کد خبر: 549558
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۰۹:۴۰:۲۲
| |

لغو تحریم‌ها علیه مسکو باید بخشی از مذاکرات با اوکراین باشد

وزیر امور خارجه روسیه با تأکید بر اینکه غرب به درگیری‌های اوکراین دامن می‌زند، گفت که لغو تحریم‌ها علیه مسکو باید بخشی از مذاکرات با اوکراین باشد.

لغو تحریم‌ها علیه مسکو باید بخشی از مذاکرات با اوکراین باشد
کد خبر: 549558
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۰۹:۴۰:۲۲

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) که امروز منتشر شد گفت که درگیری‌ها میان مسکو و کی‌یف و همچنین بحران فعلی اوکراین، نتیجه مستقیم تلاش غرب برای ایجاد یک جهان تک قطبی است که شامل گسترش بی وقفه ناتو به سمت شرق می‌شود.

به گزارش فارس، لاوروف در این خصوص گفت: «ایالات متحده و ناتو همواره اوکراین را بعنوان ابزاری برای مهار روسیه دیده‌اند» و افزود که دلیلی که در نهایت، مسکو را وادار به آغاز عملیات نظامی در اوکراین کرد، سیاست چندین ساله غرب در تحریک احساسات ضدروسی در میان مردم اوکراین و وادار کردن آن‌ها به «انتخاب غلط» بین غرب و روسیه بوده است.

وزیر خارجه روسیه در این خصوص توضیح داد: «این غربی‌ها بودند که اول اقدامات تحریک‌کننده انجام دادند و از کودتای غیرقانونی در کی‌یف در سال 2014 حمایت کردند» که موجب پیدایش درگیری های داخلی در اوکراین شد و ایالات متحده و همپیمانان این کشور هرگز اقدامی برای رفع این درگیری‌ها نکردند.

وی در ادامه واشنگتن و همپیمانان غربی این کشور را به پرورش مسیر تهاجمی ضدروسی و وادار کردن ملی‌گرایان اوکراینی به سمت یک راه‌حل نظامی برای بحران دونباس متهم کرد و گفت که واشنگتن و بروکسل، همچنین پیشنهادات روسیه برای تضمین‌های امنیتی در اروپا را در دسامبر 2021 رد کردند و مسکو دیگر چاره‌ای جز آغاز عملیات نظامی برای حفاظت از مردم دونباس به درخواست رهبری‌های دو جمهوری لوهانسک و دونتسک نداشت.

لاوروف: بحران اوکراین نتیجه مستقیم تلاش غرب برای ایجاد یک جهان تک قطبی است که شامل گسترش بی وقفه ناتو به سمت شرق می‌شود.

 

وزیر امور خارجه روسیه سپس افزود که روسیه به یک «اوکراین در آرامش، آزاد، بی‌طرف و مرفه و صمیمی» علاقمند است و امیدوار است که «روابط چند قرنی فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی بین روس‌ها و اوکراینی‌ها احیا شود».

لاوروف در خصوص روند مذاکرات میان هیأت‌های روس و اوکراینی گفت که دو طرف هر روز از طریق ویدئوکنفرانس در خصوص جزئیات توافق احتمالی صلح با یکدیگر گفت وگو و مذاکره می‌کنند.

وی درباره توافق روسیه و اوکراین گفت که این سند باید شامل مقرراتی برای «وضعیت بی‌طرف‌، عاری از سلاح‌های هسته‌ای و غیرنظامی بودن اوکراین» باشد و همچنین شامل تضمین‌هایی برای امنیت اوکراین نیز باشد.

لاوروف: این غربی‌ها بودند که اول اقدامات تحریک‌کننده انجام دادند و از کودتای غیرقانونی در کی‌یف در سال 2014 حمایت کردند.

 

لاوروف تأکید کرد که سیاست «تحریک» غرب است که مانع فرایند صلح می‌شود و «آن‌ها [ آمریکا و همپیمانانش] از طریق پمپاژ اوکراین با مجموعه‌ای کامل از تسلیحات و اعزام مزدوران به این قلمرو، عملاً کی‌یف را به مبارزه با روسیه تا آخرین نیرو ترغیب می‌کنند».

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد که اگر ایالات متحده و ناتو واقعاً به دنبال حل بحران اوکراین بودند، این مسئله را درک می‌کردند که مردم اوکراین نیازی به موشک‌های «استینگر» و «جاولین» ندارند بلکه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. روسیه «حدود 15 هزار تن کمک‌های بشردوستانه» به جمهوری‌های دونباس و قلمروهایی که پس از آغاز عملیات نظامی بر آن‌ها سلطه یافته است، عرضه کرده است.

لاوروف در خصوص عملیات بشردوستانه برای خارج کردن غیرنظامیان از مناطق جنگی اوکراین گفت که حدود دو میلیون و 800 هزار نفر از جمله 16 هزار شهروند خارجی از روسیه درخواست کرده اندک ه از منطقه جنگی خارج شوند  تاکنون روسیه بیش از یک میلیون نفر از جمله 120 هزار شهروند کشورهای ثالث را خارج کرده است و حدود 9 هزار  500 پناهگاه کاملاً‌ مجهز ایجاد کرده است و آن‌هایی که از مناطق جنگی گریخته‌اند، «کمک‌های پزشکی مطلوب و کمک‌های روانی و ذهنی دریافت کرده‌اند».

لاوروف گفت آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد یک «جنگ سرد جدید» نیست، بلکه تلاش مستمر واشنگتن و متحدانش برای تحمیل «الگوی آمریکا محور جهان» به دیگر کشورهاست. ایالات متحده و متحدانش به دنبال تخریب نظم جهانی مبتنی بر سازمان ملل و جایگزینی آن با "نظم مبتنی بر قوانین" خود هستند.

لاوروف: مردم اوکراین نیازی به موشک‌های «استینگر» و «جاولین» ندارند بلکه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

 

وی با اشاره به بمباران یوگسلاوی در سال 1999 توسط ناتو، حمله به عراق در سال 2003 و بحران سوریه به عنوان نمونه هایی از این «سیاست مخرب» خاطرنشان کرد: جایی در جهان باقی نمانده است که آمریکا و متحدانش به دنبال این هدف بودند.

وزیر امور خارجه روسیه سپس هشدار داد که ایالات متحده در حال حاضر به دنبال یک سیاست کاملاً ضدچینی درمنطقه آسیا و اقیانوسیه است و عملیات روسیه در اوکراین به دنبال فرایند «آزادسازی جهان از این یوغ نواستعماری غرب است که به شدت مبتنی بر نژادپرستی و استثناگرایی [آمریکایی] است».

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که لغو تحریم ها علیه روسیه بخشی از مذاکرات بین مسکو و کی‌یف است و ادامه داد که مذاکرات با اوکراین گرچه دشوار است اما هر روز ادامه دارد.

سرگئی لاوروف در حالی این اظهارات را مطرح کرد که کی‌یف روز گذشته (جمعه) هشدار داد که مذاکرات برای پایان دادن به عملیات نظامی روسیه در اوکراین که در سومین ماه خود است، در معرض خطر شکست و فروپاشی قرار دارد.

لاوروف: آمریکا و ناتو همواره اوکراین را بعنوان ابزاری برای مهار روسیه دیده‌اند.دلیل عملیات روسیه در اوکراین، سیاست چندین ساله غرب در تحریک احساسات ضدروسی اوکراینی‌ها و وادار کردن آن‌ها به «انتخاب غلط» بین غرب و روسیه بوده است.

 

لاوروف در این خصوص گفت: «در حال حاضر، هیأت‌های روس و اوکراینی در حقیقت روزانه از طریق ویدئوکنفرانس در خصوص پیش‌نویس یک پیمان و توافق احتمالی بحث و مذاکره می‌کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) تأکید داشته است که تحریم‌های غرب علیه روسیه باید تقویت شود و نمی‌تواند این موضوع به عنوان بخشی از مذاکرات هیأت‌های روس و اوکراینی باشد.

اوکراین و روسیه از 29 مارس (12 فروردین ماه) تاکنون هیچ‌گونه نشست رو در رو در خصوص مذاکرات صلح برگزار نکرده‌اند و جو مذاکرات نیز به دنبال اتهام‌زنی‌های اوکراین مبنی بر حملات روسیه به غیرنظامیان علی‌رغم عقب‌نشینی نیروهای روس از مناطق اطراف کی‌یف تیره و تار شده است و این در حالی است که مقام‌های مسکو بارها تمامی اتهامات غرب و اوکراین را رد کرده‌‌اند.

مسکو بارها اعلام کرده است که عملیات نظامی این کشور در اوکراین با هدف خلع سلاح و نازی زدای اوکراین صورت گرفته است و نیروهای مسلح این کشور تنها زیرساخت‌های نظامی اوکراین و نه مکان‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌ دهند.

لاوروف بدون اشاره به جزئیات گفت: «دستورکار مذاکرات همچنین شامل موضوعاتی مانند نازی‌زدایی، به رسمیت شناختن واقعیت‌های جدید ژئوپلیتیکی، لغو تحریم‌ها و وضعیت زبان روسی است».

وزیر خارجه روسیه با اشاره به این موارد ادامه داد: «ما به ادامه مذاکرات (با اوکراین) علاقمند هستیم گرچه این مذاکرات دشوار است». متحدان غربی اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرده اند. آنها حدود نیمی از ذخایر طلا و ارز خارجی دولتی روسیه را مسدود کرده‌اند و اقتصاد روسیه را تحت فشار قرار داده تا این کشور را وادار به توقف جنگ در اوکراین کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها