گفت‌وگوی روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره سوریه و اوکراین/ نشست قریب‌الوقوع اردوغان و پوتین

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود بر لزوم تحرکات برای بازگشایی گذرگاه امن در دریای سیاه به منظور تخلیه غلات از اوکراین تأکید کرد.

گفت‌وگوی روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره سوریه و اوکراین/ نشست قریب‌الوقوع اردوغان و پوتین
کد خبر: 562937
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۰ ۱۸:۱۵:۲۶

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اوضاع سوریه و بحران اوکراین گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، طبق بیانیه ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین خواستار بازگشایی گذرگاه امن در دریای سیاه برای تخلیه غلات از بنادر اوکراین شد.

اردوغان به پوتین گفت: زمان آن فرا رسیده که سازمان ملل برای بازگشایی یک کریدور امن برای صادرات غلات از طریق دریای سیاه کار کند.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور ترکیه بر اهمیت تمدید مکانیزم کمک‌های فرامرزی سازمان ملل به سوریه تأکید کرد.

اکنون مذاکرات اعضای شورای امنیت برای تمدید قطعنامه کمک‌ رسانی فرامرزی به سوریه که شب گذشته منقضی شد، در جریان است.

این مکانیزم که از سال ۲۰۱۴ و برای ارسال کمک‌های سازمان ملل از طریق گذرگاه «باب الهوی» در مرز سوریه و ترکیه برقرار است، نیمه شب یکشنبه پس از وتوی روسیه علیه پیش نویس قطعنامه‌ای برای تمدید یک ساله آن، منقضی شد.

همزمان کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و اردوغان در این گفت‌گوی تلفنی درباره هماهنگی صادرات غلات و حفاظت از محموله‌ها از طریق دریای سیاه به بارازهای جهانی گفت‌وگو کردند.

کاخ کرملین تأکید کرد که پوتین و اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر سر برگزاری قریب الوقوع نشست رهبران روسیه و ترکیه توافق کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها