کد خبر: 472222
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۳:۵۹:۳۶
| |

پنتاگون:

چین از مشغله آمریکا در خاورمیانه علیه متحدان ما استفاده کرد

وزیر دفاع آمریکا بعد از نشست امنیتی با وزرای دفاع و خارجه ژاپن در توکیو مدعی شد که چین از مشغله آمریکا در غرب آسیا علیه متحدان واشنگتن در منطقه شرق آسیا استفاده کرده است.

چین از مشغله آمریکا در خاورمیانه علیه متحدان ما استفاده کرد
کد خبر: 472222
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۳:۵۹:۳۶

اعتمادآنلاین| «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که به همراه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در ژاپن به سر می‌برند امروز سه شنبه بعد از دیدار با وزرای دفاع و خارجه توکیو گفت: چین از مشغله‌های دولت قبلی آمریکا در غرب آسیا استفاده کرد و متحدان ما را در منطقه شرق آسیا تهدید کرده است.

به گزارش فارس، براساس گزارش شبکه الجزیره، آستین افزود، اتحاد میان واشنگتن و توکیو سنگ بنای استراتژی آمریکا در آسیا-اقیانوسیه است.

«نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن نیز اتحاد میان این دو کشور را سنگ بنای امنیت و ثبات منطقه‌ای خواند.

وزیر دفاع ژاپن تاکید کرد که در این دیدار توافق کردیم که سیاست یکپارچه و همسانی برای مقابله با اقدامات چین در دریای چین جنوبی اتخاذ کنیم.

براساس گزارش خبرگزاری کیودو، وزرای دفاع و خارجه ژاپن و آمریکا در این دیدار نگرانی‌های خود را درباره قانون دریایی اخیر چین که به گارد ساحلی این کشور اجاره می‌دهد در مواقع ضروری در اطراف جزایر مورد مناقشه از سلاح استفاده کند اعلام کردند.

در این دیدار همچنین بر حمایت آمریکا از حق حاکمیت ژاپن بر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی که چینی‌ها به آن جزایر دیائویو می‌گویند تاکید شد.

دیدار وزرای خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن موسوم به نشست 2+2 از سال 2019 آغاز شده و هر ساله برگزار می‌شود. در این نشست همچنین درباره مساله کره شمالی و شبه جزیره کره نیز بحث و رایزنی شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایالات متحده به همکاری با متحدان خود برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی ادامه خواهد داد.

«توشینیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن هم بر اهمیت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی تاکید کرد.

موتگی در ادامه مدعی شد که که سیاست خارجی چین در منطقه شرق آسیا با جامعه جهانی همخوانی ندارد.

بلینکن نیز در اظهارات خود علیه چین مدعی شد که سیاستهای پکن در دریای چین جنوبی و تنگه تایوان نقض قوانین بین‌المللی است.

ادعای مقامات آمریکایی درحالیست که ناوگان دریایی آمریکا به طور همیشگی و علیرغم مخالفت و هشدارهای پکن در دریای چین جنوبی حضور فعال دارد. پکن این اقدام آمریکا را تحریک کننده و برهم زننده ثبات امنیت دریایی در منطقه خوانده است.

سفر وزرای دفاع و خارجه آمریکا به شرق آسیا با تمرکز بر مقابله با توان نظامی و اقتصادی چین در حال انجام شد.

آنتونی بلینکن و لوید آستین پیش از آغاز سفر در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست بر عزم دولت جدید آمریکا برای احیای ائتلاف‌های واشنگتن با دیگر متحدانش در منطقه ایندوپاسیفیک (کشورهای موجود در دو اقیانوس هند و آرام) به منظور مقابله با تهدیدات چین و کره شمالی تاکید کردند.

وزرای خارجه و دفاع جو بایدن در ادامه این یادداشت به توضیح چرایی سفر به کره جنوبی و ژاپن پرداختند و ضمن بیان مواضع دولت آمریکا علیه پکن و پیونگ یانگ درباره مسائل مختلف از قبیل مسائل مرتبط با هنگ کنگ، تایوان و برنامه موشکی و اتمی کره شمالی اتهام‌زنی کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها