کد خبر: 537155
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۳۰:۴۴
| |

روسیه درباره «بحران بازار گاز اروپا» هشدار داد

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا درباره بحران در بازار گاز اروپا و بهای بالای آن هشدار داد.

روسیه درباره «بحران بازار گاز اروپا» هشدار داد
کد خبر: 537155
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۳۰:۴۴

ولادیمیر چیزوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد، مسکو می‌تواند در صورت درخواست، حجم گاز طبیعی صادراتی خود را به کشورهای اروپایی افزایش دهد.

به گزارش فارس و به نقل از  خبرگزاری اسپوتنیک، «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته اعلام کرد که شرکت دولتی  «گازپروم»روسیه با وجود آگاهی از تقاضای بالا، تمایلی به افزایش تحویل گاز به اروپا ندارد.

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اظهارنظر رئیس آلمانی کمیسیون اروپا گفت: «شما برای فروش گاز به شخصی نیاز دارید که از قبل تمایل خود را برای خرید آن اعلام کند. از این گذشته ، منابع از طریق خط لوله گاز نمی‌توانند به عقب برگردند».

«ولادیمیر چیزوف» ادامه داد: «مصرف‌کنندگان بالقوه در اروپا هزینه‌ها را با قیمت‌های لحظه‌ای تخمین می‌زنند و بدیهی است که فکر می‌کنند بهتر است از جهش فعلی (قیمت‌ها) عبور کنند. دیر یا زود قیمت‌ها پایین می‌آیند، هیچ کس در این شک ندارد».

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در مصاحبه با اسپوتنیک تاکید کرد، در انبارهای اروپا گاز باقی مانده است، بنابراین اتحادیه اروپا عمدا منتظر درخواست عرضه گاز اضافی از سوی روسیه است.

وی گفت: «اگر زمستان سخت‌تر بود و ذخایر سریع‌تر تمام می‌شد، مطمئناً شرکت‌های اروپایی گاز اضافی را حتی با قیمت‌های بالا خریداری می‌کردند. اما تا الان، زمستان به طور کلی معتدل بوده بنابراین هیچ درخواستی وجود ندارد و چون درخواستی نیست، هیچ منبعی وجود ندارد».

به اعتقاد ولادیمیر چیزوف، «بحران کنونی در بازار گاز اروپا مشکلی است که در نهایت ظاهر می‌شد. ریشه این بحران در سیاست کمیسیون اروپا برای کنار گذاشتن قراردادهای بلندمدت گاز و رجوع به تجارت در بازارهای نقدی قرار دارد».

نماینده دائم مسکو در اتحادیه اروپا افزود: «ما مدت‌هاست که (به اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی) می‌گوییم که این کار فایده‌ای ندارد. این یک بازار است، همیشه ممکن است نوسانات قیمت قابل توجهی وجود داشته باشد».

خبرگزاری اسپوتنیک در پایان گزارش خود درباره این مصاحبه آماری از نوسانات بهای گاز خریداری شده کشورهای اروپایی ارائه داد و نوشت: «اروپا در طول سال گذشته با افزایش قیمت گاز مواجه بوده است و هزینه های سالانه گاز طبیعی بیش از سه برابر افزایش یافته است».

این رسانه روس افزود: «قیمت‌ها در بهار گذشته زمانی شروع به افزایش کردند که میانگین قیمت *TTF بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب در نوسان بود. در دسامبر ۲۰۲۱، قیمت گاز به رکورد ۲۱۹۰ دلار در هر هزار متر مکعب رسید».

واکنش ولادیمیر چیزوف به سخنان رئیس کمیسیون اروپا در شرایطی مطرح شده که تنش‌ها بر سر اوکراین میان روسیه با برخی از کشورهای غربی ادامه دارد. آمریکا و برخی متحدانش در ناتو مدعی هستند که روسیه در تدارک برای حمله به اوکراین است و با استناد به این ادعا، بارها مسکو را به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه تهدید کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها