سیاستمدار عراقی:

شانس برهم صالح برای ریاست جمهوری،‌ زیر صفر است

نماینده حزب دموکرات کردستان عراق با اشاره به عدم مقبولیت کافی «برهم صالح» در میان گروه‌های سیاسی تصریح کرد که شانس او برای ریاست‌جمهوری زیر صفر است.

شانس برهم صالح برای ریاست جمهوری،‌ زیر صفر است
کد خبر: 542778
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۵:۵۲:۱۹

«عماد باجلان» عضو حزب دموکرات کردستان عراق، امروز (شنبه، ۱۲ مارس) گفت که شانس «برهم صالح» برای تصدی مجدد پست ریاست‌‌جمهوری زیر صفر است.

به گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با وبگاه «بغداد الیوم» گفت: اختلاف میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر ریاست‌جمهوری مجدد برهم صالح است.

به گفته باجلان، صالح از مقبولیت کافی میان گروه‌های سیاسی برخوردار نیست لذا در سایه نزدیکی و همگرایی اخیر ایجاد شده میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر،  شانس تصدی مجدد او بر پست ریاست‌جمهوری زیر صفر است.

این عضو حزب دموکرات کردستان عراق گفت که بیت کردی متحد است و تنها بر سر پست ریاست‌جمهوری با یکدیگر اختلافاتی دارند که در نشست آتی پارلمان سرنوشت آن با آراء نمایندگان مشخص خواهد شد.

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد. در دوره کنونی نیز این حزب همچنان خواهان تغییر این معادله سیاسی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها