کد خبر: 543247
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۰:۰۷:۳۷
| |

کره جنوبی اعلام کرد:

پیونگ یانگ در حال بازسازی سایت آزمایش هسته‌ای پانگی-ری است

کره جنوبی اعلام کرد، براساس تصاویر ماهواره‌ای، ظاهرا کره شمالی در حال بازسازی سایت آزمایش هسته‌ای پانگی-ری است.

پیونگ یانگ در حال بازسازی سایت آزمایش هسته‌ای پانگی-ری است
کد خبر: 543247
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۰:۰۷:۳۷

کره شمالی از سال ۲۰۱۷ میلادی بمب اتمی آزمایش نکرده است اما اعلام کرده که با توجه به توقف مذاکرات خلع تسلیحات اتمی با آمریکا و متحدانش ممکن است چنین آزمایشاتی را از سر بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سایت آزمایش هسته‌ای "پانگی-ری" در یک منطقه کوهستانی در شمال شرقی کره شمالی واقع در ۱۰۰ کیلومتری مرز این کشور با چین است.

کره شمالی تمامی شش آزمایش اتمی‌اش در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ژانویه ۲۰۱۶، سپتامبر ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۱۷ را از این سایت انجام داده بود. تمامی این آزمایشات در تونل‌های عمیقی که زیر این کوه کنده شده بودند، انجام شدند. این تونل‌ها سه ورودی مشخص دارند. ورودی این تونل‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقابل دوربین گروه کوچکی از رسانه‌های خارجی که برای نظارت بر تخریب این سایت پس از اعلام تعطیلی آن دعوت شده بودند، منفجر شد.

پیونگ‌یانگ رسانه‌های بین‌المللی و نه بازرسان فنی را دعوت کرده بود تا شاهد این تخریب باشند. همین امر باعث شد تا کارشناسان خلع تسلیحات اتمی نسبت به میزان موثر بودن یا دائمی بودن این اقدام شک داشته باشند.

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن تاکید کرد، این تعطیلی بر زرادخانه تسلیحات اتمی کره شمالی یا ظرفیتش برای تولید تسلیحات اتمی تاثیری نگذاشت اما عدم آزمایش می‌توانست توانایی این کشور را در به کارگیری کلاهک‌های حرارتی هسته‌ای قابل اعتماد کاهش دهد.

این موسسه در گزارشی در سال ۲۰۱۸ میلادی گفته بود: بعید است که کوه اصلی برای آزمایشات جدید قابل استفاده باشد اما دیگر کوه‌های نزدیک می‌توانند قابل استفاده باشند. کره شمالی همچنین می‌تواند در منطقه کاملا متفاوتی آزمایشات هسته‌ای جدید خود را انجام دهد.  

متخصصان در مرکز مطالعات خلع تسلیحات اتمی جیمز مارتین در گزارشی اعلام کردند، تصاویر ماهواره‌ای اوایل مارس سال جاری میلادی نشانه هایی را از فعالیت در سایت پانگی-ری نشان داد از جمله ساخت یک ساختمان جدید و مرمت ساختمانی دیگر.

کره جنوبی نیز کمی بعد بدون اشاره به جزئیات نوع این فعالیت‌ها اعلام کرد: فعالیت‌هایی برای بازسازی این تونل‌ها شناسایی شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها