کد خبر: 559060
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۲۱:۲۰:۱۳
| |

احتمال جنگ مستقیم روسیه و آمریکا از هر زمان دیگری بیشتر شده است

​یک رسانه عربی فرامنطقه با اشاره به سه تحول مهم که در خاک سوریه و اوکراین رخ داده است نوشت که احتمال جنگ مستقیم میان روسیه و آمریکا بیش از هر زمان دیگری شده است و رفتن رهبران اروپایی به کی یف در راستای اجتناب از این جنگ و دادن امتیازات به پوتین است.

احتمال جنگ مستقیم روسیه و آمریکا از هر زمان دیگری بیشتر شده است
کد خبر: 559060
|
۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۲۱:۲۰:۱۳

روزنامه رأی الیوم در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: اکنون سه تحول بسیار مهم رخ داده است؛ دوتا از این تحولات در خاک سوریه است اما سومی رابطه مستقیم با جنگ اوکراین دارد و ممکن است که به طریقی این موضوع منجر به جنگ مستقیم آمریکا با دشمن لجوجش یعنی روسیه شود.

به گزارش ایسنا، تحول اول؛ روزنامه "وال استریت ژورنال" که نزدیک به کاخ سفید است روز شنبه به نقل از منابع موثق نظامی اعلام کرد که دو جنگنده "سوخو" روسیه حملاتی علیه پایگاه نظامی "التنف" آمریکا واقع در مرزهای سوریه، عراق و اردن انجام دادند و این حملات در پاسخ به این بود که اعضای نیروی ویژه "مغاویر الثوره" مورد حمایت آمریکا بمبی را در یکی از جاده های مورد استفاده نیروهای روسی کار گذاشتند که منجر به تلفاتی در صفوف آنها شد.

تحول دوم؛ اسرائیل صبح روز جمعه گذشته با چند موشک فرودگاه بین المللی دمشق را مورد هدف قرار داد و به طور کامل آن را از دسترس خارج کرد که این امر منجر به خشم سران روس در مسکو شد، این حمله موشکی به بهانه ممانعت از قاچاق تجهیزات تکنولوژی جدید از ایران به حزب الله لبنان بود؛ تجهیزاتی که می تواند  در تبدیل موشک های آینده حزب الله به موشک های نقطه زن نقش مهمی ایفا کند و بتواند ایستگاه های استخراج گاز، ایستگاه های آب شیرین کن و برق اسرائیل را مورد هدف قرار دهد.

تحول سوم؛ اعلام تصمیم دولت جو بایدن مبنی برای دادن موشک های "هیمارس" به ارتش اوکراین برای هدف قرار دادن نیروهای روسیه است؛ نیروهایی که به طور کامل بر اقلیم دونباس در جنوب شرقی اوکراین سیطره یافته اند.

در این تحلیل آمده است: سران روسیه نسبت به اقدام دوست "اسرائیلی" خود در بمباران فرودگاه دمشق بسیار خشمگین شدند و این اقدام را به شدت محکوم کردند و سفیر اسرائیل در مسکو را احضار و به وی یادداشت اعتراضی شدیداللحنی دادند، این امر جدید نیست و به هر حال اولین بار نیست که سفیر را احضار می کنند و چه بسا این اقدام در راستای کاهش خشم سوریه انجام شد اما بمباران پایگاه "التنف" با جنگنده های سوخو روسیه امری جدید و هشداری شدید اللحن است که برای اولین بار رخ می دهد.

نویسنده آورده است: بعید نیست که بمباران پایگاه التنف یک پیام هشدار عملی به دولت آمریکا باشد تا آن را از انتقال موشک‌های قدرتمند و ویرانگر هیمارس به ارتش اوکراین منصرف کند، (این موشک‌ها در دو جنگ آمریکا علیه عراق به کار گرفته شد). ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شخصا تهدید کرده است که محموله های چنین موشک هایی را مورد هدف قرار خواهد داد و این اقدام آمریکا را دخالت در جنگ اوکراین توصیف کرد که منجر به مواجهه نظامی مستقیم بین دو قدرت بزرگ می شود، روسیه اکنون مرزهای اوکراین را با دقت رصد می کند  و بی‌شک برتری هوایی در این جنگ دارد که میدان های نبرد این امر را ثابت کرده است.

عطوان آورده است: آمریکا و تمام کشورهای غربی عضو ناتو متعهد شده اند تا به اوکراین جنگنده، تانک و خودروهای زرهی بدهند اما به دو دلیل اساسی به وعده های خود عمل نکرده اند؛ دلیل اول اجتناب از نبرد مستقیم با مسکو است و مساله دوم دشواری رساندن این سلاح‌های سنگین است؛ زیرا روسیه توانایی هدف قرار دادن آنها قبل از رسیدن به مقصد را دارد. بنابراین به ارسال سلاح سبک و موشک های دوش پرتاب "جاولین" برای هدف قرار دادن تانک ها و "استینگر" برای هدف قرار دادن هلیکوپترها و جنگنده ها اکتفا کردند.

در ادامه این تحلیل آمده است: پایگاه نظامی التنف آمریکا راه اصلی امداد و کمک رسانی میان تهران، سوریه و لبنان از طریق عراق را قطع کرد، بر اساس برخی گزارشات غربی ها این امر باعث شد که ایران و همپیمانانش به فرودگاه دمشق روی بیاورند، بنابراین این احتمال نیز وجود  دارد که بمباران پایگاه التنف توسط روسیه در پاسخ به حمله موشکی به فرودگاه دمشق باشد و مساله کار گذاشتن بمب بر سر راه نیروهای روسی از سوی نیروهای مسلح مورد حمایت آمریکا تنها یک بهانه باشد.

در پایان این تحلیل آمده است: احتمال مقابله نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا در خاک اوکراین و یا سوریه بیشتر از هر زمان دیگری شده است و چه بسا رفتن رهبران اروپایی (ماکرون، شولتز، جانسون) به کی‌یف تلاشی در راستای اجتناب از این جنگ مستقیم و قانع کردن زلنسکی به لزوم تسلیم در برابر مطالبات روسیه و دادن امتیازات به پوتین باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها