اردوغان:

واکنش ناتو و کشورهای غربی به روسیه "قاطعانه" نبوده است

​رجب طیب اردوغان امروز (جمعه) گفت که واکنش ناتو و کشورهای غربی به حمله روسیه به اوکراین "قاطع و مصمم" نبوده است و افزود که امیدوار است نشست ناتو در روز جمعه منجر به "رویکرد مصمم‌تری" از سوی این ائتلاف شود.

واکنش ناتو و کشورهای غربی به روسیه "قاطعانه" نبوده است
کد خبر: 540092
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۶ ۲۰:۲۶:۲۵

ترکیه عضو ناتو، با اوکراین و روسیه در دریای سیاه هم مرز است و روابط خوبی با هر دو کشور دارد. این کشور (ترکیه) از روسیه خواسته است تا به حمله خود پایان دهد و همچنین از "تمامیت ارضی اوکراین" حمایت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز در استانبول عنوان کرد: چنین اتفاقی نباید به یک موج "محکومیت عادی" بدل شود. ناتو باید "گام‌ قاطع‌تری" برمی‌داشت.

وی به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا و تمام کشورهای غربی "موضع قاطع و جدی" نشان ندادند. همه آن‌ها دائما به اوکراین مشاوره می‌دهند. در حقیقت، نمی‌توان با نصحیت به جایی رسید. وقتی به گام‌های انجام شده نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که هیچ گامی برداشته نشده است.

با وجود موجی از تحریم‌های غرب علیه روسیه، ترکیه اعلام کرده است که با چنین اقداماتی مخالف است. این کشور (ترکیه) در مواضع خود از واژه "محکوم کردن" اقدامات روسیه اجتناب کرده و در عوض می‌گوید که حمله روسیه به اوکراین "غیر قابل قبول" است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه از اجرای عملیات نظامی در منطقه دونباس در شرق اوکراین، که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است، خبر داد. در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از شورای امنیت ملی و دفاع کشورش خواست تا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

ولودیمیر زلنسکی امروز از اروپا خواست تا "اقدامات سریع‌تر و شدیدی" را نسبت به اعمال تحریم علیه روسیه انجام دهند.

در یک تماس تلفنی، وزیر دفاع ترکیه به همتای اوکراینی خود گفت که آنکارا آماده است تا "کمک‌های بشردوستانه" را به اوکراین ارائه دهد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین همچنین گفت که او با همتای ترکیه‌ای خود درخصوص "گام‌های عملی جهت تقویت قابلیت‌های دفاعی اوکراین" گفت‌وگو کرده است.

روز پنجشنبه، اردوغان که پیشتر پیشنهاد میانجیگری درخصوص این بحران را داده بود، گفت که از تهاجم مسکو "صمیمانه ابراز تاسف کرد" و گفت این اتفاق "ضربه سنگینی" به صلح منطقه زده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها