کد خبر: 584360
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا عراق قادر به کنترل مرزهای خود خواهد بود؟

چند ماه پیش، زمانی که ارتش ترکیه اقدام به گلوله‌باران یک تفریحگاه در شمال عراق کرد و باعث کشته و زخمی‌ شدن شمار زیادی از جمله چند عروس و داماد شد، فرمانده ارتش عراق در مجلس اعلام کرد کنترلی بر مرزهای این کشور در منطقه اقلیم کردستان عراق ندارد.

آیا عراق قادر به کنترل مرزهای خود خواهد بود؟
کد خبر: 584360
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- چند ماه پیش، زمانی که ارتش ترکیه اقدام به گلوله‌باران یک تفریحگاه در شمال عراق کرد و باعث کشته و زخمی‌ شدن شمار زیادی از جمله چند عروس و داماد شد، فرمانده ارتش عراق در مجلس اعلام کرد کنترلی بر مرزهای این کشور در منطقه اقلیم کردستان عراق ندارد.

او در آن زمان تاکید کرده بود، نیروهای امنیتی و شبه‌نظامی اقلیم کردستان اجازه نمی‌دهند ارتش عراق به نقاط مرزی به ویژه نقاط مرزی با ترکیه دسترسی پیدا کند.

حال چند روزی است که ارتش عراق می‌گوید نیروهای خود را در طول مرز ترکیه و ایران مستقر می‌کند.

هر چند شبکه‌های عربی طرفدار سعودی و نیز رسانه‌ای همچون الحره سعی دارند این اقدام را نوعی افزایش تنش بغداد با کشورهای همسایه خود قلمداد کنند، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، سفر رهبران منطقه اقلیم کردستان عراق به بغداد و رایزنی آنها با دولت مرکزی در مورد حملات ترکیه از یک سو و ضربات نیروی زمین سپاه به محل تجمع تروریست‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق از سوی دیگر زمینه حضور نیروهای دولت مرکزی در طول مرزهای این کشور را فراهم کرده است.

به تعبیری این حملات اربیل و بغداد را به صرافت حفظ مرزهای خود انداخته است، حفاظتی که نه از بیم تجاوز کشورهای همسایه بلکه برای جلوگیری از ورود و خروج آزادانه جنگجویان بیگانه‌ای که در اقلیم کردستان مستقر شده و آنجا را به پایگاهی برای تعدی و اقدامات تخریبی خود علیه کشورهای همسایه یعنی ایران و ترکیه تبدیل کرده‌اند، صورت گرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها