کد خبر: 556718
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۹:۳۸:۲۳
| |

بیزنس اینسایدر:

ارتش آمریکا شاهد افزایش حضور چین در آمریکای لاتین است

​بیزنس اینسایدر در تحلیلی به تشریح نگرانی‌های آمریکا در قبال افزایش حضور و نفوذ چین در آمریکای لاتین پرداخت.

ارتش آمریکا شاهد افزایش حضور چین در آمریکای لاتین است
کد خبر: 556718
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ۱۹:۳۸:۲۳

بیزنس اینسایدر در تحلیل خود نوشت: مقامات و قانونگذاران آمریکایی سال‌هاست نگرانی خود نسبت به افزایش نفوذ چین در آمریکای لاتین را ابراز کرده‌اند؛ چراکه این نفوذ تبعاتی امنیتی برای واشنگتن در بر دارد. بسیاری از رهبران منطقه‌ای با وجود دریافت هشدارهایی از سوی آمریکا برای تعامل با چین، عمل چندان زیادی از آمریکا دریافت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، مقامات همزمان با افزایش تمرکز آمریکا بر رقابت جهانی با چین هشدار داده‌اند که پیشروی چین به سوی آمریکا لاتین تهدیدی روزافزون برای کشورها و منافع آمریکا در این منطقه محسوب می‌شود.

این مقامات در جلسه استماع اخیر کنگره و رویدادهای عمومی هشدار داده‌اند که سرمایه‌گذاری چین در زمینه‌های فیزیکی و دیجیتالی، صنایع قابل استخراج و منابع طبیعی و در روابط سیاسی و نظامی در آمریکای لاتین و دریای کارائیب تلاشی چندجانبه برای تضمین دسترسی، نفوذ و رسیدن به اهرم فشار بر روی کشورهای این منطقه است تا منافع تجاری و راهبردی‌اش را توسعه دهد.

اگرچه، با اینکه تعامل چین در منطقه جنبه اقتصادی دارد و حضوری نظامی در آنجا برقرار نکرده است، فرماندهان نظامی، مقامات امنیت ملی و قانونگذاران آمریکایی بر این باورند که سرمایه‌گذاری‌های پکن تبعاتی برای امنیت آمریکا خواهد داشت.

لارا ریچاردسون در جلسه استماع اوت 2021 که منجر به نامزدی‌اش برای هدایت ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده شد، گفت که چین با اهداف بسیار تصنعی به منطقه آمده تا با ارائه میلیون‌ها دلار وام، به منافع خود در دیگر کشورها برسد.

این سخنان، گفته‌های مقامات نظامی پیشین از جمله دریاسالار کرگ فالر را بازتاب می‌داد. فالر در کمیته نیروهای مسلح سنا در مارس 2021 گفته بود چین "به سرعت" به سوی هدفش که "سلطه اقتصادی" در آمریکای لاتین طی دهه آتی است، در حال پیشروی است.

فالر همچنین به قانونگذاران گفت: پکن به دنبال تثبیت لجستیک جهانی در  نیم‌کره ماست تا بتواند در فاصله‌ای دور نیز قدرت نظامی داشته باشد.

مارکو رابیو، سناتور آمریکایی در جلسه استماعی درخصوص حضور چین در منطقه در ماه آوریل به گزارش کمیسیون بررسی امنیتی و اقتصادی چین-آمریکا اشاره کرد و گفت که چین از روابط سیاسی و نفوذ اقتصادی‌اش استفاده می‌کند تا کشورهای آنجا را مجاب کند تا به نفع پکن تصمیم‌گیری کرده و باعث تضعیف دموکراسی و بازار آزاد شوند.

روبیو با استناد به همین گزارش بیان کرد که ارتش چین به دنبال تعمیق تعاملات در منطقه از طریق تامین مالی ساخت بنادر، برنامه‌های فضایی و زیرساخت‌های دوکاره است. به گفته یا سناتور این کارها واضحا اهداف اقتصادی محدودی را دنبال می‌کنند اما در آینده به پایگاه فعالیت نیروهای متخاصم بدل خواهند شد.

به نوشته بیزینس اینسایدر، چین به شریک تجاری اصلی بسیاری از کشورها در آمریکا لاتین و دریای کارائیب تبدیل شده و پس از آمریکا، دومین شریک تجاری بزرگ در این منطقه محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری چین در محصولات زراعی و همچنین تجارت الکترونیک و دیگر فناوری‌ها ازجمله فناوری‌های نظارتی را به دست آورده‌اند. کشورهای کوچک‌تر اما غنی در منابع در آمریکای لاتین نیز سرمایه‌گذاری چین در معادن و اکتشاف نفت را کسب کرده‌اند.

ریچاردسون گفته که حضور چین در کانال پاناما و در زندیکی تنگه ماژلان دوتا از بزرگ‌ترین نگرانی‌های راهبردی وی محسوب می‌شود.

کانال پاناما یکی از مهم‌ترین کریدورهای تجاری جهان به ویژه برای کالاهایی که میان آمریکا و شرق آسیا رد و بدل می‌شوند، محسوب می‌شود.

به گفته ریچاردسون چین میلیون‌ها دلار در پروژه‌های نزدیک به این کانال سرمایه‌گذاری کرده و شرکت‌های تحت مالکیت چین در آن سوی کانل پاناما قرار دارند. وی در اینباره گفت: آنچه که نگرانش هستم تشکیلات اقتصادی تحت مالکیت چین است که توانایی‌های برخورداند. زیرساخت آن‌ها به این صورت است که می‌توانند کاربرد دوگانه داشته باشد یعنی هم می‌توانند برای اهداف نظامی و هم غیرنظامی از آن‌ها استفاده شود.

تنگه ماژلان دارای ترافیک کمتری است اما همچنان یکی از مهم‌ترین مسیرها میان آتلانتیک و اقیانوس آرام محسوب می‌شود. به گفته ریچاردسون حضور چین در این بنادر و دیگر پروژه‌های این کشور در منطقه جای نگرانی دارد.

مارگارت میرز، دبیر برنامه آسیا و آمریکای لاتین در مرکز گفتگوی بین آمریکایی به بیزنس اینسایدر گفت که دغدغه آمریکا نسبت به فعالیت چین در نزدیکی این کانال بازتاب‌دهنده این نگرانی است که چنین حضوری "برخی از اطلاعات لازم" برای درک فعالیت‌های تجاری و ترانزیت را به چین خواهد داد. به گفته وی چین با این اطلاعات می‌تواند "تصمیماتی با تبعات امنیتی" اتخاد کند.

گلن ونهرک، همتای ریچاردسون در ستاد فرماندهی شمالی که مسئول رسیدگی به آمریکا شمالی و بخش‌هایی از دریایی کارائیب است نیز نگرانی‌های مشابهی را در این زمینه ابراز کرده است. وی در آوریل 2021 به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: چین در حال حاضر در باهاما بسیار پرخاشگر است.

به گفته ونهرک "چینی‌ها بزرگ‌ترین سفارت را در باهاما دارند و به خرید صنعت گردشگری جهت افزایش دسترسی و نفوذشان ادامه می‌دهند".

وی در ادامه گفت: آن‌ها درحال حاضر به می‌توانند آزمایش‌های دریایی و تاسیسات آموزشی ما را زیرنظر داشته باشند که این بسیار نگران‌کننده است.

میرز به یبزنس اینسایدر گفت که مبنای حضور نظامی چین در آمریکای لاتین همچنان "فرضی" است اما وی تصریح کرد "که این فرضیه با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در مناطق مرتبط با منافع راهبردی آمریکا انجام می‌گیرد و با توجه به دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی که در بنادر که ظرفیت‌های دوکاره دارند، به وجود آمده است.

با اینکه چین هم‌اکنون در آمریکای لاتین حضور نظامی ندارد اما ارتش آمریکا تاثیر نفوذ این کشور در این منطقه را تجربه کرده‌اند. در مارس 2021،  کشتی کارتو استون گارد ساحلی آمریکا مجبور شد از بندر آرژانتین فاصله بگیرد چراکه این کشور روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی با چین برقرار کرده بود.

دریاسالار کارل شولتس در اینباره گفت: ما می‌خواستیم طبق روال در بندر آرژانتین پهلو بگیریم اما آرژانتین برنامه‌های تجاری با چین راه انداخت. ما در سفرمان به سوی آرژانتین نرفتیم اما این خود نشان‌دهنده وفاداری‌ها و هم‌سویی‌های افراد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها