیلگر ترکیب قدرت؛ جذابیت مناطق پیرامون مدار قطب شمال به عنوان یک میدان جدید برای رقابت و نبرد ژئوپلیتیکی در زیر یخ پنهان است.

کوزماروف توضیح می‌دهد که «با تغییرات آب و هوایی، قطب شمال دارای منابع و ثروت معدنی عظیمی شده- و این بخشی از منازعه و تقاضای موجود است. در حقیقت اهمیت است این مناطق فقط به این دلیل نیست که مدار قطب را می‌توان به عنوان یک پایگاه بالقوه برای عملیات نظامی ارزیابی کرد، بلکه در مدار شمالگان منابع عظیمی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در قطب شمال بهره‌برداری کرد».

او ادامه می‌دهد که «ما به تازگی شاهد تقلای جدیدی با هدف دسترسی به منابعی هستیم که به تدریج بیشتر در دسترس قرار گرفته‌اند. در حقیقت در حال حاضر هر سه کشور روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا در حال رقابتی اساسی با یکدیگر برای بهره‌برداری بیشتر و هر چه بیشتر از آن منطقه هستند».

اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا برای گسترش و توسعه بیشتر بلوک نظامی ناتو به اسکاندیناوی- به بهانه درگیری روسیه با اوکراین- را می‌توان با هدف جلوگیری از دسترسی و بهره‌برداری روسیه از ثروت طبیعی خط ساحلی طولانی شمالگان و زنجیره جزایر این منطقه ارزیابی کرد.

به باور سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک؛ این ماجراها یادآور روزهایی است ک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سلف بایدن پیشنهاد خرید جزیره گرینلند را به دانمارک داده بود.

کوزماروف با اشاره به اینکه ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در این جزیره یخبندان پایگاه نظامی دارد، می‌گوید: «ایالات متحده تلاش خواهد کرد گرینلند را به عنوان یک پلتفرم مورد استفاده قرار دهد، و این سیاستی است که آمریکا در قبال قطب شمال و حتی نروژ یا سوئد نیز دارد. انگار همان‌طور که خورشید هرگز در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کرد، آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند هرگز شاهد غروب در امپراتوری‌شان باشند»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها