کد خبر: 564496
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۱:۵۱
| |

روزهای گرم دریای چین جنوبی

رزمایش‌های بزرگ چین، آمریکا و ژاپن

در بحبوحه اقدامات تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در منطقه، ارتش چین از برگزاری رزمایش پنج روزه در «دریای چین جنوبی» خبر داده است.

رزمایش‌های بزرگ چین، آمریکا و ژاپن
کد خبر: 564496
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ۱۷:۲۱:۵۱

ارتش چین از برگزاری رزمایش پنج روزه در «دریای چین جنوبی» در منطقه‌ای که زنجیره‌ای از جزایر مورد مناقشه وجود دارد و نیروی دریایی ایالات متحده در آنجا گشتزنی می‌کند، خبر داده است.

​به گزارش فارس، به گزارش شماره چهارشنبه وبگاه «استرایپس» نیروی دریایی چین اعلام کرد که این رزمایش قرار است از شنبه هفته آتی به مدت یک هفته در گستره ۳۸۰۰۰ مایل مربع از دریای چین جنوبی برگزار ‌شود. منطقه تمرین حدود ۲۲۱ مایلی از ساحل ویتنام فاصله دارد.

سخنگوی فرماندهی ارتش چین برگزاری این رزمایش را پاسخ به حضور غیرقانونی نیروی دریایی آمریکا در منطقه اعلام کرده است.

در حالیکه جزئیات بیشتری از نحوه برگزاری این رزمایش منتشر نشده، اما معمولا انواع جنگنده‌، بمب افکن‌، جت‌های ضدزیردریایی، زیردریایی، رزمناوها و ناو هواپیمابر چین در اینگونه رزمایش‌ها حضور دارند.

این در حالی است که ایالات متحده و ژاپن نیز ۵۲ فروند هواپیما را برای تمرین در دریای ژاپن، دریای فیلیپین و اقیانوس آرام به منطقه اعزام کرده‌اند. این دو کشور اعلام کرده‌اند که این پاسخی به فعالیت دریایی چین و روسیه در آب‌های اطراف ژاپن در هفته‌های قبل بود.

«جزایر پاراسل»، یک مجمع الجزایر واقع در دریای چین جنوبی است که چین، ویتنام و تایوان بر سر تملک و تعلق آن با هم  اختلاف دارند.

آمریکا که طی سال‌های اخیر عزم خود را برای تشدید فشارها علیه چین جزم کرده ، ضمن انجام اقدامات تحریک آمیز از قبیل فروش تسلیحاتی و گشت‌زنی‌های خبرساز دریایی درصدد استفاده از اختلافات سرزمینی موجود در دریاهای چین جنوبی شرقی است.

اقدام تازه تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در سه بار ورود به حریم آبی چین ظرف یک هفته، واکنش تند پکن را به‌دنبال داشت.

ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد، ناوشکن «یو‌اِس‌اِس بِنفولد» از تنگه تایوان در اقدامی «متداول» عبور کرده و این اقدام «بر اساس قوانین بین‌المللی» انجام شده است.

این در حالی است که چین، تایوان را بخشی از خاک خود دانسته و آمریکا نیز در توافقی، «اصل چین واحد» را پذیرفته است. در حال حاضر هیچ کشوری تایوان را کشوری جدا از چین تلقی نمی‌کند.

آمریکا پیش از این نیز با عبور از تنگه تایوان و دیگر آب‌های تحت منازعه اطراف چین، خشم پکن را برانگیخته بود اما این تحرکات تنش‌زا ظرف یک هفته گذشته به سه مورد رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها