کد خبر: 543637
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۲۰:۲۰:۵۷
| |

برنامه آموزشی محرمانه سیا به کی‌یف برای آماده شدن مقابل حمله روسیه کمک کرد

​به گفته مقامات سابق آمریکا، همزمان با شدیدتر شدن درگیری‌ها در دونباس، گروه کوچک و منتخبی از کهنه‌سربازان سازمان سیا برای نخستین بار سفرهایی سری به خطوط مقدم داشتند تا با همتایان اوکراینی‌شان در آنجا دیدار کنند.

برنامه آموزشی محرمانه سیا به کی‌یف برای آماده شدن مقابل حمله روسیه کمک کرد
کد خبر: 543637
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۲۰:۲۰:۵۷

این کهنه‌سربازان سازمان سیا خیلی زود متوجه شدند که این سازمان در خصوص روسیه و نایبانش با دشمنی مواجه است که توانایی‌هایش بسیار بالاتر از گروه‌های افراطگرایی است که سیا در جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر با آنها مبارزه می‌کرد.

به گزارش ایسنا، از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه گذشته، ارتش اوکراین پیش‌بینی‌های فروپاشی سریع را رد کرده، شهرهای کلیدی را با وجود پیشروی‌های روسیه حفظ کرده و خسارت‌هایی به نیروها و تجهیزات روسی وارد کرده است.

مقامات اطلاعاتی سابق اعلام کردند، دست‌کم بخشی از مقاومت‌های شدید نیروهای اوکراینی در برنامه آموزشی سری سیا که اکنون برملا شده و از خطوط مقدم شرق اوکراین اجرا می‌شد، ریشه دارد.

این برنامه توسط مقامات قبلی سیا اجرا شده بود. به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، ارتش آمریکا نیز به راه اندازی یک برنامه آموزشی طولانی و تایید شده برای نیروهای اوکراینی در غرب این کشور بسیار دورتر از خطوط مقدم کمک کرد. این برنامه نیز شامل آموزش نحوه استفاده از موشک‌های ضد تانک جاولین و آموزش تک تیراندازها بود.

خبرگزاری یونهاپ در ژانویه درباره این ابتکار عمل سری سیا برای نیروهای عملیات ویژه اوکراین و دیگر پرسنل اطلاعاتی گزارش داد. این برنامه نیز که در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد، شامل آموزش نحوه کار با سلاح‌های گرم و ارتباطات سری بود.

گزارش اولیه یاهو نیوز نیز افشا کرده بود که شبه‌نظامیان سیا به شرق اوکراین سفر کردند تا به نیروهای وفادار به کی‌یف در مبارزاتشان با روسیه و متحدان جدایی‌طلبش کمک کنند.

مقامات آمریکا قبلا وجود این برنامه‌های آموزشی سیا را رد کرده بودند. یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی گفت: هدف از این آموزش، کمک به جمع‌آوری اطلاعات بود.  

تاکنون نیز هنوز جزئیات این برنامه آموزشی شبه‌نظامیان سیا در خطوط مقدم شرق اوکراین افشا نشده است. به گفته مقامات سابق سیا، این ابتکارعمل به نیروهای عملیات ویژه اوکراین کمک کرده تا برای حمله کنونی روسیه آماده باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها