پس از درگیری مرزی با جمهوری آذربایجان / پاشینیان وزیر دفاع ارمنستان را برکنار کرد

به گزارش رسانه‌های روسیه، نخست‌وزیر ارمنستان در جلسه شورای امنیت این کشور نظامیان جمهوری آذربایجان را به نقض مرز دو کشور متهم کرد و از برکناری وزیر دفاع خود خبر داد.

پس از درگیری مرزی با جمهوری آذربایجان / پاشینیان وزیر دفاع ارمنستان را برکنار کرد
کد خبر: 522657
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ ۱۴:۳۲:۰۵

اعتمادآنلاین| خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه گزارش داد نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان امروز (دوشنبه) نظامیان جمهوری آذربایجان را به نقض مرزهای دو کشور متهم کرد و از برکناری وزیر دفاع خود خبر داد.

به گزارش فارس، «ریانووستی» یکی دیگر از خبرگزاری‌های روسی به نقل از شورای امنیت ارمنستان گزارش داد که این حادثه روز یکشنبه رخ داد اما نیروهای جمهوری آذربایجان از آن زمان منطقه را ترک کرده‌اند. باکو هنوز به این اتهامات واکنشی نشان نداده است.

پاشینیان نگفت که این تهاجم در چه سطحی بود، اما در جلسه شورای امنیت گفت که «آرشاک کاراپتیان» وزیر دفاع را به دلیل این حادثه برکنار کرده است. خبرگزاری تاس روسیه هم گزارش داد ارمنستان این حادثه را به روسیه و سازمان پیمان امنیت جمعی گزارش کرده است.

خبرگزاری «اسپوتنیک» هم در این خصوص گزارش داد نیکول پاشینیان امروز گفت که نیروهای جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در یکی از مناطق مرزی به ارمنستان حمله کردند. پاشینیان در جلسه شورای امنیت این کشور گفت: «از دیروز چندین نشست و گفت‌وگو در قالب‌های مختلف میان همین حاضران برگزار کرده‌ایم. بحث‌ها بر تهاجم نیروهای آذربایجانی به خاک ارمنستان در امتداد شرقی مرز ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان متمرکز بود».

طبق این گزارش، پاشینیان افزود که آرشاک کاراپتیان وزیر دفاع ارمنستان را برکنار و «سورن پاپیکیان» معاون نخست‌وزیر این کشور را در این سمت منصوب کرد.

وزارت دفاع ارمنستان اوایل روز یکشنبه اعلام کرد که تلاش نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان برای انتقال مواضع خود به سمت شرق نزدیک مرز را خنثی کرده است. همین وزارتخانه یکشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد که وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان نسبتا آرام شده است.

به گزارش خبرگزاری تاس وزارت دفاع جمهوری ارمنستان در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: «از ساعت 19:00 به وقت محلی (وضعیت در بخش شرقی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مکانی که نیروهای جمهوری آذربایجان اوایل امروز در تلاش برای پیشروی بودند، نسبتا آرام است و هیچ تیراندازی گزارش نشده است. مذاکراتی در حال انجام است و به نیروهای ارمنستانی تلفاتی وارد نشده است.»

ایروان همچنین گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر پیشروی خودروهای زرهی ارتش جمهوری آذربایجان در خاک ارمنستان را تکذیب کرد.

کریدور قره‌باغ نیز روز شنبه به دنبال حادثه ایست بازرسی از سمت نیروهای ارمنستان برای مدت کوتاهی بسته شد. این حادثه صبح شنبه از سمت نیروهای ارمنستان رخ داد و بنابر برخی گزارش‌ها سه نظامی جمهوری آذربایجان مجروح شدند.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر 2020 (19 آبان 1399) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

اما مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر 2020 که به درگیری‌های مرگبار 44 روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها