کد خبر: 583313
|
۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

افق انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان به کدام سمت‌وسو است؟

با وجود برگزاری ۶ دوره انتخابات در مجلس لبنان به منظور برگزیدن رئیس‌جمهور جدید، هیچ نشانه‌ای از حل شدن این معضل در این کشور به چشم نمی‌خورد.

افق انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان به کدام سمت‌وسو است؟
کد خبر: 583313
|
۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ۱۱:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- با وجود برگزاری ۶ دوره انتخابات در مجلس لبنان به منظور برگزیدن رئیس‌جمهور جدید، هیچ نشانه‌ای از حل شدن این معضل در این کشور به چشم نمی‌خورد.

این مساله باعث شده برخی کارشناسان اعلام کنند، هیچ دورنمایی برای انتخاب رئیس‌جمهور در روزهای باقی‌مانده از سال ۲۰۲۲ نمی‌بینند و باید تمامی امیدواری‌ها را به بعد از تعطیلات کریسمس در لبنان موکول کرد.

باید گفت اگر تحول مثبت و غیر مترقبه‌ای در این زمینه رخ ندهد، رایزنی‌ها و چانه‌زنی‌های ماراتونی و حتی فرسایشی در رابطه با انتخاب رئیس‌جمهور همچنان به همین شکل خسته‌کننده مثل یک دور باطل ادامه پیدا خواهد کرد.

به نوشته برخی از رسانه‌های لبنانی، نه تنها دو جریان اصلی تشکیل‌دهنده صحنه سیاسی لبنان نتوانسته‌اند در مورد شخصیت یا حداقل محورهای خاص شخصیتی رئیس‌جمهور آتی لبنان به توافق برسند، بلکه در میان طیف‌های تشکیل‌دهنده هر یک از این جریان‌ها نیز خبری از توافق نظر نیست و ابتدا باید این جریان‌ها مشکلات داخلی خود را در رابطه با شخصیت میانه مورد تایید حل کنند و سپس به چانه‌زنی با جریان مقابل در این رابطه بنشینند.

تنها جمله‌ای که شاید طی این مدت از سوی هر دو طرف به طرز یکسانی شنیده شده این جمله است که مشاوره‌ها همچنان ادامه دارد و غیر از آن اختلاف و تضاد شکل غالب تفاهمات است.

منابع آگاه به رسانه‌های لبنانی خبر دادند، تقریباً در تمامی جلسات نام چند شخصیت همچنان پرتکرار است و هر بار نیز این شخصیت‌ها از سوی طرف مقابل رد می‌شوند تا در جلسه بعدی نیز دو طرف با همان نام‌ها حاضر شوند و همان پاسخ را دریافت کنند، امری که باعث شده است هر یک از عدم جدیت طرف دیگر در پیشبرد این پرونده اطمینان حاصل کند و حتی در مخالفت خود با نامزد پیشنهادی‌اش چندان چانه‌زنی هم نکند.

حال باید دید بعد از فارغ شدن جهان از جام جهانی و اروپا از کریسمس، آیا لبنان از بار انتخاب رئیس‌جمهور فارغ خواهد شد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها