اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور اوکراین ۳۰۰ روز پس از حمله روسیه:

تمام آنچه زلنسکی از ایالات متحده می‌خواهد: تسلیحات، تسلیحات و تسلیحات

300 روز پس از 24 فوریه 2022 زلنسکی در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز جنگ به ایالات متحده رفت تا تسلیحات بیشتری برای مقاومت در برابر روسیه از امریکا بگیرد.

تمام آنچه زلنسکی از ایالات متحده می‌خواهد: تسلیحات، تسلیحات و تسلیحات
کد خبر: 588386
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۰:۰۱:۲۶

محمدحسین لطف‌الهی- مدت‌ها پیش از روزی که روسیه حمله نظامی خود را به اوکراین آغاز کند، چنین تصور می‌شد که با آغاز حمله روس‌ها ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین از این کشور فرار کرده و با سقوط کی‌یف روس‌ها به تمام اهداف خود در اوکراین خواهند رسید؛ 300 روز پس از 24 فوریه 2022 زلنسکی در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز جنگ به ایالات متحده رفت تا تسلیحات بیشتری برای مقاومت در برابر روسیه از امریکا بگیرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه تایید کرد که ولودیمیر زلنسکی به ایالات متحده خواهد آمد تا با جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده دیدار و برای اعضای کنگره ایالات متحده سخنرانی کند. او تاکید کرد این سفر عزم ایالات متحده را برای حمایت از اوکراین از طریق کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های اقتصادی و حمایت نظامی تا هر زمانی که جنگ به درازا بکشد، نمایش خواهد داد.

مقام‌های امنیتی ایالات متحده به رسانه‌ها گفته‌اند اعلام لحظه آخری سفر زلنسکی به واشنگتن به نگرانی‌ها از امنیت رییس‌جمهور اوکراین در شرایط خطیر جنگ بازمی‌گشت و برنامه‌ریزی‌های این سفر باید در نهایت دقت و مخفی‌کاری صورت می‌گرفت.

سفر زلنسکی به ایالات متحده در شرایطی صورت می‌گیرد که کنگره در حال بررسی تخصیص بودجه برای کمک حدودا 45 میلیارد دلاری به اوکراین در سال آینده میلادی است. در صورت تصویب این کمک، مجموع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به نزدیک 100 میلیارد دلار خواهد رسید.استقبال‌ها در امریکا از زلنسکی هم قابل توجه بوده و بسیاری از نمایندگان کنگره و سناتورها از این سفر ابراز خرسندی کرده‌اند. میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا و کاندیدای ریاست‌جمهوری حزب در انتخابات 2012 گفته است: «او یک قهرمان ملی و یک قهرمان جهانی است.»

هدف زلنسکی از سفر به ایالات متحده

یک روز پیش از سفر به امریکا ولودیمیر زلنسکی در اقدامی از پیش اعلام‌نشده به شهر باخموت در استان دونتسک سفر کرد و با مدافعان شهر که روزهاست در برابر تلاش‌های روسیه برای تسخیر آن مقاومت می‌کنند دیدار داشت. روسیه در ماه سپتامبر پس از برگزاری یک همه‌پرسی که نهادهای بین‌المللی آن را فاقد وجاهت حقوقی می‌دانند الحاق استان دونتسک و سه استان دیگر اوکراین به خاک خود را اعلام کرد اما نیروهای نظامی اوکراین طی ضدحمله‌های متعددی که در شرق انجام دادند، موفق شدند بخش‌هایی از این استان را که در اشغال نیروهای روسیه قرار داشت آزاد کنند.

عملیات آفندی روسیه برای تسخیر شهر استراتژیک باخموت، مهم‌ترین عملیات آفندی روسیه از زمان عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون محسوب می‌شود.زلنسکی روز سه‌شنبه در باخموت در جمع سربازان اوکراینی گفت: «ما صدای مقاومت شما را به گوش مقام‌های کنگره و کاخ سفید خواهیم رساند. از حمایت آنها قدردانیم اما این حمایت‌ها کافی نیست.»

میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین روز گذشته در این باره اظهار کرد: «تسلیحات، تسلیحات و تسلیحات. این بسیار اهمیت دارد که رودررو برای رییس‌جمهور ایالات متحده توضیح داده شود که ما چرا و چه نوع تسلیحاتی را نیاز داریم. خودروهای زرهی، سیستم‌های دفاع موشکی و موشک‌هایی دوربردتر چیزی است که ما نیاز داریم.»

کارشناسان نظامی به رویترز گفته‌اند تلفات انسانی و لجستیکی روسیه برای گرفتن شهر کوچک باخموت به اندازه‌ای زیاد بوده که حتی اگر روس‌ها موفق شوند این شهر را تسخیر کنند هزینه‌های این پیروزی برای طرف فاتح بسیار بیشتر از دستاوردهاست. به گزارش «اعتماد»، جمعیت شهر باخموت پیش از آغاز جنگ بین 70 تا 80 هزار نفر تخمین زده می‌شد که اکنون براساس داده‌های وبسایت مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن به حدود 10 هزار نفر رسیده است. به گفته کارشناسان نظامی ارزش شهر باخموت برای روسیه به این مساله بازمی‌گردد که آنها اگر خواهان ادامه جنگ به سوی دو شهر مهم کراماتورسک و اسلوویانسک باشند، تسخیر باخموت کار آنها را برای حمله به این دو شهر آسان‌تر خواهد کرد.

دستاورد اصلی

شواهد نشان می‌دهد در پی این سفر ولودیمیر زلنسکی، اوکراین دست‌کم به بخشی از خواسته‌های خود از ایالات متحده خواهد رسید.یک مقام امریکایی که مایل به افشای نامش نیست در این باره به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است که جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در دیدار با زلنسکی قرار است از بسته 2 میلیارد دلاری کمک به اوکراین شامل سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت رونمایی کند.دریافت این سیستم‌های دفاع هوایی به اوکراین کمک خواهد کرد تا در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های خود از این زیرساخت‌ها حفاظت کند.

از زمان انفجار پل کریمه که روسیه آن را به «خرابکاری اوکراینی‌ها» مرتبط می‌داند، مسکو کارزار گسترده‌ای را در راستای از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی در اوکراین آغاز کرده است. طی این حملات، بسیاری از نیروگاه‌های تولید برق، تصفیه‌خانه‌های آب و دیگر زیرساخت‌های حیاتی انرژی در اوکراین هدف قرار گرفته‌اند که این مساله موجب قطعی‌های مکرر برق و بسیاری مشکلات دیگر برای مردم اوکراین شده است.

پایگاه خبری اکسیوس نوشته است دولت ایالات متحده قصد دارد از این سفر یک نمایش از حمایت دو حزبی قاطع از اوکراین در جنگ با روسیه بسازد. پیش‌تر تعدادی از جمهوری‌خواهان کنگره نارضایتی خود را از کمک‌های «سرسام‌آور» اقتصادی به اوکراین اعلام کرده بودند و حالا زلنسکی این فرصت را دارد که در سخنرانی خود این نمایندگان بدبین را برای حمایت بیشتر از اوکراین قانع کند.

نگاهی به سخنرانی پیشین

ولودیمیر زلنسکی پیش از این یک بار دیگر در ماه مارس نیز فرصت سخنرانی برای نمایندگان کنگره را - به صورت ویدیو کنفرانس - داشت. او در آن سخنرانی کوشید با اشاره به تعدادی از روزهای سیاه تاریخ ایالات متحده، از جمله حمله ژاپن به پرل هاربر و همچنین حمله به برج‌های دو قلو در یازدهم سپتامبر 2001 اعضای کنگره را برای کمک‌های بیشتر به اوکراین قانع کند.

تکرار ادعاهای ضد ایرانی

زلنسکی در سخنرانی خود در کنگره امریکا بار دیگر به اتهام زنی علیه ایران پرداخت. او با تکرار ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه این اقدام را «کمک یک تروریست به یک تروریست دیگر» نامید.

او مدعی شد: «وقتی روسیه نمی‌تواند به شهرهای ما با توپخانه برسد، سعی می کند آنها را با حملات موشکی نابود کند. علاوه بر این روسیه در این سیاست نسل کشی‌اش، یک متحد هم پیدا کرده و آن ایران است. پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی ما شده‌اند. اینطوری می‌شود که یک تروریست، تروریست دیگری را یاری می دهد. اگر ما همین حالا آنها را متوقف نکنیم، حتما در آینده آنها به سایر متحدان شما حمله خواهند کرد. ما باید این کار را انجام دهیم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها