کد خبر: 546186
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

دستکش‌های ابریشمی مقتدی صدر برای چه طرف‌‌هایی است؟

«با شما هرگز توافق نخواهم کرد.» این یکی از آخرین پیام‌های رهبر جریان صدر در واکنش به شکست تلاش‌هایش برای به کرسی نشاندن خواسته‌هایش در صحنه سیاسی عراق بود.

دستکش‌های ابریشمی مقتدی صدر برای چه طرف‌‌هایی است؟
کد خبر: 546186
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- «با شما هرگز توافق نخواهم کرد.» این یکی از آخرین پیام‌های رهبر جریان صدر در واکنش به شکست تلاش‌هایش برای به کرسی نشاندن خواسته‌هایش در صحنه سیاسی عراق بود.

به گمان کارشناسان، اگر یک نقطه نجات‌بخش و کور سوی امیدی در صحنه سیاسی عراق بعد از سقوط صدم حسین وجود داشت و نقطه اتکایی که مردم عراق می‌توانستند به آن در میان ناهمگونی و اختلافات شدید حاکم بر صحنه این کشور دل ببندند، مساله یا مقوله دولت توافقی بود.

ساختاری که مقتدی صدر اصرار دارد این تنها ستون حفظ وحدت عراق را هم به هر شکل ممکن حتی به قیمت خروج از گردونه مشارکت در کابینه از بین ببرد.

با نگاهی به عملکرد قطب‌های شکل‌گرفته بعد از انتخابات عراق شاهد هستیم که جریانی همواره در تلاش برای حفظ حداقلی انسجام ساختار عراق است و جریان دیگری که اتفاقاً مقتدی صدر عضو یا حتی رهبر آن است، صرفاً ساز کوک کرده و با هر پیشنهاد و خواست و طرح و ابتکاری مخالفت می‌کند؛ حتی اگر این برنامه و طرح و ابتکار قبلاً از سوی خود این ساختار مطرح شده و تحت حمایتش هم قرار گرفته باشد، بعد از شکل‌گیری شبه‌اجماع در مورد بخشی از آن و تلاش برای ورود به جزئیاتش، ناگهان از سوی جریان مقتدی صدر طرد و مذموم شمرده می‌شود.

در مورد اینکه مقتدی صدر با چه دکترینی با تمامی قطب‌های دارای سابقه فعالیت علیه تمامیت ارضی عراق همسویی پیدا کرد حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد که در حوصله این مقال کوتاه نمی‌گنجد اما آنچه مشخص است، برنامه‌های مقتدی صدر بعد از پیروزی بغداد بر داعش به نوعی تکمیل برنامه‌های بی‌ثبات‌سازی عراق است. شاید این جمله بسیار اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما با نگاهی به نحوه قدرت گرفتن او و جریانش بعد از سفرش به عربستان سعودی و همزمانی افزایش امکانات مادی این جریان با تغییر گاه 180 درجه‌ای مواضعش در صحنه سیاسی عراق، این ظن و گمان‌ها افزایش می‌یابد؛ از همین روست که این روزها شماری از تحلیلگران رسانه‌های عربی می‌پرسند: مقتدی صدر در عراق جایگاه یک عنصر ایجاد ثبات را دارد یا ابزاری برای تخریب کشور است؟

یک پرسش هم ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است که چرا مقتدی صدر هیچ‌گاه تجاوزات ارتش ترکیه و استقرار نظامیانش در خاک عراق را محکوم نکرده و صرفاً به طور تلطیف‌شده‌ای خواستار خروج آنها شده است؟

راستی دستکش‌های ابریشمی مقتدی صدر برای چه طرف‌‌هایی است؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها