کد خبر: 596490
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا آتش اختلافات قاهره و ریاض شعله‌ور می‌شود؟

ظاهراً اختلافات مصری‌ها و سعودی‌ها به طرز چشمگیری پررنگ شده و جسته‌گریخته راه خود را به رسانه‌ها باز کرده است.

آیا آتش اختلافات قاهره و ریاض شعله‌ور می‌شود؟
کد خبر: 596490
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۹ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- ظاهراً اختلافات مصری‌ها و سعودی‌ها به طرز چشمگیری پررنگ شده و جسته‌گریخته راه خود را به رسانه‌ها باز کرده است.

در اینکه قاهره از یک سو و ریاض از سوی دیگر، طرف مقابل را وامدار خود تصور می‌کند و حتی به این اعتقاد رسیده‌ که بدون کمک‌هایش دیگری قادر به ادامه حیات نیست، شک و تردیدی وجود ندارد.

اما سرمقاله چند روز پیش سردبیر روزنامه الجمهوریه مصر نشان داد این اختلافات به سمت بحران بیشتر پیش می‌رود. سفر اخیر نخست‌وزیر مصر به قطر که طی 12 سال گذشته بی‌سابقه است نیز نشانگر این تغییر زاویه سیسی در مقابل بن سلمان لست!

عبدالرزاق توفیق در سرمقاله خود در این روزنامه که یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های دولتی مصر محسوب می‌شود پرسید: نمی‌دانم چرا توانمندی و قدرت ارتش عظیم مصر آنها را دیوانه کرده و حس کینه‌توزی‌شان را برمی‌انگیزد.

او بعد از آن مستقیماً نوک پیکان انتقاد خود را به سمت عربستان سعودی گرفت و نوشت: عجیب آن است که این حملات و اهانت‌ها از طرفی می‌آید که ما آن را کشور برادر تلقی می‌کنیم. اما هرچند مصر مسائل کوچک را نادیده می‌گیرد و از کوتوله‌ها و افراد کوچک گذشت می‌کند، حاضر به پذیرش فشار و باج‌گیری نیست؛ زیرا چنین امری می‌تواند منطقه را وارد کشمکش‌‌هایی کند که ساختار امنیت و ثبات در آن را دچار اضمحلال خواهد کرد.

او با پَست خواندن این طرف‌ها تاکید کرد: نباید وقت گران‌بهای خود را صرف پاسخ دادن به یاوه‌های این افراد پست کنیم.

گفتنی است جریان حامی نفوذ عربستان در مصر با یک هجمه گسترده باعث شد این سرمقاله از صفحه روزنامه الجمهوریه حذف شود، در حالی که افرادی همچون علاء مبارک فرزند دیکتاتور پیشین مصر هم به انتقاد از این مقاله پرداخت و عربستان را ولی نعمت مصر نامید.

با این حال، انتشار چنین سرمقاله‌ای در یک رسانه دولتی مصر بیانگر میزان ناخرسندی دولت عبدالفتاح سیسی از سیاست‌های عربستان است و تایید دیگری بر گسترش روابط قاهره با ابوظبی در مقابل کاهش نفوذ سعودی‌ها در این کشور محسوب می‌شود.

همین باعث شده است ریاض این همکاری را صف‌آرایی عبدالفتاح سیسی در کنار محمد بن زاید یکی از مهم‌‌ترین رقیبان نفوذ محمد بن سلمان در منطقه تفسیر و شدیدترین فشارها را بر او و مصر وارد کند.

شاید همین امر انگیزه اصلی سفر مصطفی مدبولی نخست‌وزیر به قطر تفسیر شود و بدین شکل به حاکم اصلی سعودی بقبولاند که بازیگران دیگری هم در منطقه حضور دارند و مصر می‌تواند بر روی کمک‌های اقتصادی آنها هم حساب کند.

گفتنی است مصر اوضاع اقتصادی خوبی ندارد و برخی از تحلیلگران اقدامات عربستان سعودی را در این امر دخیل می‌دانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها