کد خبر: 548574
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ۰۹:۵۱:۴۲
| |

بازگشت «علی حاتم سلیمان» به عراق؛ تکمیل مثلث رقابت اهل سنت یا همکاری؟

علی حاتم سلیمان از قطب های عشایری استان الانبار، بعد از «رافع العیساوی»، دومین رقیب سیاسی «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و رهبر ائتلاف «تقدم» است که اخیرا به عراق و صحنه پیچیده سیاسی آن بازگشت.

بازگشت «علی حاتم سلیمان» به عراق؛ تکمیل مثلث رقابت اهل سنت یا همکاری؟
کد خبر: 548574
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۴ ۰۹:۵۱:۴۲

علی حاتم سلیمان از قطب های عشایری استان الانبار، بعد از «رافع العیساوی»، دومین رقیب سیاسی «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و رهبر ائتلاف «تقدم» است که اخیرا به عراق و صحنه پیچیده سیاسی آن بازگشت.

به گزارش ایرنا، سلیمان بدون اعلام قبلی در توئیتی اعلام کرد که در بغداد حضور دارد تا جلوی طرح های عادی سازی، تجزیه طلبی و مدعیان زعامت اهل سنت را بگیرد.

رسانه ها و صاحب نظران عراقی، اشاره توئیت علی حاتم سلیمان را محمد الحلبوسی دانستند که در نبود رقیبی جدی در الانبار در حال حاضر، چهره اول سیاسی این استان و عموم اهل سنت است.

سلیمان که از خود به عنوان امیر قبائل «الدلیم» در عراق یاد می کند، گفته است: بعد از اینکه الانبار از طرح های افراط گرایی و تروریسم رنج کشید و در آستانه ورود به مرحله دیکتاتوری و انحصارگرایی و بستن زبان ها (محدودیت آزادی بیان) و فساد است، از بغداد اعلام می کنم که با این طرح ها مقابله خواهم کرد.

وی ادامه داده است: «با این طرح ها به نحوی مقابله خواهیم کرد که صاحبان طرح های عادی سازی، تجزیه طلبان و آنها که حقوق بافت اجتماعی اهل سنت را به سرقت برده و مدعی زعامت (اهل سنت) هستند، انتظارش را نداشته باشند، باید بفهمند که این آخرین مهلت برای آنها است.»

 همزمان، دفتر حزب دمکرات کردستان عراق در بغداد روزپنجشنبه تصویری از حضور شیخ علی حاتم سلیمان را دفتر این حزب در پایتخت عراق منتشر کرد.

«هوشیار زیباری» وزیر امور خارجه سابق و عضو برجسته حزب دمکرات کردستان عراق در این تصویر از شیخ السلیمان استقبال کرده است.

در همین راستا، «هاشم الرکابی» مسئول اطلاع رسانی دفتر «نوری المالکی» برخی ادعاها درباره استقبال نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» از علی حاتم سلیمان را رد کرد.

وی در توئیتی نوشت: دروغی درباره استقبال نوری المالکی از علی حاتم سلیمان منتشر شده است و پافشاری اینگونه بر دروغ و فریب نشان می دهد که برخی طرف ها از وجود سلیمان در بغداد متضرر می شوند و از بازگشت او به استان الانبار نیز نگرانند.

عضو ائتلاف «چارچوب هماهنگی» متشکل از احزاب شیعه عراق به استثنای جریان صدر نیز در اظهاراتی گفته است که بازگشت سلیمان به عراق برای تلطیف فضای سیاسی است به ویژه اینکه عراق، اکنون با بحران بن بست سیاسی مواجه است.

«جاسم محمد جعفر» درباره اتهامات سابق علیه سلیمان مبنی بر حمایت از تروریسم گفت که دادگاه قضایی مسوول اول رسیدگی به این اتهامات است و ما به دستگاه قضایی عراق برای صدور حکم عادلانه علیه علی حاتم سلیمان اطمینان کامل داریم.

سلیمان بعد از تبرئه قضایی «رافع العیساوی» وزیر دارایی سابق در ۲۲ فروردین ماه گذشته از برخی اتهامات فساد و حمایت تروریسم به عراق برگشته است. 

برخی ناظران معتقدند که در پشت پرده بازگشت چهره های سیاسی و عشایری برجسته به الانبار، اغراض سیاسی وجود دارد و هدف آن، مقابله با افزایش نفوذ سیاسی محمد الحلبوسی است.

این در حالی است که دستگاه عالی قضایی عراق در بیانیه ای متعاقب تبرئه العیساوی از پاره ای اتهامات اعلام کرد که دادگاه، روال قضایی طبیعی خود را طی می کند.

از سوی دیگر، «خمیس الخنجر» رهبر ائتلاف «العزم» از نخستین رهبران سیاسی اهل سنت است که هفته گذشته از تبرئه العیساوی استقبال کرد.

الخنجر و الحلبوسی دو رقیب جدی در انتخابات اخیر عراق بودند که کشمکش آنها نهایتا به پیروزی چشمگیر الحلبوسی و ناکامی بزرگ الخنجر انجامید و متعاقبا با مداخله ترکیه و امارات، به طور موقت، بین این دو رهبر سیاسی اهل سنت آشتی برقرار شد.  

 الخنجر و الحلبوسی در حال حاضر در ائتلافی واحد تحت عنوان «السیاده»، همپیمان هستند.

«مشعان الجبوری» عضو ائتلاف العزم خمیس الخنجر اخیرا در توئیتی نوشته بود که «تهدیدها، طرح برخی مسائل، حمایت رقبا، فشار همپیمانان رقیب و تهدیدهای آن و دیدگاه برخی از دوستان جدید و حتی اختلافات کوچک با شرکای (سیاسی) ما را به تغییر ائتلاف ها یا رویکردهایمان سوق نخواهد داد.»

برخی این توئیت الجبوری را نشانه ناخرسندی الحلبوسی در استقبال از رافع العیساوی توسط الخنجر دانسته اند.

علی حاتم سلیمان که پس از ۸ سال به عراق بازگشت، همانند العیساوی در جریان حمله گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ از آن حمایت کرد و اقدام تروریست های داعش را با عنوان «انقلاب عشایر» یاد کرد.

 سلیمان در سال ۲۰۱۴ تصریح کرده بود که جنگ تا سقوط دولت نوری المالکی ادامه خواهد یافت

سلیمان در طول هجوم داعش معتقد بود که این گروه تروریستی در تحقق همه اهدافش و سرنگونی دولت عراق موفق خواهد شد و وعده داده بود که اگر داعش شکست بخورد، سبیل خود را بتراشد و بعد از شکست داعش، بسیاری در شبکه های اجتماعی از او خواستند به وعده اش عمل کند.

گفته می شود سلیمان، شیخ قبیله دلیم در الانبار که به شدت به مواضع ضد ایرانی تند و اظهارات جنجالی علیه مسئولان شیعی و سنی شرکت کننده در حاکمیت معروف است، در زمان نخست ‌وزیری نوری مالکی، همراه با «رافع الجمیلی»، شورای نظامی انقلابیون عشایر در استان الانبار را تشکیل داد، به مقابله با ارتش پرداخت و خواستار تشکیل ایالت سنی بود.

پیش از این، چهره هایی مانند سلیمان، خنجر، العیساوی، الجمیلی و حتی برادران النجیفی که یکی زمان حمله داعش به عراق رئیس پارلمان و دیگری استاندار نینوا به مرکزیت موصل بود، در عراق به داعشی های سیاسی معروف بودند و اکثر پرونده های امنیتی و مرتبط با گروه های تروریستی القاعده و داعش داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها