کد خبر: 540178
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۲:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تاثیرپذیری شدید ترکیه از جنگ روسیه و اوکراین

دولت ترکیه درخواست اوکراین برای ممانعت از عبور شناورهای جنگی روسیه از تنگه‌های بسفور و داردانل را رد کرد.

تاثیرپذیری شدید ترکیه از جنگ روسیه و اوکراین
کد خبر: 540178
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۲:۴۵:۰۰

سید عماد حسینی- دولت ترکیه درخواست اوکراین برای ممانعت از عبور شناورهای جنگی روسیه از تنگه‌های بسفور و داردانل را رد کرد.

این تصمیم دولت ترکیه در حالی اعلام شد که اردوغان نیز همزمان با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، این اقدام را ضربه مهلکی به استقرار منطقه توصیف کرد.

اما باید اعتراف کرد نگاه اردوغان بیش از آنکه به ثبات و استقرار منطقه و جهان باشد، به اوضاع وخیم داخلی کشورش است که شرایط وخیم اقتصادی‌اش بعد از این جنگ بدتر هم شده است.

با نگاهی به رسانه‌های ترکیه درمی‌یابیم که به محض مخابره خبر تهاجم روسیه به اوکراین، لیر این کشور 1.5 درصد ارزش خود را از دست داد تا ضربه دیگری بر آن وارد آید و مشخص شود تا چه حد از رخدادهایی که در آن سوی دریای سیاه در حال وقوع است، تاثیر می‌پذیردو

به اعتقاد کارشناسان، ترکیه یکی از کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار می‌گیرد.

دلیل اصلی آن ارتباط بسیار وسیع اقتصادی و سیاسی آنکارا با این دو کشور است.

ترکیه در کنار همکاری اقتصادی و سیاسی،  مراودات نظامی‌ای هم با این دو کشور داشته است؛ ترکیه سامانه پدافندی اس 400 از روسیه خرید و باعث بحران‌آفرینی با واشینگتن شد و از سوی دیگر هواپیماهای بدون سرنشین تولید خود را به اوکراین فروخت و بر تنش این کشور با مسکو دامن زد.

ترکیه سالانه بیش 4.3 میلیارد دلار گندم و دیگر محصولات کشاورزی از روسیه وارد می‌کند و صادراتش به این کشور نیز 1.5 میلیارد دلار است.

تکیه شدید ترکیه بر روسیه و اوکراین در واردات گندم و جو فشار مضاعفی بر اقتصادش وارد خواهد کرد و بر مشکلات کشور که در حال حاضر بالاترین تورم 20 سال گذشته را پشت سر می‌گذارد خواهد افزود.

این بحران به طور حتم سایه سنگین خود را بخش گردشگری ترکیه هم خواهد انداخت و باعث کاهش تعداد گردشگران روس به ترکیه نیز خواهد شد، بر اساس آمارهای موجود سال گذشته 4.694 میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کردند و 2.1 میلیون اوکراینی نیز راهی این کشور شدند تا بر اساس آمار وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه مجموعاً 27 درصد از آمار کل گردشگران را به خود اختصاص دهند.

علاوه بر مشکلات جنگ که باعث اجتناب بسیاری از روس‌ها از سفر خواهد شد، سقوط روبل واحد پول روسیه نیز قدرت خرید شهروندان روس را کاهش داده و احتمال سفرهای گردشگری خارجی را هم به همان اندازه تقلیل می‌دهد.

در بازار انرژی نیز گرچه افزایش بهای نفت باعث خوشحالی کشورهای صادرکننده نفت شد اما برای کشوری همچون ترکیه که سال گذشته میلادی 55 میلیارد دلار واردات انرژی داشته بالاتر رفتن بهای نفت کمرشکن خواهد بود.

ترکیه به عنوان عضو ناتو مجبور است با خواست این پیمان همراهی کند و به مخالفت با مسکو بپرازد اما در عین حال نمی‌خواهد دستاوردهای اقتصادی خود را در این وانفسا ازدست‌رفته ببیند.

ایجاد این توازن نیز معضل دیگری است که تصور نمی‌شود در سایه نگاه سیاه و سفید پوتین به مواضع کشورهای مختلف برای آنکارا چندان موفقیت‌آمیز باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها