کد خبر: 564758
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۸:۱۹:۱۹
| |

در یک گزارش دفاعی سالانه

ژاپن نسبت به افزایش تنش‌های جهانی و روابط نظامی روسیه-چین هشدار داد

​همزمان با تلاش ژاپن برای تقویت توانایی و بودجه نظامی‌اش، این کشور امروز (جمعه) در یک گزارش دفاعی سالانه نسبت به افزایش تهدیدات امنیت ملی نشات گرفته از حمله روسیه به اوکراین و تنش‌های چین با تایوان هشدار داد.

ژاپن نسبت به افزایش تنش‌های جهانی و روابط نظامی روسیه-چین هشدار داد
کد خبر: 564758
|
۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ۱۸:۱۹:۱۹

این گزارش دفاعی سالانه که امروز توسط کابینه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن تایید شد، بر لزوم بسیج نظامی توسط ژاپن برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی و تلاش برای به دست آوردن حمایت عمومی از یک ارتش قوی‌تر و افزایش بودجه که حزب حاکم کیشیدا قصد دارد آن را در سال‌های آتی دو برابر کند، تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش چند ماه مانده به اصلاح استراتژی امنیت ملی ژاپن منتشر شد؛ اصلاحی که انتظار می‌رود شامل یک توانایی حمله پیشگیرانه باشد که به گفته منتقدان بسیار فراتر از محدودیت‌های قانون‌ اساسی صلح‌طلبانه ژاپن است.

چین، روسیه و کره شمالی نگرانی‌های امنیتی ارشد ژاپن در این گزارش ۵۰۰ صفحه‌ای هستند. نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن در بیانیه‌ای در این گزارش گفت: منطقه هند-اقیانوس آرام در مرکز رقابت‌های استراتژیک بین‌المللی قرار دارد.

این گزارش حمله روسیه به اوکراین را "نقض جدی قوانین بین‌المللی" دانست و نگرانی‌هایی را نسبت به تاثیرات چنین تغییرات یکجانبه‌ای با استفاده از زور در رابطه با وضعیت و شرایط موجود که ممکن است به منطقه هند-اقیانوس آرام نیز کشیده شود، ابراز کرد.

در این گزارش آمده است: رقابت استراتژیک میان کشورها در بحبوحه تغییر توازن قدرت جهانی افزایش یافته و به خاطر عواملی چون بسیج نظامی وسیع و سریع چین پیچیده‌تر شده است.

این گزارش در محتوای خود دو برابر گزارش سال گذشته به مساله تایوان پرداخته است. در این گزارش نگرانی‌هایی نسبت به حمله روسیه به اوکراین و تاثیرش بر آسیا و احتمال تبدیل شدن آن به نمونه‌ای برای آنچه که ممکن است بین چین و تایوان رخ دهد، مطرح شده است.

همزمان با اینکه آمریکا به اعزام ناوهایی به تنگه تایوان و فروش تسلیحات به تایپه ادامه می‌دهد و جنگنده‌های چینی نیز مرتبا وارد حریم هوایی تایوان می‌شوند، این گزارش به افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان اشاره کرد.

توکیو همچنین نسبت به تلاش‌های یکجانبه بی‌امان چین برای تغییر وضعیت موجود پیرامون جزیره "سنکاکو" در دریای چین شرقی با استفاده از تهدید و زور ابراز نگرانی کرد؛ جزیره‌ای که پکن نیز بر آن ادعای مالکیت دارد و آن را "دیائویو" خطاب می‌کند.

در این گزارش آمده است: چین قصد دارد یک ارتش در کلاس جهانی تشکیل دهد و در حال افزایش ادغام منابع نظامی و غیرنظامی است.

در فصل جدید این گزارش که به حمله روسیه به اوکراین اختصاص دارد، تاکید شده که انزوای بین‌المللی روسیه و خستگی‌اش از جنگ احتمالا اهمیت همکاری سیاسی و نظامی مسکو با چین را افزایش می‌دهد.

در این گزارش آمده است: همکاری نظامی میان روسیه و چین باید به طور جدی تحت نظر قرار گیرد چرا که ممکن است تاثیر مستقیمی بر امنیت ژاپن داشته باشد.

کیشی گفت: چین و روسیه عملیات‌ها و مانورهای مشترک‌شان با حضور ناوها و جنگنده‌های نظامی در اطراف ژاپن را افزایش می‌دهند در حالی که پکن تهدید می‌کند که ممکن است نسبت به تایوان متوسل به اعمال زور شود و همین امر باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها