کد خبر: 530082
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ۲۱:۵۲:۵۳
| |

تماس تلفنی پوتین و اردوغان با محور جنوب قفقاز و تنش با ناتو

روسای جمهور روسیه و ترکیه در تماسی تلفنی مسائل بین‌المللی از جمله تضمین امنیتی غرب به مسکو، مسائل جنوب قفقاز و حل بحران سوریه و لیبی را به بحث گذاشتند.

تماس تلفنی پوتین و اردوغان با محور جنوب قفقاز و تنش با ناتو
کد خبر: 530082
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ۲۱:۵۲:۵۳

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «تاس»، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان با آرزوی سال نو خوبی برای یکدیگر، همکاری‌های دوجانبه را مرور کرده و بر عزم خود برای تداوم تقویت شراکت سودمند برای هر دو طرف تأکید کردند».

در این بیانیه آمده است: «دو طرف همچنین درباره برخی مسائل بین‌المللی از جمله پیشنهادات اخیر در زمینه توسعه توافقات الزام‌آور قانونی که امنیت روسیه را تضمین می‌کند، وضعیت جنوب قفقاز و تلاش‌ها برای حل بحران‌های سوریه و لیبی گفت‌وگو کردند».

این تماس در حالی انجام شده که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ماه گذشته در پنجمین سالگرد ترور «آندره کارلوف» سفیر وقت روسیه در آنکارا (۱۹ دسامبر۲۰۱۵) گفت که برخی «مراکز قدرت» به دنبال تیره کردن روابط ترکیه با روسیه هستند.

چاووش اوغلو همچنین اخیراً اعلام کرده نمایندگان ویژه آنکارا و ایروان به‌زودی در مسکو دیدار خواهند کرد و عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان را در دستورکار قرار خواهند داد.

از سوی دیگر روسیه در تاریخ ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) طرح پیشنهادی خود با موضوع تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا با آمریکا و ناتو و عدم استقرار موشک‌‎های میان برد و کوتاه برد را ارائه داد. در این طرح خواسته شده که ناتو از گسترش بیشتر به سمت شرق هم اجتناب کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها