گوترش:

خطرات علیه صلح و امنیت جهانی شدید است / سیاره ما در حال از بین رفتن است

​دبیرکل سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در هفتادوهفتمین جلسه مجمع عمومی این سازمان در خصوص بحران های جهانی به صحبت پرداخت.

خطرات علیه صلح و امنیت جهانی شدید است / سیاره ما در حال از بین رفتن است
کد خبر: 574858
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۷:۳۹:۲۳

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، کشورها را به اتحاد در مقابله با چالش‌های جهان امروز فراخواند و گفت:جهان ما در وضعیتی بحرانی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، دبیر کل سازمان ملل بر تداوم تلاش‌ها برای ادامه صادرات غلات از اوکراین و روسیه برای مقابله با بحران جهانی غذا تاکید کرد و آن را نشانگر توانایی کشورها در اتحاد با یکدیگر دانست و ادامه داد:

*ما در مقابله با بحران جهانی غذا به حمایت از بازار جهانی کود نیازمندیم. اگر کود نباشد، غذایی هم در کار نخواهد بود.

*یک زمستان نارضایتی جهانی در افق دیده می‌شود و سیاره ما در حال از بین رفتن است. این در حالیست که آسیب پذیرترین مردمان، بیشترین رنج را متحمل می‌شوند.

*بحران‌هایی مانند جنگ اوکراین، وضعیت اقتصادی بد، آسیب رسیدن به اهداف توسعه پایدار جهانی و بحران‌های اقلیمی جهان ما را احاطه کرده است.

*جنگ اوکراین تخریب و ویرانی فراوانی به بار آورده است. میلیون ها تن آواره شده و هزاران تن جان باخته‌اند. خطرات علیه صلح و امنیت جهانی شدید هستند.

*اقتصاد افغانستان از بین رفته و بیش از نیمی از مردم آن با سطح بالایی از گرسنگی مواجه هستند. همچنین حقوق دختران افغان پایمال می‌شود.

*گوترش خشکی در شاخ آفریقا، درگیری‌ها در اتیوپی، گروه‌های تبهکاری در تاهیتی، تنش‌های عراق، حکومت نظامی در میانمار و جنگ اوکراین و روسیه – خصوصا تهدید هسته‌ای – را از مواردی دانست که جهان امروز را تهدید می‌کنند.

*دبیرکل سازمان ملل استفاده از گفت‌وگو، ابزارهای دیپلماتیک و قوانین حقوق بشری را راه حل‌وفصل بحران‌هایی دانست که جهان ما را احاطه کرده‌اند، بحران‌هایی مانند دودستگی‌ها، گرسنگی، اشاعه هسته‌ای و وضعیت پناهجویان.

*او همچنین با اشاره به سیل ویرانگر اخیر پاکستان، بحران اقلیمی را مسئله‌ای دانست که زمانه ما با آن تعریف شده و مقابله با آن، خواسته اکثریت مردم جهان است، اما دولت‌ها اقدامات کافی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

*شاید داغ‌ترین تابستان‌های امروز، برای نسل‌های آینده تابستان‌هایی خنک به‌نظر برسد! جهان ما به سوخت فسیلی معتاد شده و باید مداخله کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها