یک کارشناس مسائل منطقه تشریح کرد:

چرا انتخاب رئیس جمهور عراق به تعویق افتاد؟

یک کارشناس مسائل منطقه با تشریح دلایل به تعویق افتادن انتخاب رئیس جمهور در عراق گفت: اختلاف میان جریانات موجب شد تا انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر به تعویق بیفتد اما به نظر می رسد با توصیه‌هایی که انجام شده بیت شیعی به سمت یکپارچه شدن پیش می‌رود.

چرا انتخاب رئیس جمهور عراق به تعویق افتاد؟
کد خبر: 538044
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۶ ۰۸:۴۱:۵۸

حسین کنعانی مقدم با بیان این مطلب اظهار کرد: بعد از انتخابات و تشکیل فراکسیون های مختلف در مجلس عراق شاهد اختلاف در بیت شیعی بودیم که برخی عناصر وابسته به جریان غرب‌گرا سعی داشتند تا انسجام لازم ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: جریان صدر تلاش می کند تا اکثریت را در اختیار داشته باشد و مذاکراتی را با بارزانی، عامری و نوری مالکی و همچنین سایر گروه های شیعه انجام داده اما هنوز به نتیجه نرسیده است، در واقع جریان صدر به دنبال تشکیل دولت حداکثری است.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: العامری هم به دنبال تشکیل دولت ائتلافی است و این گونه نباشد که صدری ها حاکم مطلق بر قوه مجریه باشند.این تحولات باعث به تعویق افتادن انتخاب نخست وزیر هم شده است. البته با توصیه‌هایی که شده به نظر می رسد بیت شیعی به سمت یکپارچه شدن پیش می رود. اگر غیر از این باشد شاهد شکل گیری اپوزیسیون هم خواهیم بود.

وی با اشاره به نقش بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در تحولات عراق گفت: آمریکا، عربستان، قطر و برخی دیگر از جریانات در تلاش هستند تا بر روی ترکیب سیاسی عراق کار کنند و فضا به سمت سهم خواهی پیش برود. همچنین ترک ها و اماراتی ها هم تلاش می کنند تا بر روی برخی از گروه ها نفوذ داشته باشند. گرچه چندان جایگاهی را هم ندارد.

کنعانی مقدم در رابطه با اصرار کردها به انتخاب هوشیار زیباری به عنوان رئیس جمهور گفت: از آنجایی که کردها باید یک نفر را معرفی کنند پیش از این سهم ریاست جمهوری با اتحادیه میهنی بوده و بارزانی ها سهمی نداشتند اما اکنون بارزانی ها به دنبال این هستند تا از حزب دموکرات کردستان فردی را وارد عرصه کنند اما با سابقه ای که زیباری دارد بعید است که بتواند نظر مجلس را جلب کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها