کد خبر: 546027
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۰۹:۴۲:۰۷
| |

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه:

غرب در تلاش برای مختل کردن مذاکرات صلح است

وزیر خارجه روسیه در اشاره به ادعای کشتار غیرنظامیان در شهر «بوچا» گفت غرب با ایجاد تشنج در تلاش است تا پس از بروز پیشرفت در مذاکرات صلح مسکو و کی‌یف، این مذاکرات را از مسیر خارج کند.

غرب در تلاش برای مختل کردن مذاکرات صلح است
کد خبر: 546027
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۷ ۰۹:۴۲:۰۷

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (دیروز) گفت مسکو معتقد است که غرب در حال ایجاد «هیجان و تنشج» در مورد کشتار جمعی ادعایی در شهر «بوچا» اوکراین است تا مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف را از مسیر خود خارج کند.

به گزارش فارس، لاوروف افزود که وقایع ادعا شده در این شهر که وی از آن به عنوان «تحریک‌آمیز» یاد کرد، درست در زمانی که پیشرفت در مذاکرات صلح در استانبول ایجاد شده بود، معرفی شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این خصوص توضیح داد: ما اینطور فکر می‌کنیم که دلیل آن در تمایل به یافتن بهانه‌ای برای ایجاد اختلال در مذاکرات جاری نهفته است. و این کار دقیقاً در زمانی انجام می‌شود که همانطور که گفته می‌شود، نوری، هرچند نه چندان درخشان شروع به تابش کرد.

وی افزود: در ۲۹ مارس، برای اولین بار در کل دوره تماس بین هیأت‌های ما (مذاکره‌کنندگان روسیه و اوکراین)، طرف اوکراینی چشم‌انداز مکتوب در مورد اینکه معاهده به لحاظ وضعیت اوکراین و تضمین‌های امنیتی چگونه ممکن است به نظر برسد، ارائه کرد.

به گفته لاوروف، در جریان مذاکرات با روسیه، کی‌یف برای اولین بار است که آمادگی خود را برای اعلام بی‌طرفی، عدم همسویی با هیچ بلوکی و وضعیت غیرهسته‌ای به صورت مکتوب نشان داد. علاوه بر این، به گفته او، اوکراینی‌ها خودداری از استقرار تسلیحات کشورهای خارجی در خاک خود یا انجام تمرین‌هایی در آنجا با مشارکت ارتش خارجی بدون رضایت همه کشورهای ضامن معاهده آینده از جمله روسیه را مدون کرده‌اند.

به گزارش شبکه «راشا تودی»، لاوروف استدلال کرد ضمانت‌های امنیتی ارائه شده در این توافقنامه، به طور کامل گسترش ناتو به سمت شرق را رد و امنیت غیرقابل تقسیم در قاره اروپا را تضمین می‌کند. وزیر خارجه روسیه افزود، خود طرف اوکراینی در پیش‌نویس مفاد اصلی آورده که تضمین‌های امنیتی در مورد کریمه و دونباس اعمال نمی‌شود؛ اقدامی که لاوروف آن را «پیشرفت» خواند.

وی در ادامه گفت: یک بار دیگر می‌خواهیم از کسانی که اقدامات کی‌یف را هدایت می‌کنند و می‌دانیم که چه کسانی هستند، بخواهیم مسئولیت خود را در قبال امنیت در اروپا درک کنند... روسیه آماده این گفت‌وگو است، اما برای اینکه ما پیشرفت واقعی و نه در ظاهر داشته باشیم، اصرار داریم که سیگنال روشنی به کی‌یف ارسال شود تا در خرابکاری شرکت نکند، در غیر این صورت خطر تکرار سرنوشت توافقات مینسک را داریم و هرگز با این موضوع موافقت نخواهیم کرد.

به گزارش این رسانه روسی، پس از خروج نیروهای روسیه از بوچا، صدها غیرنظامی کشته شده در این شهر حومه شمالی کی‌یف کشف شدند. اوکراین سربازان روس را که تا همین اواخر در این منطقه بودند، مقصر این کشتار معرفی کرده، اما مسکو این موضوع را رد می‌کند. در همین حال سیاستمداران غربی هم در این خصوص در کنار اوکراین قرار دارند، چین اما خواستار تحقیقات در این خصوص برای روشن شدن حقیقت شده است. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها