کد خبر: 605688
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» به نقل از سی‌ان‌ان درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان گزارش می‌دهد:

پیروزی گفت‌وگو در پکن؛ تعهد تهران و ریاض به تامین امنیت و ثبات منطقه

از سرگیری روابط بین دو کشور به طور گسترده به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه خلیج فارس -که مدت هاست بخشی از حوزه نفوذ ایالات متحده محسوب می شود- به حساب می‌آید.

پیروزی گفت‌وگو در پکن؛ تعهد تهران و ریاض به تامین امنیت و ثبات منطقه
کد خبر: 605688
|
۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۴:۰۰:۰۰

وزرای امور خارجه عربستان سعودی و ایران روز پنجشنبه در پکن دیدار کردند تا درباره جزئیات کلیدی از سرگیری روابط دوجانبه پس از توافق مهمی با میانجیگری چین در ماه گذشته گفتگو کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان آل سعود در بالاترین سطح دیدار دو طرف در بیش از هفت سال گذشته، توافق نامه ای را برای بازگشایی سفارتها و کنسولگری ها در کشورهای یکدیگر امضا کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک، دو طرف – که در سالهای اخیر دشمنی سرسختی با یکدیگر را پشت سر گذاشته و روابط دیپلماتیک میان آنها از 2016 تا به امروز قطع بوده- توافق کردند راه‌های گسترش همکاری‌های خود از جمله از سرگیری پروازها، سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی و بخش خصوصی و تسهیل صدور روادید را بررسی کنند.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است: دو طرف بر آمادگی خود برای رفع تمامی موانع پیش روی گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کردند. سفارتخانه ها در ریاض و تهران و کنسولگری در جده و مشهد افتتاح خواهند شد.

این نشست بالاترین نشست دوجانبه مقامات ایران و عربستان سعودی در بیش از هفت سال گذشته بود و پس از توافق دو طرف برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک پس از مذاکرات در پکن در ماه مارس انجام شد.

ویدئویی که روز پنجشنبه توسط رسانه دولتی عربستان منتشر شد، دو وزیر را نشان می‌دهد که در حالی که برای عکس گرفتن دست به دست هم می‌دهند، توسط وزیر امور خارجه چین که در وسط ایستاده بود تشویق می‌شوند.

از سرگیری روابط بین دو کشور به طور گسترده به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه خلیج فارس -که مدت هاست بخشی از حوزه نفوذ ایالات متحده محسوب می شود- به حساب می‌آید.  وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در ماه مارس این توافق را «پیروزی گفت‌وگو و پیروزی صلح» و آن را بخشی از «نقش سازنده چین در تسهیل حل و فصل مناسب موضوعات داغ در سراسر جهان» خوانده بود.

این دو کشور همچنین از طرف های مخالف جنگ داخلی در یمن حمایت کرده اند، جنگی که توسط سازمان ملل متحد به عنوان یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان توصیف شده است.

با این حال، عربستان سعودی درگیر گفتگوهای مستقیم با حوثی های همسو با ایران بوده  و به نظر می رسد آتش بس غیررسمی در یمن برقرار است.  در بیانیه‌ای که بعدازظهر پنجشنبه منتشر شد، اشاره‌ای به این درگیری نشده است، اما دو طرف متعهد شده‌اند که «همکاری خود را در هر زمینه‌ای که می‌تواند امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند و منافع ملت‌ها و کشورهای آن را تامین کند، گسترش دهند».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها