مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

به‌رغم تلاش‌های دبیرکل اتحادیه عرب و برخی کشورهای عربی برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، یک دیپلمات فرانسوی از مخالفت سه کشور عربی با بازگشت دمشق خبر داد.

مخالفت سه کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
کد خبر: 550540
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۱۶:۲۴:۱۷

یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید که سه کشور مصر، عربستان سعودی و قطر همچنان با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت می‌کنند.

​به گزارش فارس، منبع یادشده، شامگاه جمعه، در گفت‌و‌گو با جمعی از خبرنگاران از جمله خبرنگار روزنامه لبنانی «النهار» در این خصوص اظهار داشت: «پژواک‌هایی که از اتحادیه عرب به گوش می‌رسد نشان می‌دهد که سه کشور مهم از جمله مصر، عربستان سعودی و قطر بر این باورند که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اکنون مطرح نیست. زیرا این کشورها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر موضعشان در قبال دمشق از خود نشان نداده‌اند.»

این دیپلمات فرانسوی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد: «تصمیمات اتحادیه عرب بر اساس توافق اتخاذ می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که دمشق در جریان نشست سران که قرار است در ماه نوامبر در الجزایر برگزار شود، به جایگاه خود در اتحادیه عرب باز نگردد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، بهمن‌ماه سال گذشته، خبر داد که وزیران کشورهای عربی در آینده نزدیک امکان بازگشت سوریه به این اتحادیه را بررسی خواهند کرد.

 کشورهای عربی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی دمشق، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آوردند. با این حال، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته سفارت خود را در سوریه بازگشایی کردند و مقامات آن‌ها در گامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق داشت، به سوریه سفر کردند.

در همین ارتباط، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در سفری رسمی وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد. «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز ماه نوامبر گذشته به سوریه سفر کرد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور و «فیصل المقداد» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. حدود یک ماه پس از سفر عبدالله بن زاید به سوریه، بحرین نیز برای خود در دمشق سفیر فوق‌العاده تعیین کرد.

روزنامه «العربی الجدید» پیشتر  به نقل از برخی مقامات گزارش داده بود که یکی از مهم‌ترین اختلافاتی که باعث تعویق نشست آتی اتحادیه عرب شده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی این اتحادیه است. این روزنامه قطری خبر داده بود که ریاض، واشنگتن و دوحه با این گام مخالفت می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها