هاآرتص:

مستشاران اسرائیلی برای مقابله با پولیساریو به مراکش کمک کرده‌اند

​روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی سامانه‌های تسلیحاتی که اسرائیل در سال‌های اخیر به مراکش فروخته است، از پهپاد گرفته تا برنامه‌های سایبری تهاجمی را فاش کرد.

مستشاران اسرائیلی برای مقابله با پولیساریو به مراکش کمک کرده‌اند
کد خبر: 564253
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۸ ۱۶:۳۲:۲۲

دوشنبه، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در اولین سفر در نوع خود، پس از عادی شدن روابط اسرائیل و مراکش در سال ۲۰۲۰، وارد رباط پایتخت آن کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به توانایی گردشگران اسرائیلی برای بازدید آزادانه از مراکش، اعلام کرد که اسرائیل و مراکش ده‌ها سال است که روابط امنیتی پنهانی دارند.

این روزنامه افزود: موساد ایستگاهی را در رباط راه‌اندازی کرده است و پس از جنگ شش روزه، اسرائیل مازاد تسلیحات نظامی ساخت فرانسه به ویژه تانک و توپخانه را به مراکش فروخت.

در این گزارش آمده است: مستشاران نظامی اسرائیلی نیز به مراکش رفتند تا در مقابله با جبهه پولیساریو که برای استقلال صحرای غربی می‌جنگد، به مراکش کمک کنند.

در همین راستا روزنامه هاآرتص سامانه‌های تسلیحاتی که اسرائیل در سال‌های اخیر به مراکش فروخته است، از پهپاد گرفته تا برنامه‌های حمله سایبری را فهرست کرده است.

پهپادهای "هیرون" و "هاروپ"

در سال ۲۰۱۴، مراکش ۳ پهپاد هیرون را از صنایع هوافضای اسرائیل به ارزش ۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. این پهپادها چندین سال پیش در ارتش مراکش وارد خدمت شدند و ظاهراً برای مبارزه با عناصر جبهه پولیساریو در نظر گرفته شده بودند.

در نوامبر ۲۰۲۱، اسرائیل پهپادهای هاروپ را به مراکش فروخت. برخلاف پهپادهای هیرون این نوع پهپادها از نوع انتحاری هستند.

سامانه پدافند هوایی

در فوریه سال جاری گزارش شد که صنایع هوافضای اسرائیل سیستم دفاع هوایی یکپارچه‌ای را در برابر انواع مختلف تهدیدات هوایی، از هلیکوپتر و هواپیما گرفته تا پهپاد و موشک‌های کروز را در اختیار مراکش قرار می‌دهد.

این روزنامه در این زمینه خاطرنشان کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس در چارچوب پیمان دفاعی منطقه‌ای با اسرائیل به این سامانه علاقه‌مند هستند.

همکاری‌ها درخصوص نیروی زمینی 

در سال ۲۰۱۸، وب‌سایت "menadefense.net" یک کلیپ ویدیویی منتشر کرد که نیروهای پلیس مراکش را در حالی‌که به یک اسلحه ۹ میلی‌متری اسرائیلی "تاوور" مسلح بودند، نشان می‌داد.

همکاری‌های اطلاعاتی- جاسوسی

علاوه بر همکاری نظامی، همکاری اسرائیل و مراکش در زمینه سایبری نیز گسترش یافته است.

هاآرتص در گزارش خود آورده است: برنامه جاسوسی توسعه یافته توسط شرکت اسرائیلی NSO به نمادی مشکل ساز برای صنعت سایبری تهاجمی اسرائیل تبدیل شده است. با اشاره به اینکه فروش نرم‌افزار "پگاسوس" به مراکش پس از مشخص شدن اینکه در میان اهداف این حمله سایبری، وزرای دولت ماکرون هستند، به یک معضل دیپلماتیک با فرانسه منجر شد.

همچنین گزارش‌های قبلی نشان می‌دهد که از پگاسوس علیه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در مراکش استفاده شده است.

پیش از این، آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به توسعه روابط اسرائیل و مراکش، به ویژه اولین حضور ارتش اسرائیل به عنوان ناظر در رزمایش‌های نظامی بین‌المللی در مراکش، به تقویت و تعمیق این روابط اشاره کرد.

در نوامبر گذشته، اسرائیل و مراکش توافقنامه امنیتی امضا کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها