کد خبر: 565210
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۵:۵۳:۱۶
| |

لاوروف در اولین ایستگاه سفر آفریقایی خود:

بحران غذا با اشتباهات غرب آغاز شد

وزیر خارجه روسیه در پی دیدار با همتای مصری خود گفت، تحریم‌های وضع شده بر مسکو مانع از صادرات غلات روسیه شد و بحران غذا در پی اشتباهات کشورهای غربی رخ داد.

بحران غذا با اشتباهات غرب آغاز شد
کد خبر: 565210
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۵:۵۳:۱۶

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای اولین بار از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، وارد مصر شد .

​به گزارش فارس، بر اساس گزارش «مصری الیوم»، وی صبح امروز (یکشنبه ) با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد و ظهر امروز نیز دیداری با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر داشت.

قرار است لاروف از امروز بیست و چهارم ژوئیه تا بیست و هشتم همین ماه میلادی سفرهایی نیز به اتیوپی، اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو داشته باشد.

بر اساس گزارش «الجزیره» وزیر خارجه مصر در کنفرانس مطبوعاتی با لاوروف گفت، با وزیر خارجه روسیه درباره وضعیت سوریه و عراق و نیز اهمیت کار در راستای تحقق ثبات و امنیت در منطقه عربی صحبت کرده است.

وی افزود، بحران اوکراین بر روی امنیت غذایی و انرژی در مصر تأثیر گذاشت و در این دیدار بر اهمیت راه‌حل دیپلماتیک برای اوکراین بر اساس گفت‌وگو تأکید شد.

لاوروف هم گفت: امیدواریم توافقنامه صادرات غلات که در استانبول امضا شد، موفقیت‌آمیز باشد. تحریم‌های وضع شده بر مسکو مانع از صادرات غلات روسیه و حرکت کشتی‌‎ها شد.

سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه گذشته توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.

لاوروف و عبدالفتاح السیسی

وزیر خارجه روسیه ادامه داد، بحران غذا از زمان آغاز شیوع کرونا به دلیل اشتباهات کشورهای غربی شروع شد.

لاوروف افزود: منتظریم که دبیرکل سازمان ملل به تعهدات خود در قبال صادرات غله روسیه عمل کند.

وی در ادامه تصریح کرد، مسکو امیدوار است که سازمان ملل به عنوان بخشی از «توافق غذائی» بتواند تحریم‌های غیرقانونی که مانع از صادرات غله می‌شود را رفع کند.

لاوروف تأکید کرد: غربی‌ها تلاش کردند با ادامه تحریم‌ها بر صادرات ما، بحران صادرات غله اوکراین را حل کنند اما ما در استانبول این را رد کردیم. توپ اکنون در زمین زلنسکی است، چه برای مذاکره یا ادامه عملیات نظامی که به نفع ملت اوکراین نیست.

وی در ادامه بر وحدت سرزمینی سوریه تأکید کرد و گفت، ملت سوریه باید آینده خود را تعیین کند .

لاوروف در خصوص موضوع فلسطین نیز گفت، مسکو به «مذاکره مستقیم» میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس راهکار دو دولتی فرا می‌خواند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها