کد خبر: 590752
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۱۱:۳۷:۱۱
| |

اندیشکده شورای روابط خارجی:

دموکراسی نیاز فوری به مراقبت‌های ویژه دارد

حمله شورشیان خشن به ساختمان کنگره ایالات‌متحده - همراه با تلاش دونالد ترامپ و متحدانش در کنگره برای رد کردن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 - به‌طور قابل‌توجهی باعث ایجاد ترس در مورد قابلیت حیات نظام دموکراتیک در ایالات‌متحده شد.

دموکراسی نیاز فوری به مراقبت‌های ویژه دارد
کد خبر: 590752
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۹ ۱۱:۳۷:۱۱

اندیشکده شورای روابط خارجی نوشت: حمله شورشیان خشن به ساختمان کنگره ایالات‌متحده - همراه با تلاش دونالد ترامپ و متحدانش در کنگره برای رد کردن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 - به‌طور قابل‌توجهی باعث ایجاد ترس در مورد قابلیت حیات نظام دموکراتیک در ایالات‌متحده شد.

به گزارش هم‌میهن؛ به‌مدت دو سال، این روایت که آمریکا را به بیماری تشبیه می‌کرد که برای زنده ماندن نیاز به کمک دارد، بر گفت‌وگوهای ملی حاکم بود. همانطور که گیلیان تِت، سردبیر آمریکایی فایننشال تایمز در نوامبر گذشته بیان کرد، «پیش‌بینی مرگ دموکراسی آمریکایی تقریبا عادی شده است.» بااین‌حال، به‌طور همزمان آن بیمار، بی‌سروصدا، قدرت و انعطاف‌پذیری طبیعی خود را نشان داده است. شواهد نشان می‌دهد، گزارش‌های همه‌جانبه درباره نابودی قریب‌الوقوع دموکراسی، اغراق‌آمیز بوده است. چند مثال زیر را در نظر بگیرید.

در انتخابات میان‌دوره‌ای 2022، دموکراسی غالب شد. داستان ساده‌شده انتخابات کنگره در ماه نوامبر این است که جمهوری‌خواهان خیلی بد نتیجه گرفتند؛ اما ماجرای مهم‌تر، تفاوت فاحش نتایج میان جمهوری‌خواهانی است که حمایت ترامپ و وابستگی مستقیم به او را داشتند، با آنهایی که این حمایت و وابستگی را نداشتند. این تفاوت‌ها به‌وضوح نشان می‌دهد، رأی‌دهندگان آمریکایی می‌توانند در مورد جاه‌طلبی‌های غیردموکراتیک به‌عنوان یک کنترل قدرتمند عمل کنند و خواهند کرد.

مصوبه اصلاح شمارش انتخابات قانون شد. زبان قانون فدرال تغییر کرده تا از تلاش‌های آینده برای باطل کردن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری جلوگیری کند؛ همان کاری که ترامپ و حامیانش دو سال پیش تلاش کردند انجام دهند. جالب‌تر اینکه، این پیشنهاد از هر گوشه‌ای از طیف ایدئولوژیک حمایت می‌شد؛ از سناتور لیندسی گراهام و میچ مک کانل جمهوری‌خواه در سمت راست گرفته تا کریس مورفی و شرود براون دموکرات در سمت چپ. یعنی در کنگره‌ای که اینقدر تکه‌تکه و تقسیم‌شده، حمایت از چنین قانونی، نشانه روشنی است از اینکه وقتی نوبت به حفاظت از دموکراسی آمریکایی می‌رسد، اقدامات و حمایت‌ها از سوی دوحزب هنوز امکان‌پذیر است.

حزب جمهوری‌خواه در حال روی‌گردانی از ترامپ است. در سال 2018، جمهوری‌خواهان 42کرسی و نیز کنترل مجلس را در بزرگ‌ترین شکست حزب‌شان از زمان واترگیت از دست دادند. در سال 2020، دموکرات‌ها کاخ سفید را به‌دست آوردند، کنترل مجلس را در دست گرفتند و اندکی پس از آن، دموکرات‌ها سنا را نیز به‌دست گرفتند. امروز، جمهوری‌خواهانی که زمانی شیفته ترامپ بودند، اکنون از او روی‌گردان هستند. اگر آنها نتوانستند برای نشان دادن پایبندی خود به قانون، ترامپ را رد کنند، به دلایل عملی‌تر متقاعد می‌شوند که او را رد کنند. البته تعداد زیادی، طرفدار سرسخت ترامپ باقی مانده‌اند و جدا کردن حزب جمهوری‌خواه از ترامپ زمان می‌برد. اما به‌نظر می‌رسد مسیر به سوی درستی حرکت می‌کند. اعلام اخیر ترامپ مبنی بر نامزدی ریاست‌جمهوری، با شوروشوق کمی مواجه شد و نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد، ترامپ در رقابت اولیه احتمالی با ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا به‌شدت عقب‌مانده است.

شکی نیست که بیمار ما، هنوز با بیماری‌های مزمن مثل قطبی‌شدن، اختلال عملکرد و بی‌اعتمادی به موسسات اصلی در میان آنها مبتلاست. اما به‌لطف مکانیسم‌های دفاعی طبیعی، پیش‌بینی ممکن است آنطور که برخی هشدار داده‌اند، بد نباشد.

کسانی که متقاعد شده‌اند دموکراسی در ایالات‌متحده آمریکا نیاز فوری به مراقبت‌های ویژه دارد، طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها را پیشنهاد کرده‌اند، ازجمله مقررات سختگیرانه در رسانه‌های اجتماعی، لغو کالج انتخاباتی و حتی حذف رأی مخفی. با توجه به اینکه سیستم آمریکایی در دو سال گذشته چگونه واکنش نشان داده است، باید پرسید آیا برخی از این تجویزها بسیار تهاجمی هستند یا نه؟ آیا می‌توانند آنطور که ویرژیل، فیلسوف و شاعر در کتابش نوشته، برخی درمان‌ها، بیماری را بدتر ‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها