کد خبر: 589709
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۳:۵۵:۰۷
| |

ترس جو بایدن از نفوذی‌های دونالد ترامپ در کاخ سفید

بایدن تداوم نفوذ جنبش موسوم به «عظمت را به آمریکا باز گردانیم» ترامپ «بین ماموران مخفی خود را به شیوه‌ای بسیار خطرناک» حس می‌کرد.

ترس جو بایدن از نفوذی‌های دونالد ترامپ در کاخ سفید
کد خبر: 589709
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۳:۵۵:۰۷

کتابی جدید درباره کاخ سفید فاش کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، از نحوه دستکاری سرویس مخفی در پیام‌های متنی که کمیته منتخب ۶ ژانویه مجلس نمایندگان به دنبال آن بود، چنان برآشفت که دیگر در حضور ماموران ویژه‌ای که برای حفاظت او گماشته شده بودند، راحت صحبت نمی‌کرد.

به گزارش ایسنا، کریس ویپل، نویسنده، در کتاب «نبرد زندگی او: داخل کاخ سفید جو بایدن» می‌نویسد که ناراحتی بایدن از این سازمان در دوران پس از ترامپ و از همان اوایل دوران ریاست‌جمهوری‌اش آغاز شد که پی برد «برخی از» ماموران محافظش طرفداران جدی مردی هستند که او در انتخابات ۲۰۲۰ شکستش داد، یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق.

بر اساس نسخه‌ای از این کتاب که ایندیپندنت پیش از انتشار آن در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ به دست آورده است، ویپل می‌نویسد، بایدن به این ماموران هیچ اعتمادی نداشت و اذعان کرد که نگرشش با احساس سال‌های معاونت ریاست‌جمهوری خود که به مامور محافظش بسیار نزدیک شده بود، کاملا مغایر است.

او افزود، این تغییر دیدگاه بایدن همچنین در اثر افزایش تعداد ماموران تعیین‌شده برای رئیس‌جمهوری است و پیشنهاد کرد که رئیس‌جمهوری نباید از حضور هواداران «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» [ماگا]بین محافظانش تعجب می‌کرد، چون سرویس مخفی «پر از پلیس‌های سابق سفیدپوست اهل جنوب است که به‌شدت گرایش محافظه‌کارانه دارند».

ویپل نوشت: «بایدن در محاصره فوج تازه‌ای از غریبه‌ها چاره‌ای نداشت جز آنکه از خود سوال کند آیا این‌ها واقعا می‌خواهند من اینجا باشم؟»

او ادامه داد که اعتماد بایدن به ماموران محافظش با حادثه مارس ۲۰۲۱ مربوط به یک مامور سرویس مخفی و میجر، سگ ژرمن شپردش که آن موقع سه ساله بود، متزلزل‌تر شد. بایدن میجر را در سال ۲۰۱۸ از انجمن بشردوستانه دلاور گرفته بود؛ اولین سگ نجاتی که در مقام سگ اول به کاخ سفید راه یافت. او ظاهرا در ۸ مارس ۲۰۲۱ مامور سرویس مخفی بخش اقامتگاه خصوصی کاخ سفید را گاز گرفت و به دلیل حادثه، برای آموزش به‌طورموقت به دلاور منتقل شد؛ هرچند بعدا درست پس از بازگشت به کاخ سفید در پایان آن ماه، یک کارگر خدماتی پارک ملی را گاز گرفت.

به گفته ویپل، بایدن درمورد جزئیات نخستین گازگرفتگی ادعایی نسبتا تردید داشت. او می‌نویسد که هرچند کسی در مورد وقوع این حادثه بحثی نداشت، رئیس‌جمهوری «ماموری را در آنجا نپذیرفته بود»؛ به‌ویژه در مکانی که گفته می‌شود این حادثه در آن رخ داد.

ویپل می‌گوید که بایدن در حال بازدید از محوطه‌های خانوادگی کاخ سفید، درباره نگرانی‌هایش با یکی از دوستانش صحبت کرد. گفته شده است که رئیس‌جمهوری به محلی که احتمالا گاز گرفتن در آن رخ داد– طبقه دوم عمارت– اشاره کرد و به دوستش گفت: «ببین! مامور سرویس مخفی هیچ‌وقت آن بالا نمی‌رود. چنین اتفاقی نیفتاد.»

او افزود که به نظر بایدن «یک نفر درباره نحوه وقوع حادثه... دروغ می‌گوید».

رئیس‌جمهوری بیش از هشت سال در محاصره ماموران سرویس اطلاعاتی بود؛ ابتدا در مقام معاون رئیس‌جمهوری و بعد به عنوان نامزد و پس از آن در جایگاه رئیس‌جمهوری منتخب و به عنوان رئیس‌جمهوری، اما رابطه او با مردان و زنانی که سوگند یاد می‌کنند به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا وفادار باشند و از هر کسی که رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا باشد محافظت کنند، با اقدام‌های این سازمان در پی حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کنگره که به تحریک سلفش رخ داد، به تیرگی گرایید.

به نوشته ویپل، بایدن تداوم نفوذ جنبش موسوم به «عظمت را به آمریکا باز گردانیم» ترامپ «بین ماموران مخفی خود را به شیوه‌ای بسیار خطرناک» حس می‌کرد. او این را هم توضیح داد که این سازمان به دلیل ناکامی مامورانش برای حفظ و ارائه جزئیات پیام‌های متنی ترامپ در تاریخ ۵ و ۶ ژانویه ۲۰۲۱– روز قبل از حمله به کنگره و روز خود حمله، «هم ناکارامد و هم سیاسی‌شده به نظر می‌رسید».

جوزف کوفاری، بازرس کل وزارت امنیت داخلی که آن پیام‌ها را از ماموران خواسته و بعدا به کنگره گفته بود که تمام پیام‌ها به غیر از یکی از بین رفته‌اند و امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد، هم یکی از منصوبان خود ترامپ بود؛ در حالی که سرویس مخفی معمولا به دلیل توان فنی‌اش شهرت جهانی دارد، او ادعا کرد این حذف‌ها در اثر «جابه‌جایی» در زمان ارتقا تلفن همراه پدید آمده است.

ویپل می‌نویسد، بایدن با علم به اینکه ماموران حفاظت ترامپ– که بعضی از آن‌ها هنوز در این سازمان بودند – مشوق واقعی حمله به کنگره بودند و نیز افشای کمیته منتخب ۶ ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر اینکه مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری، در جریان این یورش از ترس اینکه مبادا او را به نفع فشار ترامپ برای ابقای غیرقانونی در قدرت از سر راه بردارند، از سوار شدن در خودرو همراه با محافظ شخصی‌اش خودداری کرده بود، اصلا در حضور محافظانش «ریسک نمی‌کرد».

او در ادامه نوشت: «رئیس‌جمهوری در حضور ماموران سرویس مخفی خود احتیاط به خرج می‌داد و دیگر در کنار آن‌ها راحت حرف نمی‌زد.»

زمانی که ایندیپندنت با کاخ سفید تماس گرفت تا نظر آن‌ها را جویا شود که آیا بایدن به ماموران سرویس مخفی خود اعتماد دارد یا خیر و آیا در حضور ماموران راحت است یا خیر و اینکه آیا بایدن معتقد است ماموران سرویس مخفی جزئیات گاز گرفتن میجر، سگ بایدن، را به‌دروغ سرهم کرده‌اند، یکی از کارکنان کاخ سفید پاسخ داد که ویپل «به ما فرصت نداد مطالبی را که در این کتاب نسبت داده شده است، تایید کنیم».

سخنگوی کاخ سفید گفت: «برایمان مغتنم است که کتاب‌هایی با طیف گسترده‌ای از ادعا‌ها درباره دولت نوشته می‌شود. اما بحث جزئیات که به میان می‌آید، خود را درگیر تایید یا تکذیب آن‌ها نمی‌کنیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها