«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

نگاه بدبینانه اسرائیل به اردوغان همچنان پابرجاست

رجب طیب اردوغان مدتی است در تکاپوی ورود به حلقه متحدان آمریکا در منطقه است.

نگاه بدبینانه اسرائیل به اردوغان همچنان پابرجاست
کد خبر: 538512
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۳ ۱۲:۱۰:۰۰

سید عماد حسینی- رجب طیب اردوغان مدتی است در تکاپوی ورود به حلقه متحدان آمریکا در منطقه است.

در چند تحلیل گذشته دلایل تلاش‌های اردوغان، که داعیه همسویی با اخوان المسلمین را دارد، در نشستن پشت دروازه پایتخت‌های متحدان آمریکا مطرح شد.

او در حالی به کشوری همچون امارات متحده عربی سفر کرد که تا چندی پیش حاکمان آن را عامل سرنگونی دولت اخوان المسلمین در مصر و سرکوب این جریان در منطقه عربی می‌دانست.

از سوی دیگر قرار است اردوغان میزبان اسحاق هرتزوگ باشد که عنوان ریاست رژیم اسرائیل را یدک می‌کشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در حالی از رئیس رژیم صهیونیستی میزبانی می‌کند که از زمان روی کار آمدنش در آنکارا همواره داعیه حمایت از مردم فلسطین را داشته و حتی برای همسویی (بخوانید رقابت) با قطر دفاتری هم در اختیار حماس در داخل کشورش قرار داده است.

امروز آنکارا به دنبال جهش بزرگی در روابط با متحدین آمریکا در منطقه است اما تصور نمی‌شود همین انگیزه در میان طرف‌های مقابل هم وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، در اسرائیل اکثر کارشناسان نسبت به عادی‌سازی فوری روابط با ترکیه هشدار می‌دهند.

این بدبینی به حدی است که اسحاق لیفانون دیپلمات ارشد و سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه معاریو منتشر شد، به هرتزوگ پیشنهاد کرد سفر خود را به ترکیه به تعویق بیندازد.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی، اسرائیل هیچ دستاورد و امتیاز بیشتری در این سفر از ترکیه نخواهد گرفت و ترکیه قادر به اعطای امتیاز جدیدی بیشتر از آنچه تاکنون به اسرائیل داده، نیست.

به گمان برخی از کارشناسان، اردوغان به دلیل استیصال از شرایط اقتصادی و فشارهای اعمال‌شده در برخی دیگر از پارامترها خود را مجبور به انجام این کار یافته است و در شرایطی هرتزوگ قرار است به ترکیه سفر کند که هنوز سفرای ترکیه و اسرائیل به محل خدمت خود بازنگشته‌اند.

به تعبیری واضح‌تر، کارشناسان اسرائیلی تاکید دارند تل‌آویو باید از نیاز مبرم اردوغان برای نزدیکی به اسرائیل کمال استفاده را بکند، به ویژه که آنکارا بارها اعلام کرده به دنبال یافتن جای پایی برای خود در پروژه انتقال گاز اسرائیل به اروپاست و باید از این نیز بیشترین بهره را برد، اما ظرفیت‌های فعلی ترکیه امکان تحقق خواسته‌های اسرائیل را ندارد.

همین امر هم باعث شد وزیر خارجه ترکیه نیز با اذعان به این مساله اعلام کند سفر رئیس اسرائیل به ترکیه تغییری در مواضع منطقه‌ای ترکیه ایجاد نخواهد کرد.

در این بین نباید فراموش کرد که اسرائیل در بازی جذب و دفع ترکیه می‌تواند بیشترین امتیازات را از یونان و قبرس رقبای منطقه‌ای ترکیه هم به ویژه در زمینه پروژه گازی کسب کند.

پس در این چارچوب پیش‌بینی می‌شود حتی در صورت سفر رئیس رژیم اسرائیل به ترکیه نیز خبری از گرمای شدید روابط نخواهد بود، زیرا صهیونیست‌ها چند صباحی است زمین‌های بازی بهتری از ترکیه برای خود دست‌وپا کرده‌اند و اشتیاق و تکاپوی اردوغان را هم در این زمینه به خوبی احساس کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها