پیمان امنیت جمعی به قزاقستان نیروی حافظ صلح اعزام می‌کند

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: با توجه به درخواست رئیس جمهور قزاقستان و در نظر گرفتن تهدید امنیت ملی و حاکمیت این کشور توسط نیروهای خارجی، این سازمان تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح جمعی به قزاقستان گرفت.

پیمان امنیت جمعی به قزاقستان نیروی حافظ صلح اعزام می‌کند
کد خبر: 530708
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۰۷:۲۵:۳۳

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و ریاست دوره ای شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که این سازمان بنا به درخواست «قاسم ژومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح به این کشور گرفت.

به گزارش فارس، در این رابطه پاشینیان در صفحه فیس بوک خود نوشت: با توجه به درخواست رئیس جمهور قزاقستان  و در نظر گرفتن تهدید برای امنیت ملی و حاکمیت قزاقستان که به دلیل مداخله خارجی شکل گرفته است، شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی مطابق با ماده 4 معاهده امنیت جمعی، تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح جمعی به قزاقستان گرفت.

وی ادامه داد: نیروی حافظ صلح جهت کمک به تثبیت و عادی سازی اوضاع قزاقستان برای مدت زمان محدودی به این کشور اعزام خواهند شد.

قابل ذکر است که شب گذشته رئیس جمهور قزاقستان به عنوان رئیس شورای امنیت این کشور نشست اضطراری این نهاد را برگزار کرد که در آن روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان، سرپرست نخست وزیری، رئیس نهاد ریاست جمهوری، رئیس کمیته امنیت ملی، دادستان کل، رئیس سرویس حراست دولتی، سرپرست معاونان نخست وزرای خارجه، دفاع، کشور و حوادث غیر مترقبه حضور یافتند.

بنابر اطلاعیه منتشر شده در این خصوص، موضوع مبارزه با عناصر تروریستی و جنایتکار که به دنبال برهم زدن ثبات و امنیت در قزاقستان می باشند، در دستور کار این نشست قرار گرفت.

رئیس شورای امنیت قزاقستان با اشاره به پیچیدگی های اوضاع رو به رشد، بر ضرورت اتخاذ تعدادی از اقدامات فوری تاکید کرد.

تاکایف اظهار داشت: ریاست ستاد مبارزه با تروریسم بر عهده من است، نیروهایی که به قزاقستان حمله کردند، تروریست های واقعی هستند. بنابر این ما باید اقدام به عملیات ضد تروریستی برای عقب راندن آنها انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما به خوبی می دانیم که آنها در حال حاضر در «آلماتی» و سایر شهرها به تخریب مشغولند، تاسیسات زیرساختی را تصرف می کنند و مهمتر از همه، مکان هایی را که محل نگهداری اسلحه می باشد، اشغال می‌کنند. آنها در حال حاضر در حاشیه آلماتی درگیر رویارویی مسلحانه با واحدهای هوابرد وزارت دفاع می باشند.

رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: این باندهای تروریستی در واقع بین المللی بوده و در خارج از کشور آموزش های جدی دیده اند و حمله آنها به قزاقستان باید به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه تلقی شود.

وی ادامه داد: با توجه به معاهده امنیت جمعی، امروز از سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی خواستم تا به قزاقستان برای غلبه بر این تهدید تروریستی کمک کنند. در واقع، این دیگر یک تهدید نبوده بلکه تخریب تمامیت و یکپارچگی کشور است.

تاکایف ادامه داد: مهمترین موضوع حمله به شهروندان ما است که از من درخواست شده تا فوراً به آنها کمک کنم. وظیفه قانونی من این است که از رفاه، امنیت و آرامش شهروندان مراقبت کنم. بنابراین درخواست از شرکای کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی را کاملاً مناسب و به موقع می‌دانم.

وی ادامه داد: معتقدم که مردم قزاقستان از این تصمیم حمایت خواهند کرد. طبیعتاً با هم پیروز خواهیم شد. همانطور که گفتم، گروه های تروریستی تأسیسات زیرساختی بزرگی را تصرف کردند. از جمله در آلماتی فرودگاه و حدود پنج فروند هواپیما به شمول هواپیماهای خارجی در تصرف آنها قرار دارد. شهر آلماتی مورد حمله قرار گرفت، ویران و تخریب شد. ساکنان آلماتی قربانی حملات تروریست ها و راهزنان شدند. بنابراین وظیفه ما، از جمله اعضای شورای امنیت قزاقستان که در اینجا حضور دارند، اتخاذ تمام اقدامات ممکن برای محافظت از کشورمان در برابر تهدید خارجی می باشد.

رئیس شورای امنیت طی سخنان خود، با خطاب به شهروندانی که قربانی تجاوزات تروریستی شده اند، اظهار داشت: می خواهم به شما اطمینان دهم که به عنوان رئیس جمهور قزاقستان تمام تلاش خود را برای حفظ منافع حیاتی انجام خواهم داد و در این زمینه پیروز خواهیم شد.

وی ادامه داد: این یک صفحه بسیار دشوار در تاریخ کشور ما است. خیلی چیزها باید بررسی شود که چگونه و چرا این اتفاق افتاد. اما نکته اصلی اکنون حفاظت از کشور و شهروندان خود می‌باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها