کد خبر: 543339
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۴:۳۷:۴۱
| |

زمان انتخاب رئیس جمهور جدید عراق مشخص شد

حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که جلسه پارلمان جهت انتخاب رئیس جمهور جدید پس از تعطیلات نوروز برگزار می‌شود.

زمان انتخاب رئیس جمهور جدید عراق مشخص شد
کد خبر: 543339
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۴:۳۷:۴۱

ماجد شنکالی، از نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد که جلسه پارلمان عراق به منظور رای‌گیری جهت انتخاب رئیس جمهور جدید بعد از تعطیلات عید نوروز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عراقی شفق‌نیوز، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این جلسه در تاریخ ۲۶ یا ۲۷ ماه میلادی جاری برگزار شود.

وی با بیان اینکه حزب کردستان از کاندیداتوری "ریبر احمد"، بعنوان گزینه اصلی ریاست جمهوری عراق حمایت می‌کند، اعلام کرد که ریبر احمد مورد تایید ائتلاف سه‌گانه (حزب دموکرات کردستان، جریان صدر و ائتلاف اهل سنت "حاکمیت") است.

شنکالی تاکید کرد که ریبر احمد سکاندار جدید کاخ ریاست جمهوری السلام عراق در آینده خواهد بود.

در دهم مارس، "شاخوان عبدالله"، معاون رئیس پارلمان عراق، اعلام کرد که پارلمان اسامی ۴۰ نامزد پست ریاست جمهوری را دریافت کرده است.

وی همچنین اظهار دارد، جلسه‌ای که به انتخاب رئیس جمهور جدید عراق اختصاص دارد، پس از بررسی این اسامی توسط مراجع ذیربط برگزار خواهد شد.

ماه فوریه گذشته، حزب دموکرات کردستان عراق نامزدی ریبر احمد، وزیر داخلی اقلیم کردستان را برای ریاست جمهوری عراق اعلام کرد.

احمد با "برهم صالح"، نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان و رئیس جمهور کنونی عراق برای تصدی پست ریاست جمهوری رقابت خواهد کرد.

بر اساس عرف سیاسی عراق، اتحادیه میهنی کردستان از زمان سرنگونی رژیم صدام در سال ۲۰۰۳، سمت ریاست جمهوری را برعهده داشته است.

اما با توجه به تعداد کرسی‌ها، این واقعیت که حزب دموکرات کردستان در انتخابات پارلمانی اخیر ۳۱ کرسی پارلمان را به دست آورد، در حالی که اتحادیه میهنی کردستان تنها ۱۷ کرسی را کسب کرد، ممکن است معادله را تغییر دهد.

حزب دموکرات در این راستا اعلام کرده که اتحادیه میهنی کردستان بدون رضایت سایر طرف‌های کُرد، صالح را برای سمت ریاست جمهوری نامزد کرده است، که همین مساله باعث شد این حزب فرد دیگری را برای رقابت با صالح معرفی کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها