کد خبر: 551169
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۷:۱۳:۰۰
| |

برنامه آلمان برای قطع ناگهانی گاز روسیه؛ از جیره‌بندی گاز تا ملی کردن شرکت‌ها

سه منبع آگاه خبر دادند، مقامات آلمان با تهیه یک بسته اضطراری، بی سر و صدا در حال آماده شدن برای هرگونه توقف ناگهانی واردات گاز از روسیه هستند که گزینه‌های جیره‌بندی گاز تا ملی کردن شرکت‌های مهم در این بسته وجود دارد.

برنامه آلمان برای قطع ناگهانی گاز روسیه؛ از جیره‌بندی گاز تا ملی کردن شرکت‌ها
کد خبر: 551169
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۷:۱۳:۰۰

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت، مقامات آلمان با تهیه یک بسته اضطراری، بی سر و صدا در حال آماده شدن برای هرگونه توقف ناگهانی عرضه گاز روسیه هستند.

​به گزارش فارس، این بسته می تواند شامل کنترل شرکت های مهم باشد. این اقدام به رهبری وزارت امور اقتصادی آلمان، وضعیت هشدار در مورد منابع گاز در بزرگ ترین اقتصاد اروپا را نشان می دهد که برای تولید فولاد، پلاستیک و خودرو استفاده می شود.

آلمان سال گذشته 55 درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین کرده است و برلین اکنون تحت فشار برای قطع روابط تجاری با روسیه تحت فشار است.

برلین اعلام کرده که می خواهد وابستگی خود به گاز روسیه را قطع کند اما انتظار می رود، تا نیمه سال 2024 به میزان زیادی به گاز روسیه وابسته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا توقف ناگهانی عرضه گاز رخ خواهد داد یا خیر و به گفته مقامات، آلمان می خواهد با حمایت از تحریم گازی روسیه از تشدید تنش ها جلوگیری کند همانطور که از تحریم زغال سنگ و نفت حمایت کرده بود.

اما مقامات این کشور می ترسند که روسیه جریان گاز را به صورت یکجانبه قطع کند و برلین تلاش می کند تا در صورت انجام این کار بتواند با آن مقابله کند.

این سه مقام آگاه توضیح دادند، دولت از اعطای وام ها و ضمانت های بیشتر برای سرپانگه داشتن شرکت های انرژی، کمک به مقابله با افزایش قیمت ها حمایت خواهد کرد و می تواند شرکت های مهمی نظیر پالایشگاه ها زیر بال و پر خود بگیرد.

صدراعظم آلمان اخیرا گفته است که برلین  در چند هفته اخیر تلاش های شدیدی برای کاهش استفاده از انرژی روسیه انجام داده است.

یک تغییر قانونی ماه گذشته در این کشور تصویب شد که به برلین اجازه می دهد کنترل شرکت های انرژی را به عنوان آخرین راه حل در اختیار بگیرد.

دو نفر از این این منابع آگاه گفتند، اکنون بحث می شود که چگونه می توان از این معیار استفاده کرد؛ به عنوان مثال به دست گرفتن کنترل پالایشگاه PCK که در «شودِت» در نزدیکی لهستان توسط «روس نِفت» روسیه اداره می شود. این پالایشگاه بیشتر واردات نفت روسیه را به خود اختصاص داده است و احتمالا از تحریم نفتی اتحادیه اروپا آسیب ببیند.

یکی از این منابع آگاه گفت، ملی کردن شرکت های انرژی، گزینه ای بود که در حال بررسی است اما این گزینه بیشتر به جای مجازات روسیه باید بر مبنای تامین منابع انرژی  و با دقت سنجیده شود.

یکی دیگر از این منابع گفت، بسته اضطراری نهایی دولت هنوز نهایی نشده است.

آلمان همچنین در حال بررسی نحوه جیره بندی گاز در مواقع اضطراری است. مقامات آلمانی در حال بررسی این موضوع هستند که اولویت را به صنعت بدهند یا به خانوارها؛ درحالی که در حال حاضر، ابتدا گاز شرکت ها و کسب و کارها قطع می شود.

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، آمریکا و اروپا طیف وسیعی از تحریم ها علیه روسیه اعمال کردند. از جمله می توان به تحریم منابع انرژی روسیه از سوی آمریکا و انگلیس اشاره کرد.

 در عین حال، اتحادیه اروپا نیز 6 بسته تحریمی علیه مسکو تصویب کرد که شامل کاهش وابستگی مرحله ای به گاز این کشور است. این اتحادیه، هفته گذشته طرح تحریم نفتی روسیه را هم مطرح کرده که هنوز به تصویب نرسیده است و چند کشور اروپایی مخالف آن هستند که بروکسل تلاش می کند با دادن معافیت به آنها، این طرح را به تصویب برساند.

آلمان نیز در ابتدا به شدت با تحریم های انرژی مخالف بود اما اکنون با اتحادیه اروپا هم راستا شده است.

با این حال، اروپایی ها نگران هستند که با کاهش خرید گاز از روسیه، قیمت ها افزایش یابد و به مسکو اجازه دهند تا با فروش گازش به خارج اروپا و استفاده از قیمت بالای گاز، همچنان درآمدزایی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها