بررسی آخرین وضعیت قره باغ در تماس تلفنی پاشینیان و پوتین

نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی ضمن تاکید بر تداوم روابط دوستانه، آخرین وضعیت قره باغ را ارزیابی کردند.

بررسی آخرین وضعیت قره باغ در تماس تلفنی پاشینیان و پوتین
کد خبر: 571418
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۱۸:۴۷:۴۵

رسانه‌ها روز دوشنبه از تماس تلفنی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور روسیه و بررسی آخرین وضعیت قره باغ کوهستانی خبر دادند.

​به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «آرکا» دولت ارمنستان اعلام کرد  که «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه دولت ارمنستان، پاشینیان و پوتین به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل که در چنین روزی در سال ۱۹۹۷ امضا شد، به یکدیگر تبریک گفتند.

این دو همچنین ابراز اطمینان کردند که روابط دوجانبه سودمند بین ارمنستان و روسیه به طور موثر در زمینه های مختلف به توسعه و تقویت منجرخواهد شد. پاشینیان و پوتین همچنین  درباره شماری از موضوعات در دستور کار ارمنستان و روسیه تبادل نظر کردند.

این دو مقام ارشد ارمنستان و روسیه همچنین درباره آخرین وضعیت «قره باغ کوهستانی» به ویژه بر اهمیت اجرای مستمر توافقات سه جانبه تاکید کردند.

چندی قبل یک روزنامه ارمنستانی گزارش کرد که روسیه در حال ساخت یک پایگاه نظامی جدید در ارمنستان است. روزنامه ارمنستانی در خصوص علت استقرار پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان نوشت که ایجاد پایگاه نظامی روسیه در ارمنستان به مفهوم آن است که کشاندن ارمنستان به جنگی جدید برای متجاوزان چندان آسان نخواهد بود و روس‌ها در هر جنگ احتمالی مشارکت خواهند داشت و احتمال می‌رود که مسکو به دنبال تشکیل یک اتحاد جدید در ارمنستان باشد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه پایان یافت و مسکو به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

این دو کشور با وجود پادرمیانی روسیه همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین همدیگر را به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها