کد خبر: 556914
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۰۸:۴۲:۴۰
| |

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا:

چین به طور فزاینده‌ای سلطه‌جوتر و مهاجم‌تر می‌شود

وزیر دفاع آمریکا گفت، ایالات متحده سهم خود را برای مدیریت تنش‌ها با چین و جلوگیری از درگیری انجام خواهد داد، با اینکه پکن در منطقه آسیا و از جمله در نزدیکی تایوان به طور فزاینده‌ای سلطه‌جوتر و مهاجم‌تر می‌شود.

چین به طور فزاینده‌ای سلطه‌جوتر و مهاجم‌تر می‌شود
کد خبر: 556914
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۰۸:۴۲:۴۰

روابط میان چین و ایالات متحده در ماه‌های اخیر تیره و تار شده و این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بر سر مسائلی از تایوان و سوابق حقوق بشری چین گرفته تا فعالیت نظامی‌اش در دریای چین جنوبی اختلاف‌نظر دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان نشست روز جمعه میان لوید آستین، وزیر دفاع آن و همتای چینی او "وی فنگه"، دو طرف بار دیگر گفتند که خواستار مدیریت بهتر روابطشان هستند، به‌رغم اینکه هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در حل و فصل اختلافات دیده نمی‌شود.

لوید آستین در اجلاس امنیتی شانگری-لا گفت که ایالات متحده به ایستادن در کنار متحدانش به ویژه تایوان ادامه خواهد داد. رئیس پنتاگون گفت: این خصوصا در وضعیتی که جمهوری خلق چین یک رویکرد قهرآمیزتر و تهاجمی‌تر نسبت به ادعاهای ارضی به خود گرفته، اهمیت پیدا می‌کند.

آستین گفت که یک افزایش "هشداردهنده" در تعداد برخوردهای ناامن و غیرحرفه‌ای میان هواپیماها و کشتی‌های چینی با سایر کشورها وجود دارد.

وزارت خارجه تایوان روز جمعه از حمایت ایالات متحده قدردانی کرده و ادعاهای "پوچ" چین بر حاکمیت آن را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تایوان گفت: تایوان هرگز تحت صلاحیت دولت چین نبوده و مردم تایوان تسلیم تهدیدات دولت چین نمی‌شود.

وزیر دفاع آمریکا گفت، سیاست ایالات متحده در قابل تایوان همچنان مخالف با هرگونه تغییر یک‌جانبه در وضعیت کنونی است. او افزود: سیاست ما تغییری نکرده است، اما متاسفانه به نظر نمی‌رسد که این درباره جمهوری خلق چین صدق کند. با این حال، ما سهم خودمان را در مدیریت مسوولانه این تنش‌ها و برای جلوگیری از درگیری و پیگیری صلح و رفاه انجام خواهیم داد.

دیدار لوید آستین و وزیر دفاع چین عمدتا روی تایوان متمرکز بود.

وزیر دفاع آمریکا گفت: حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تنها در راستای منافع آمریکا نیست. این مساله یک دغدغه بین‌المللی است.

آستین در یک سخنرانی که بر تعهد ایالات متحده به منطقه متمرکز بود، گفت که ایالات متحده حضور خود را در آسیا حفظ خواهد کرد اما واشنگتن نیاز به جلوگیری از درگیری را درک کرده است. او گفت: ما به دنبال رویارویی یا درگیری نیستیم. و همچنین به دنبال جنگ سرد جدید، ناتوی آسیایی یا منطقه‌ای نیستیم که به بلوک‌های متخاصم تقسیم شود.

لوید آستین همچنین به حمله روسیه به اوکراین اشاره کرده و گفت: تهاجم روسیه به اوکراین زمانی اتفاق می‌افتد که سرکوبگران قوانینی را که از همه ما محافظت می‌کند، زیر پا می‌گذارند. این پیش نمایشی از دنیای احتمالی هرج و مرج و آشفتگی است که هیچ یک از ما دوست نداریم در آن زندگی کنیم.

همچنین تلویزیون مرکزی چین گزارش داد، وزیر دفاع چین در جریان ملاقات روز جمعه با لوید آستین در سنگاپور، نارضایتی کشورش از مداخله ایالات متحده در مسائل سیاست داخلی چین را ابراز کرد.

وزیر دفاع چین گفت: ایالات متحده نباید در امور داخلی کشور ما مداخله کند. این تنها حالتی است که شما می‌توانید روابط چین – آمریکا را نجات دهید. واشنگتن باید از مخدوش کردن وجهه جمهوری خلق چین دست بردارد. همچنین فشار کاخ سفید که تلاش دارد از هر راه ممکنی منافع پکن را نقض کند، غیر قابل پذیرش است. چین به دنبال توسعه روابط با ایالات متحده، به گونه‌ای است که به نفع این دو قدرت پیشتاز باشد. نیروهای مسلح کشورهای ما باید از رویارویی حذر کنند.

وی فنگه بار دیگر بر اهمیت تداوم تقویت تماس‌های دوجانبه ارتش‌های چین و آمریکا تاکید کرد. وزیر دفاع چین گفت: ایالات متحده باید با فرایند توسعه و تقویت تماس‌ها با جمهوری خلق چین به شیوه‌ای منطقی عمل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها