کد خبر: 559067
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۲۱:۵۰:۰۳
| |

اعتراض به طرح استخدام ارتش، حرکت بیش از ۵۰۰ قطار در سراسر هند را لغو کرد

اعتراضات علیه طرح استخدام ارتش موسوم به آگنی‌پات، در سراسر هند منجر به لغو حرکت بیش از ۵۰۰ قطار در شهرهای مختلف شد.

اعتراض به طرح استخدام ارتش، حرکت بیش از ۵۰۰ قطار در سراسر هند را لغو کرد
کد خبر: 559067
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۲۱:۵۰:۰۳

اعتراضات علیه طرح استخدام ارتش هند، موسوم به آگنی‌پات برای ششمین روز ادامه داشت و حرکت راه آهن و ترافیک جاده ای را مختل کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از استاندارد بزینس، راه‌آهن هند روز دوشنبه حدود ۵۳۰ قطار را در پی خسارات عمده ناشی از آتش‌سوزی و خسارات ناشی از اعتراضات خشونت‌آمیز پنج روز گذشته لغو کرد. این شامل قطارهای مسافربری و  باربری های سریع السیر در بخش های مختلف بود، تنها در بیهار، حرکت نزدیک به ۳۵۰ قطار برای پیشگیری از درگیری ها لغو شد.

راه آهن سراسری هند در بیانیه ای اعلام کرد در حالی که ۵۳۹ قطار تحت تاثیر این اعتراضات قرار گرفتند، حرکت ۵۲۹ قطار لغو شدند که شامل ۱۸۱ قطار پستی و اکسپرس و ۳۴۸ قطار مسافربری بود.

یک مقام راه آهن شمال شرق مرزی گفت: دوشنبه حداقل ۲۶ قطار را به دلیل آشوب های خشونت آمیز و خسارات ناشی از سیل در چندین بخش از آسام لغو کرد. تعدادی از قطارها نیز توقف کوتاه، مبدأ کوتاه، تغییر مسیر یا برنامه ریزی مجدد شده اند.

«سابیاساچی دی»، مدیر روابط عمومی راه آهن شرق گفت: علاوه بر موارد لغو شده در روز دوشنبه، پنج قطار دیگر برای روز سه شنبه لغو شده اند. بیشتر قطارهایی که به سمت شمال می‌رفتند، لغو شده‌اند یا تغییراتی در برنامه‌های آن‌ها ایجاد شده است که دلیل آن آشوب‌های خشونت‌آمیز علیه آگنی‌پات در بیهار است که منجر به آسیب به املاک راه‌آهن، از جمله سوختن واگن‌های راه‌آهن بوده است.

در ساعات اوج ترافیک صبح دوشنبه، چندین جاده در بخش‌هایی از دهلی شاهد صف‌های طولانی خودروها بود، صدها مسافر ساعت ها در جاده ارتباطی دهلی-ناوادا گیر افتاده بودند چون پلیس دهلی موانعی را در ایست های بازرسی مختلف نصب کرد.

ایالت هایی از جمله بنگال غربی، جارکند، اوتار پرادش و بیهار نیز با توجه به خشونت گسترده ای که هفته گذشته رخ داد، تدابیر امنیتی را تشدید کرده اند، پلیس ناوادا گفت: با افرادی که در چنین حوادثی دخیل هستند، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

معترضان جاده لال باتی چوک در فتح آباد در ایالت هاریانا  را مسدود کردند، گروه هایی در جاده های منطقه روتک تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی همچنین در چندین مکان در کرالا، تلانگانا و راجستان مستقر شده اند تا از حوادث خشونت آمیز جلوگیری کنند.

دولت ایالتی جارکند تمام مدارس را برای روز دوشنبه تعطیل کرد و برخی از مدارس و کالج ها حتی امتحانات برنامه ریزی شده برای روز دوشنبه را به تعویق انداختند. بخش‌داری مظفرپور در ایالت بیهار نیز از تعطیلی مدارس خبر داده است، پلیس بخش ۱۴۴ را در شهر جی‌پور در ایالت راجستان، از ساعت ۶ بعد از ظهر یکشنبه تا نیمه شب را محدودیت رفت و آمد اعمال کرده است.

روابط عمومی راه آن چنای گفت: صدور بلیت سکو در تمامی ایستگاه های راه آهن در بخش چنای در راه آهن جنوب هند تا دستورات بعدی محدود شده است.

رهبران کنگره، در اعتراض به طرح آگنی‌پات، تحقیقات علیه راهول گاندی و حمله به یک نماینده مجلس در دهلی، تحصن کردند.

معترضان خواستار عقب نشینی برنامه چهارساله جدید استخدام دفاعی و ادامه سیستم موجود هستند که به گفته آنها امنیت شغلی، حقوق بهتر و فرصت هایی برای ترفیع را فراهم می کند. معترضان ادعا کرده اند که طرح آگنیپات شامل یک دوره بازنشستگی اجباری به مدت چهار سال برای اکثریت متقاضیان می شود. بسیاری نیز نگران مزایای انعام و بازنشستگی هستند.

با این حال، دولت در اجرای طرح استخدام کوتاه مدت برای نیروهای مسلح قاطع است. نخست وزیر هند، نارندرا مودی، روز یکشنبه گفت: این بدبختی کشور ما است که بسیاری از طرح ها که برای هدفی خوب راه اندازی شده اند، درگیر سیاست های حزبی می شوند.

سه سرویس نظامی روز یکشنبه برنامه گسترده ای از ثبت نام تحت طرح آگنی‌پات را منتشر کردند و هشدار دادند که افرادی که در خشونت و ایجاد آتش سوزی زیاده روی می کنند، در این طرح پذیرش نمی شوند.

آگنی‌پات، نام طرحی جدید از سوی دولت هند برای استخدام نیروی ارتش است که استخدام جوانان را به صورت قراردادی برای یک دوره چهار ساله و به دنبال آن بازنشستگی اجباری برای اکثر افراد، بدون سنوات و مزایای بازنشستگی پیشنهاد می کند. هدف طرح استخدام جدید، کاهش حقوق و دستمزدهای ارتش و حقوق بازنشستگی دولت و آزادسازی بودجه برای تهیه تسلیحات جدید است. معترضان می پرسند که پس از چهار سال چه خواهند کرد؟

بر اساس این طرح، حدود ۴۵۰۰۰ نفر بین ۱۷.۵ سال تا ۲۱ سال برای یک دوره چهار ساله به ارتش معرفی خواهند شد. در این مدت، حقوق ماهیانه بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ روپیه به اضافه کمک هزینه به آنها پرداخت خواهد شد، آنها همچنین از مزایای پزشکی و بیمه ای برخوردار خواهند شد.

پس از چهار سال، تنها ۲۵ درصد از این سربازان ابقا خواهند شد و به مدت ۱۵ سال کامل در رده های غیرافسری خدمت خواهند کرد، مابقی با بسته ای بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون روپیه مرخص می شوند اما واجد شرایط مزایای بازنشستگی نخواهند بود.

بر اساس سیستم قدیمی ارتش، جوانان ۱۶.۵ تا ۲۱ ساله برای حداقل ۱۵ سال خدمت انتخاب می شدند و پس از بازنشستگی، مستمری دریافت می کردند.

این سیاست جدید انتقادات و پرسش‌هایی را از سوی چندین بخش، از جمله بخشی از کهنه‌سربازان، برانگیخته است. منتقدان استدلال کرده اند که یک دوره چهار ساله به روحیه جنگندگی در صفوف ضربه می زند و آنها را ریسک گریز می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها